Digital Direct Democracy
   
e-mail
-
�������
-
 
- -
  -��������� ����� | ���������
 
     
-  

� ���������� ����� ��������� ��� �������.

��� ��������� �������

 

 

Η νομοτ�λεια της Ιστορ�ας.

« Η γν�ση των πραγματικ�ν γεγον�των του παρελθ�ντος (της Ιστορ�ας), οδηγε�

σε αξι�πιστες προβλ�ψεις των γεγον�των του παρ�ντος και του μ�λλοντος».

Η �ποψη αυτ� ε�ναι γνωστ� και σαν το δ�γμα της νομοτ�λειας της Ιστορ�ας.

�νας απ� τους μεγ�λους υποστηρικτ�ς αυτο� του δ�γματος �ταν ο Θουκυδ�δης,

ο οπο�ος �γραψε την ιστορ�α του Πελοποννησιακο� Πολ�μου με υποδειγματικ�

σεβασμ� στην αλ�θεια των γεγον�των και διακ�ρυξε �τι: « Πρ�το καθ�κον του

 ιστορικο� ε�ναι να αναζητ�σει την αλ�θεια με πε�σμονα επιμον�»

Σχετικ� με το δ�γμα αυτ� ε�ναι και το ακ�λουθο απ�φθεγμα του Γκα�τε :

«�ποιος την ιστορ�α δεν ξ�ρει,

το π�ς και το γιατ� εδ� και τρεις χιλι�δες χρ�νια,

στης αμ�θειας το σκοτ�δι μ�νει

και ζει μον�χα απ� τη μια στην �λλη μ�ρα».

Το μεγαλ�τερο πρ�βλημα που αντιμετωπ�ζουμε την  παρο�σα περ�οδο ε�ναι η οικονομικ� κρ�ση· ε�ναι το ΠΩΣ θα βγο�με απ� την κρ�ση.

Οι αναλ�σεις για την αιτ�α της κρ�σης και τους τρ�πους αντιμετ�πισης της ε�ναι πολλ�ς, οι οπο�ες �μως δεν αγγ�ζουν την βαθ�τερη αιτ�α της κρ�σης.

Στις γραμμ�ς που ακολουθο�ν διατυπ�νεται μ�α �ποψη για την αντιμετ�πιση της κρ�σης, που βασ�ζεται στο δ�γμα της νομοτ�λειας της Ιστορ�ας.

 

Ιστορ�α  Ξενοφ�ντος - « Κ�θοδος των Μυρ�ων»

�πως θα θυμο�νται οι παλι�τεροι απ� τα Γυμνασιακ� μαθ�ματα, ο αδελφ�ς του Βασιλι� της Περσ�ας Κ�ρος, συγκ�ντρωσε 13.000 �λληνες μισθοφ�ρους και 100.000 Ασι�τες και β�δισε εναντ�ον του αδελφο� του, βασιλι� της Περσ�ας Αρταξ�ρξη, για    να τον ανατρ�ψει και να γ�νει αυτ�ς βασιλι�ς.

Στη μ�χη στα Κο�ναξα της Βαβυλ�νας (401 πΧ ), το στρ�τευμα της «Αν�βασης του Κ�ρου», με πρωταγωνιστ�ς τους �λληνες πολεμιστ�ς, κατατρ�πωσε μεν τις πολυπληθ�στερες δυν�μεις του Αρταξ�ρξη, αλλ� η εκστρατε�α π�ρε τ�λος γιατ� στη μ�χη αυτ� σκοτ�θηκε ο Κ�ρος.

Μετ� το θ�νατο του Κ�ρου,  οι �λληνες αποφ�σισαν να επιστρ�ψουν στην Πατρ�δα τους, αλλ� ο Αρταξ�ρξης αποφ�σισε να τους εξοντ�σει, χωρ�ς �μως να συγκρουσθε� ανοιχτ� μαζ� τους και να υποστε� τις συν�πειες της σ�γκρουσης.

