�� �������� ������ ��� ������
��� ���������� ��������
Στις πρ�σφατες εκλογ�ς για την αν�δειξη των αρχ�ντων στους Δ�μους και στις Περιφ�ρειες, η αποχ� των πολιτ�ν �ταν εξαιρετικ� μεγ�λη.
Η αποχ� �φτασε το 55% , εν� τα λευκ� και τα �κυρα Ψηφοδ�λτια �φτασαν στο 10%. Αυτ� αναμφισβ�τητα σημα�νει �τι η πλειοψηφ�α των πολιτ�ν ( το 65%) δ�λωσε �μπρακτα πως αποφ�σισε να μη συμμετ�σχει στη λειτουργ�α του σημερινο� πολιτικο� συστ�ματος, στο οπο�ον ο ρ�λος των πολιτ�ν περιορ�ζεται στην επιλογ� αντιπροσ�πων και δεν περιλαμβ�νει τη συμμετοχ� των πολιτ�ν στη λ�ψη των μεγ�λων αποφ�σεων· του σημερινο� συστ�ματος �που οι μεγ�λες αποφ�σεις θεωρητικ� λαμβ�νονται απ� τους εκπροσ�πους των πολιτ�ν αλλ� πρακτικ� απ� κ�ποια λ�γα μ�λη των κομμ�των και απ� λ�γους ανθρ�πους της εξωθεσμικ�ς εξουσ�α· τους συμβο�λους, τους οικονομικ� και επικοινωνιακ� ισχυρο�ς.
Η αποχ� αυτ� ερμηνε�θηκε απ� πολιτικο�ς, ειδ�μονες και απλο�ς πολ�τες με δ�ο τρ�πους :
(1) Σαν σ�μπτωμα «ιδι�τευσης» των πολιτ�ν και �παρξης μεγ�λου ποσοστο� πολιτ�ν του καναπ�, και φραπ� και
(2) Σαν αποστολ� ισχυρο� μην�ματος για αλλαγ� της σημεριν�ς πολιτικ�ς αντιμετ�πισης της οικονομικ�ς κρ�σης.
Κατ� την �ποψη μας �μως η βαθ�τερη αιτ�α της αποχ�ς ε�ναι �τι οι πολ�τες πε�στηκαν πως με την επιλογ� «ικαν�ν» και «ηθικ�ν» αντιπροσ�πων, που θα λαμβ�νουν �λες τις μεγ�λες αποφ�σεις για λογαριασμ� των πολιτ�ν αλλ� απουσ�α των πολιτ�ν, δεν πρ�κειται να ξεπεραστε� η κρ�ση. Κατ�λαβαν πως �σο η δημοκρατ�α στηρ�ζεται στη αρχ� της λ�ψης των μεγ�λων αποφ�σεων «για το καλ� των πολιτ�ν αλλ� απουσ�α των πολιτ�ν» γιατρει� δεν υπ�ρχει. Δεν υπ�ρχει γιατ� αυτ� η αρχ� δεν ε�ναι μ�νο αντ�θετη με την �ννοια της Δημοκρατ�ας και το πνε�μα του Συντ�γματος, αλλ�, κυρ�ως, γιατ� αποτελε� παρ�βαση φυσικο� και ηθικο� ν�μου.
Ο φ�λος της ΨΑΔ κ. Δημοσθ�νης Κυριαζ�ς στο βιβλ�ο του «Η αναγ�ννηση της Δημοκρατ�ας» (Εκδ�σεις Πατ�κη), γρ�φει �τι στις σημεριν�ς Δημοκρατ�ες υπ�ρχει παρ�βαση του Αξι�ματος του αμεταβ�βαστου της εξουσ�ας (των δικαιωμ�των) των ανθρ�πων, που διατυπ�θηκε απ� τον Ρουσσ� και �τι:
« Αυτο� που το 18ο αι�να οραματ�σθηκαν την Αναγ�ννηση της Δημοκρατ�ας, τεκμηρ�ωσαν και την ηθικ� και τη λογικ� αυτο� του πολιτε�ματος.
Η τεκμηρ�ωση αυτ� συνοψ�ζεται στη διατ�πωση του Αξι�ματος του αμεταβ�βαστου της εξουσ�ας των ανθρ�πων. Αφο� η εξουσ�α δεν μεταβιβ�ζεται προς τρ�τους (στο μον�ρχη στο Leviathan του Hobbes), τ�τε η μ�νη λ�ση που μ�νει ε�ναι να ασκε�ται �μεσα απ� τους �διους τους ανθρ�πους» (σελ�δα 256)
�να δημοκρατικ� πολ�τευμα �μως που βασ�ζεται στην αρχ� του αμεταβ�βαστου της εξουσ�ας αλλ� λειτουργε� με β�ση την μεταβ�βαση �λης μας της εξουσ�ας σε αντιπροσ�πους, ε�ναι �να παρ�λογο, υποκριτικ� και προβληματικ� πολ�τευμα.
