Digital Direct Democracy
   
e-mail
-
�������
-
 
- -
  -��������� ����� | ���������
 
     
-  

�� �������� ����������� ���� ������� � �� ������ ���� ��������;

��� ��������� �������

 

Η συντριπτικ� πλειοψηφ�α των ανθρ�πων θεωρε� το παραπ�νω ερ�τημα μ�λλον αφελ�ς, γιατ� ε�ναι πασιφαν�ς �τι στα σημεριν�  δημοκρατικ�, ολιγαρχικ� � δικτατορικ�  πολιτικ� συστ�ματα, οι �ρχοντες ε�ναι αυτο� που δημιουργο�ν τους θεσμο�ς· που δημιουργο�ν δηλαδ� τους ν�μους και τους καν�νες συμπεριφορ�ς και δρ�σης των ανθρ�πων[i].  �λοι γνωρ�ζουμε �τι ακ�μη και το Σ�νταγμα, ο Ν�μος των ν�μων, ο  Θεσμ�ς των θεσμ�ν δημιουργε�ται και τροποποιε�ται στη Χ�ρα μας, απ� τους �ρχοντες/εκπροσ�πους των πολιτ�ν.

Μια προσεκτικ�τερη �μως θε�ρηση των στοιχε�ων, που αν�κουν στο παρ�ν και στο παρελθ�ν και σχετ�ζονται με το ερ�τημα, οδηγε� αβ�αστα στα ακ�λουθα δ�ο συμπερ�σματα:

1.Κατ� β�θος οι θεσμο� δημιουργο�νται απ� το σ�νολο των ανθρ�πων, με την καθοδ�γηση της Αν�γκης[ii] για την επιβ�ωσης τους και �τι,

2.Oι θεσμο� δημιουργο�ν τους �ρχοντες και �χι οι �ρχοντες τους θεσμο�ς.

Σε αυτ� τη λογικ�, η δημιουργ�α των θεσμ�ν δεν ε�ναι το �ργο των αρχ�ντων, αλλ� κατ� β�θος ε�ναι το �ργο του συν�λου των ανθρ�πων, οι οπο�οι δρουν στα πλα�σια μιας εξελικτικ�ς μακροχρ�νιας διαδικασ�ας δαρβινικο� τ�που,  που σκοπε�ει στην ικανοπο�ηση της Αν�γκης. Η δημιουργ�α θεσμ�ν απ� την Αν�γκη ε�ναι η φυσικ� διαδικασ�α που δημιουργε� ισχυρο�ς και αποτελεσματικο�ς θεσμο�ς, οι οπο�οι με τη σειρ� τους δημιουργο�ν ισχυρο�ς και αποτελεσματικο�ς �ρχοντες. Η δημιουργ�α θεσμ�ν απ� τους �ρχοντες ε�ναι μ�α τεχνικ�/συμβατικ�  διαδικασ�α που δεν την σχεδ�ασε η φ�ση αλλ� ο �νθρωπος και γι’ αυτ� μπορε� να υπηρετε� ε�τε την Αν�γκη του συν�λου των ανθρ�πων, ε�τε τις επιδι�ξεις των αρχ�ντων.  Ε�ν οι θεσμο� που δημιουργο�ν οι �ρχοντες δεν υπηρετο�ν τον �διο σκοπ� με αυτ�ν  της φυσικ�ς διαδικασ�ας, τ�τε οι θεσμο� τους ε�ναι ασταθε�ς και προσωρινο�. �λοι μας γνωρ�ζουμε καλ� αυτ� που συν�θως συμβα�νει στην πρ�ξη. Οι θεσμο� των αρχ�ντων � δεν εφαρμ�ζονται � τροποποιο�νται.  