�χοντα απ�λυτη πεπο�θηση �τι χωρ�ς την καθοδ�γηση των ηγετ�ν τους οι �λληνες στρατι�τες �ταν καταδικασμ�νοι σε αφανισμ�, συνθηκολ�γησε μαζ� τους. Στη συν�χεια  κ�λεσε την ηγεσ�α των Ελλ�νων για να διαβουλευθε� δ�θεν για τη συνθηκολ�γηση και τους θαν�τωσε �λους· τον αρχηγ� των Ελλ�νων Κλ�αρχο, 4 στρατηγο�ς, 20 λοχαγο�ς και 200 οπλ�τες που συν�δευαν την ηγεσ�α των Ελλ�νων.

Στην αντ�ληψη του Π�ρση Βασιλι� αυτ� η πρ�ξη �ταν ισοδ�ναμη με αφανισμ� των  περ�που μυρ�ων ( 10.000) Ελλ�νων  στρατιωτ�ν. �ναν αφανισμ�  χωρ�ς κ�στος, ρ�σκο και απ�λειες.

Αυτ� του η επιλογ� θα ε�χε απ�λυτη επιτυχ�α για τους με δογματικ� και μοναρχικ� νοοτροπ�α Π�ρσες � Ασι�τες, �χι �μως και για τους με λογικ� και δημοκρατικ� νοοτροπ�α �λληνες.

Μετ� τη σφαγ� των ηγετ�ν τους, οι �λληνες π�ραν με δημοκρατικ�ς  διαδικασ�ες αποφ�σεις για την αντιμετ�πιση του μεγ�λου κινδ�νου και τον καλ�τερο τρ�πο επιστροφ�ς τους στην πατρ�δα. Στην �λη προσπ�θεια σημαντικ� ρ�λο �παιξε �νας εκ των μυρ�ων·  ο  στρατιωτικ�ς, φιλ�σοφος και ιστορικ�ς συγγραφ�ας Ξενοφ�ν.

Οι βασικ�ς δημοκρατικ�ς αποφ�σεις που �λαβαν οι μ�ριοι  �ταν :

  • Να επιβεβαι�σουν την βο�ληση τους για επιστροφ� και να αναλ�βουν τους κινδ�νους και τις συν�πειες του εγχειρ�ματος.
  • Να επιλ�ξουν τον δρ�μο της επιστροφ�ς τους. Οι εναλλακτικο� δρ�μοι �ταν: ε�τε προς το Αιγα�ο διασχ�ζοντας περιοχ�ς που �λεγχε ο Αρταξ�ρξης, ε�τε προς τη Μα�ρη Θ�λασσα, διασχ�ζοντας ορειν�ς και δ�σβατες περιοχ�ς ( τα βουν� του σημερινο� Κουρδιστ�ν και Αρμεν�ας ), αντιμετωπ�ζοντας τις πολεμικ�ς φυλ�ς της περιοχ�ς και τις δ�σκολες συνθ�κες ιδ�ως του επερχ�μενου χειμ�να
  • Να επιλ�ξουν τους ικαν�τερους εκ των μυρ�ων οι οπο�οι θα αποτελο�σαν την ηγεσ�α που θα οργ�νωνε στις λεπτομ�ρειες την υλοπο�ηση αυτ�ν  των αποφ�σεων. 

Οι μ�ριοι τελικ� κατ�φεραν να πετ�χουν το στ�χο τους και να φτ�σουν στον Ε�ξεινο Π�ντο, που μ�λις τον αντ�κρισαν φ�ναξαν το ιστορικ�, «Θ�λαττα, Θ�λαττα».

 

Η βαθ�τερη αιτ�α της επιτυχ�ας της καθ�δου.

Η κ�θοδος των μυρ�ων αποτελε� μια μεγ�λη επιτυχ�α �χι μ�νο για τα δεδομ�να της εποχ�ς εκε�νης αλλ� και για τα δεδομ�να της σημεριν�ς εποχ�ς. Αυτ� που π�τυχαν οι μ�ριοι κατ� β�θος �ταν η οργανωμ�νη μεταφορ� μιας «π�λης» 10.000 ανθρ�πων απ� τη Βαβυλ�να στη Τραπεζο�ντα, σε �να περ�που χρ�νο  (Σεπτ�μβριος 401 – Μ�ιος 399 π.Χ )

Που οφε�λεται �μως αυτ� η επιτυχ�α ;;

Σε πρ�τη αν�γνωση μοι�ζει να οφε�λεται στην στρατιωτικ� κουλτο�ρα - δηλαδ� το θ�ρρος, την τ�λμη, τη δ�ναμη και την εκπα�δευση - των Ελλ�νων στρατιωτ�ν.  Η στρατιωτικ� �μως κουλτο�ρα ε�ναι απ�λυτα συνδεδεμ�νη με την ηγεσ�α των στρατιωτ�ν.  Πρ�γματι, με το θ�νατο του Κ�ρου �νας στρατ�ς 113.000 πολεμιστ�ν αποδιοργαν�θηκε και διαλ�θηκε αμ�σως, εκτ�ς απ� το μικρ� τμ�μα αυτο�, των μυρ�ων Ελλ�νων. Το πιο σημαντικ� �μως ε�ναι πως �ταν στη συν�χεια ο Αρταξ�ρξης αποκεφ�λισε με δ�λο �λη την ηγεσ�α των μυρ�ων, π�λι οι ¨�λληνες  επιβ�ωσαν και π�τυχαν το θα�μα της  «καθ�δου  των μυρ�ων»· της καθ�δου στον Ε�ξεινο Π�ντο.

Χωρ�ς πρ�θεση υποβ�θμισης των στρατιωτικ�ν ικανοτ�των των μυρ�ων, νομ�ζουμε πως η βαθ�τερη αιτ�α της επιτυχ�ας των μυρ�ων �ταν η κουλτο�ρα της π�λης που ε�χαν· �ταν η δημοκρατικ� νοοτροπ�α τους.

 

Συνειρμο� και συμπερ�σματα.  

Απ� τα παραπ�νω συμπερα�νεται �τι η κ�θοδος των μυρ�ων αποτελε� �να μεγ�λο παρ�δειγμα υπ�ρβασης  δ�σκολων προβλημ�των εφαρμ�ζοντας τις αρχ�ς της �μεσης  Δημοκρατ�ας, γιατ� �τσι διασφαλ�ζεται : Ευρε�α αποδοχ� των αποφ�σεων, π�στη στην προσπ�θεια  και πραγματοπο�ηση της με υψηλ�  συνοχ�.

Η κ�θοδος των μυρ�ων αποδεικν�ει �τι οι αποφ�σεις της αυθεντικ�ς δημοκρατ�ας �χουν μεγαλ�τερη δ�ναμη  και αποτελεσματικ�τητα απ� τις «μελετημ�νες και σοφ�ς» αποφ�σεις του κατεστημ�νου της εξουσ�ας.

Την παρο�σα περ�οδο 10 εκατοντ�δες μ�ριοι �λληνες αντιμετωπ�ζουμε μια μεγ�λη οικονομικ� κρ�ση.

Χρει�ζεται και σ�μερα να π�ρουμε και να πραγματοποι�σουμε δ�σκολες αποφ�σεις σαν αυτ�ς που π�ρα οι μ�ριοι πριν απ� 2.411 χρ�νια. Αν τα καταφ�ρουμε  να δημιουργ�σουμε παρ�μοιες συνθ�κες π�στης και συνοχ�ς, με ιστορικ� νομοτ�λεια θα ξεπερ�σουμε σ�ντομα την κρ�ση, θα δο�με «φως στην �κρη του το�νελ» και θα φων�ξουμε ξαν�  το Θ�λαττα, Θ�λαττα.  