Ο μεγ�λος χρ�νος δημιουργ�ας των θεσμ�ν με την φυσικ�/δαρβινικο� τ�που διαδικασ�α, ε�χε σαν αποτ�λεσμα την παγ�ωση καθεστηκυ�ας  αντ�ληψης  �τι οι �ρχοντες γεννο�ν τους θεσμο�ς και κατ’ επ�κταση της αντ�ληψης �τι οι προσπ�θειες των απλ�ν πολιτ�ν για δημιουργ�α θεσμ�ν ε�ναι μια νομοτελειακ� αναποτελεσματικ� προσπ�θεια· ε�ναι μια ουτοπ�α. Αυτ� η λανθασμ�νη αλλ� καθεστηκυ�α αντ�ληψη, ε�ναι η αιτ�α για την υπερβολικ� α�ξηση,  της ισχ�ος των αρχ�ντων και της  κοινωνικ�ς εντροπ�ας των πολιτικ�ν συστημ�των. Αυτ� η καθεστηκυ�α αντ�ληψη σε συνδυασμ� με την προσδοκ�α δημιουργ�ας ορθολογικ�ν, ηθικ�ν και αποτελεσματικ�ν θεσμ�ν απ� εκε�νους που �χουν επιλεγε� για τις υποτιθ�μενες μεγ�λες ηθικ�ς και πνευματικ�ς δυν�μεις που κατ�χουν, οδ�γησε στο ακ�λουθο παρ�λογο αποτ�λεσμα: Να εκχωρο�ν οι πολ�τες σε μερικ�ς εκατοντ�δες �τομα, τους αντιπροσ�πους /εντολε�ς τους, την κοινωνικ� και πολιτικ� τους ισχ�, την ελευθερ�α τους,  που τους δ�ρισε η Φ�ση, χωρ�ς να διασφαλ�ζουν �να  κατοχυρωμ�νο προν�μιο για �μεσο �λεγχο των εντολ�ων τους. Τ�τοια «εν λευκ� εξουσιοδ�τηση» καν�νας πολ�της δεν χορηγε� για τη διαχε�ριση εν�ς ασ�μαντο περιουσιακο� του στοιχε�ου· την χορηγε� �μως για τη διαχε�ριση της ατομικ�ς του εξουσ�ας, της ελευθερ�ας του.

Αυτ� η αντ�ληψη, �πως �ταν επ�μενο, με�ωσε την δραστηρι�τητα και την ευθ�νη των πολιτ�ν για τα κοιν� και μετασχημ�τισε τους «�ρχοντες και αρχ�μενους» πολ�τες της δημοκρατ�ας του αρχαιοελληνικο� πνε�ματος σε  «πολ�τες χωρ�ς εξουσ�α και ευθ�νη», σε πολ�τες του καναπ�. Αυτ� η αντ�ληψη ε�ναι η αιτ�α της απογο�τευσης των πολιτ�ν και της  παρα�τησης τους απ� την προσπ�θεια δημιουργ�ας εκε�νων των θεσμ�ν που θα υπηρετο�ν την Αν�γκη των πολλ�ν.

Η ισχ�ς των παραπ�νω απ�ψεων  αποδεικν�εται απ� πολλ� γεγον�τα του παρ�ντος και του πρ�σφατου σχετικ� παρελθ�ντος, �πως αυτ� της Λιβ�ης, της Αιγ�πτου, του Ιρ�κ, της ναζιστικ�ς Γερμαν�ας, � της φασιστικ�ς  Ιταλ�ας. Σε �λες αυτ�ς τις περιπτ�σεις οι θεσμο� πολ� ισχυρ�ν αρχ�ντων �χι μ�νο δεν προστ�τευσαν τους �διους που τους δημιο�ργησαν, αλλ� κατ�ρρευσαν σαν χ�ρτινοι π�ργοι και αντικαταστ�θηκαν με ν�ους που δημιο�ργησε η Αν�γκη του συν�λου των ανθρ�πων.   Ε�ναι γεγον�ς �τι στις  περισσ�τερες απ� αυτ�ς τις περιπτ�σεις, η δημιουργ�α των ν�ων θεσμ�ν �ταν αποτ�λεσμα ανατροπ�ς της καθεστηκυ�ας τ�ξης που ασκο�σε την εξουσ�α. Οι φ�λοι της Ψηφιακ�ς �μεσης Δημοκρατ�ας πιστε�ουν �τι στο �διο αποτ�λεσμα μπορο�με να οδηγηθο�με με ειρηνικ� τρ�πο· με την ανατροπ� της αντ�στοιχης καθεστηκυ�ας αντ�ληψης, γιατ� η καθεστηκυ�α αντ�ληψη ε�ναι αυτ� που γενν� και συντηρε� την καθεστηκυ�α τ�ξη και �χι το αντ�θετο. �ταν μ�α καθεστηκυ�α αντ�ληψη ανατραπε�, τ�τε με νομοτελειακ� βεβαι�τητα  ανατρ�πεται  και η καθεστηκυ�α τ�ξη που γενν�θηκε και συντηρε�ται απ� αυτ�ν. 