�μως η σημεριν� κουλτο�ρα των απλ�ν πολιτ�ν και κυρ�ως των ηγετ�ν τους πολιτικ�ν, δεν ε�ναι η κουλτο�ρα της πραγματικ�ς δημοκρατ�ας. Ε�ναι η  κουλτο�ρα της «δημοκρατ�ας» των μεγ�λων και ψε�τικων λ�γων, που ο λα�ς μας τα παρομοι�ζει με τα χι�νια του Μαρτ�ου, που γρ�γορα λι�νουν. ( τα λ�για σου τα ψε�τικα σαν του Μαρτιο� τα χι�νια).

Το σημεριν� σ�στημα �σκησης της εξουσ�ας δεν �χει τα χαρακτηριστικ� της πραγματικ�ς δημοκρατ�ας, αλλ� τα χαρακτηριστικ� της μοναρχ�ας εν�ς εκλεγμ�νου  «φωτισμ�νου ανδρ�ς» που ουσιαστικ� πα�ρνει ο �διος �λες τις μεγ�λες αποφ�σεις χωρ�ς τη συμμετοχ� των πολιτ�ν και κατ� β�θος χωρ�ς τη συμμετοχ� των αντιπροσ�πων τους. Η συμμετοχ� της πλειον�τητας των αντιπροσ�πων ε�ναι μ�νο τυπικ� και περιορ�ζεται στην επικ�ρωση των αποφ�σεων του φωτισμ�νου ηγ�τη και των στεν�ν θεσμικ�ν � εξωθεσμικ�ν συμβο�λων του.

�να τ�τοιο �μως πολ�τευμα δεν ε�ναι Δημοκρατ�α. Απλ� συνηθ�σαμε να το ονομ�ζουμε δημοκρατ�α, �πως συνηθ�σαμε να ονομ�ζονται δημοκρατ�ες, ακ�μη και   τα πολιτε�ματα που οι φωτισμ�νοι ηγ�τες δεν εκλ�γονται καν απ� τους πολ�τες.

Ε�ναι αυτον�ητο �μως �τι για να ισχ�σει σ�μερα αυτ� η ιστορικ� νομοτ�λεια και να υπερβο�με την κρ�ση, χρει�ζεται να επιστρ�ψουμε στις αρχ�ς της πραγματικ�ς δημοκρατ�ας.

Η τυχ�ν αντιμετ�πιση της κρ�σης με τις �διες «δημοκρατικ�ς» αρχ�ς και πρακτικ�ς, �χει ελ�χιστες πιθαν�τητες να μας βγ�λει απ� την κρ�ση, γιατ� αυτ�ς οι αρχ�ς και πρακτικ�ς δημιο�ργησαν  την κρ�ση.

Αν η σημεριν� πολιτικ� ηγεσ�α πιστ�ψει στη νομοτ�λεια της ιστορ�ας και ακολουθ�σει τα διδ�γματα της τ�τε, η νοοτροπ�α της θα εξυγιανθε� και με τη βο�θεια των πολιτ�ν η κρ�ση θα ξεπεραστε� γρ�γορα.  

Σε αντ�θετη περ�πτωση, η υπ�ρβαση της κρ�σης, θα πραγματοποιηθε� μεν και π�λι απ� τους πολ�τες, αλλ� με μεγ�λο κ�στος και σημαντικ� αργοπορ�α γιατ� οι πολ�τες θα υποχρεωθο�ν να γκρεμ�σουν �να αμεταν�ητο πολιτικ� σ�στημα που γ�ννησε την κρ�ση.

Μακ�ρι να συμβε� το πρ�το σεν�ριο.

Μακ�ρι οι πολιτικο� να καταλ�βουν �τι τ�λειωσε ο χρ�νος που μπορο�σαν να συμπεριφ�ροντε  «σαν του Μαρτιο� τα χι�νια»

 

-Σχ�λια

������ /�������� (θα πρ�πει να κ�νετε login για να αναρτ�σετε ν�ο σχ�λιο)

-

 

 

2009-2012 ALL ABOUT WEB (��������� �����������, Web development, �������� �����������)