Η χ�ρα μας σ�μερα περν� μια μεγ�λη οικονομικ� κρ�ση και μ�α μεγαλ�τερη κρ�ση θεσμ�ν. Το σημαντικ�τερο αυτ�ς της κρ�σης δεν ε�ναι οι δυσχ�ρειες που αντιμετωπ�ζουν και οι θυσ�ες στις οπο�ες υποβ�λλονται οι �νθρωποι· το  σημαντικ�τερο ε�ναι �τι δεν υπ�ρχει στους ανθρ�πους ελπ�δα και αισιοδοξ�α για υπ�ρβαση της κρ�σης. Αντ�θετα οι �νθρωποι πιστε�ουν �τι η κρ�ση θα συνεχισθε� και θα ενταθε� γιατ� αυτο� που θεσμοθετο�ν για να μας βγ�λουν απ� την κρ�ση, ε�ναι αυτο� που τη δημιο�ργησαν.  

Αν �μως ισχ�ουν οι προαναφερθε�σες απ�ψεις τ�τε η σωτηρ�α θα �λθει με νομοτελειακ� βεβαι�τητα, �χι απ� τους �ρχοντες αλλ� απ� την Αν�γκη των πολιτ�ν. Τα μ�να  στοιχε�α με αβεβαι�τητα ε�ναι ο χρ�νος και το κ�στος της σωτηρ�ας. Η ελαχιστοπο�ηση αυτ�ν των δ�ο στοιχε�ων εξαρτ�ται απ� την �γκαιρη και σαφ� διαμ�ρφωση του αιτ�ματος/στ�χου των πολιτ�ν που θα διασφαλ�σει με τρ�πο ορθολογικ� και ηθικ� την ικανοπο�ηση της Αν�γκης. Η �γκαιρη και σαφ�ς διαμ�ρφωση αυτο� του στ�χου ε�ναι ευθ�νη και υποχρ�ωση �λων των πολιτ�ν και  περισσ�τερα αυτ�ν,  που αποτελο�ν την πνευματικ� ηγεσ�α· των «μορφωμ�νων»  �πως γρ�φει ο πατ�ρας της Κβαντομηχανικ�ς �ρβιν Σρ�ντιγκερ (http://www.dd-democracy.gr/article.asp?Id=13)

Οι παραπ�νω απ�ψεις �σως εξηγο�ν τα μεγ�λης αισιοδοξ�ας και ελπ�δας  λ�για του ποιητ� Φρ�ντριχ Χ�λντερλιν :

«�που κ�νδυνος ε�ναι,  εκε� και η Σωτηρ�α».

( Βλ�πε   �ρθρο ,  http://www.dd-democracy.gr/article.asp?Id=82 , του αε�μνηστου Γι�ννη Ζ�ση, δημοσιογρ�φου,  συγγραφ�α, ποιητ� και φ�λου των ιδε�ν της ΨΑΔ )

 

 

 

 



[i] Εξα�ρεση αποτελε� το πολιτικ� σ�στημα της Αρχαιοελληνικ�ς Δημοκρατ�ας, της �μεσης Δημοκρατ�ας,  �που οι θεσμο� αποφασ�ζονται απ� τη Γενικ� Συν�λευση των πολιτ�ν · την Εκκλησ�α του Δ�μου.

 

[ii] Αν�γκη. Η �ννοια της  λ�ξεως αν�γκη καθορ�σθηκε πολ� νωρ�ς απ� τους προ�στορικο�ς �λληνες σαν μια ανθρωπ�μορφη θε�τητα.  Η θε�τητα αυτ� φ�ρεται να παραστ�θηκε για πρ�τη φορ� στην Ορφικ� Θεολογ�α, ως β�αιη, αναπ�φευκτη θε�κ� δ�ναμη, που νικο�σε τους π�ντες· ακ�μη και τους Θεο�ς. Αν�γκα και Θεο� πε�θονται.

 

-Σχ�λια

������ /�������� (θα πρ�πει να κ�νετε login για να αναρτ�σετε ν�ο σχ�λιο)

-

 

 

2009-2012 ALL ABOUT WEB (��������� �����������, Web development, �������� �����������)