Στη σελ�δα 257 επ�σης του �διου βιβλ�ου διατυπ�νεται η �ποψη:
«Η σημεριν� κρ�ση των εμμ�σων Δημοκρατι�ν οφε�λεται στην αλλοτρ�ωση των πολιτ�ν απ� την υποχρ�ωση και το δικα�ωμα να συμμετ�χουν στην �σκηση της εξουσ�ας. Η κρ�ση αυτ� ε�ναι παρ�μοια με την κρ�ση που εμφαν�ζεται σε μ�α επιχε�ρηση στην οπο�α η γενικ� συν�λευση των μετ�χων λειτουργε� μ�νο τυπικ� και υπ� τον απ�λυτο �λεγχο του Διευθ�νοντος Συμβο�λου……οι μ�τοχοι τ�τε �χουν αλλοτριωθε� απ� κ�θε μορφ� εξουσ�ας και η επιχε�ρηση τους παραμ�νει στην καλ� � κακ� δι�θεση του Διευθ�νοντος Συμβο�λου ….Β�βαια τ�τοια φαιν�μενα ε�ναι σπ�νια στο χ�ρο των επιχειρ�σεων. Ε�ναι �μως π�ρα πολ� συχν� στο χ�ρο της �σκησης της εξουσ�ας των πολιτ�ν.»
Στα πλα�σια αυτ�ν των σκ�ψεων πιστε�ουμε �τι το δεσπ�ζον, το βαθ�τερο μ�νυμα της αποχ�ς ε�ναι:
«�χι �λλη αντιπροσ�πευση . Αυτ�προσ�πευση. Ψηφιακ� Δημοψηφ�σματα για τη συμμετοχ� μας στη λ�ψη των μεγ�λων αποφ�σεων».
Ξ�ρουμε πως πολλο� �νθρωποι πιστε�ουν �τι «καλ� ε�ναι αυτ� αλλ� δεν γ�νονται.»
Οι φ�λοι της ΨΑΔ �μως πιστε�ουν �τι σ�μερα αυτ� γ�νονται και μ�λιστα ε�κολα και με μικρ� οικονομικ� κ�στος αν χρησιμοποιηθο�ν οι δυνατ�τητες της ν�ας ψηφιακ�ς τεχνολογ�ας.
Αλλ� και αν η τεχνολογ�α δεν υπ�ρχε, ε�χαμε την υποχρ�ωση να προσπαθ�σουμε να τα πραγματοποι�σουμε, αν το κρ�ναμε σωστ� και ηθικ�.
Σχετικ� με αυτ� το θ�μα ε�ναι το ακ�λουθο απ�σπασμα απ� την ομιλ�α του Σωκρ�τη προς τους μαθητ�ς του, που υπ�ρχει στο βιβλ�ο «ΣΩΚΡΑΤΗΣ» του Χρ�στου Ζαλοκ�στα (Εκδ�σεις Εστ�ας)
"Εσεις πια ο,τι κανετε,εγω φευγω.Σας διαλεξα με προσοχη,σας εχω εμπιστοσυνη.Μη δειλιασετε απο την καταδικη μου.Καμια προσπαθεια για ενα μεγαλο σκοπο δεν παει χαμενη,δεν ξεχνιεται,ακομη και οταν χαθει. Ε�ν� ανοητο να κατηγορει κανεις την εποχη του. Παντα υπαρχουν καλοι ανθρωποι αξιοι να τη διορθωσουν. Βρεστε τους!
Δε θελω να σχηματισετε Ομαδα η Σχολη. Μονοι σας ζητηστε, καθως εκανα εγω,νεους,ζωντανους.
Ποτιστε τους με τη δικη σας πιστη,και αρκουνε λιγοι,για ν'αλλαξουν τη ζωη των πολλων.Μεινετε ταπεινοι, για να μη νομιστει πως παριστανετε τους ανωτερους.Το φερσιμο σας ας γινεται παραδειγμα.Μια ζωη γεματη αφοσιωση ειναι μαθημα πιο διδαχτικο απο τα καλυτερα λογια...
Η ανθρωπινη κοινωνια ειναι θεμελιωμενη στην απατη.Η ζωη,μια αδιακοπη υποκρισια.Οι πολιτες εχουν ατελεστατη γνωση της αληθειας,αλλα τελεια γνωση της ψευτιας. Ακορεστη η απληστια τους.
Οι κακοι προσκυνωντας το υλικο συμφερον αδικουν.Δεν πιστευουν ουτε σε Θεο,ουτε σε κοινωνια.
Χρειαζεται υπομονη για να τους μαθετε,πως το γενικο καλο ειναι το πραγματικο συμφερο τους,και τοτε,αμα καταλαβουν - γιατι ολοι καταλαβαινουν αμα τους κατηχε�ς επιμονα - τοτε θα παψουν να αδικουν.
Το κακο δε γινεται να λειψη ολοτελα.Κι'αν ακομα καποτε σταματουσαν οι πολεμοι,οι ανθρωποι θαχουν να παλευουν με τον εγωισμο, τη ζηλια,την απατη,που παντα θα δηλητηριαζουν τη ζωη.
Ωστοσο,λιγο-λιγο,θα φυραινει το κακο στον κοσμο.Μου ειναι αδυνατο να πιστεψω πως οι ανθρωποι θα ζουν αιωνια μεταξυ τους σα λυκοι.
Στα βαθη καθε ατομου κρυβονται σωροι σκουπιδια και λιγα κομματια χρυσαφι. Εργο σας να παπαμερισετε τα σκυβαλα,για να φανουν οι θησαυροι.
Και ξερετε πως τους λενε; ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗ, ΑΛΗΘΕΙΑ, ΚΑΛΟΣΥΝΗ."
Η Αναστασ�α Καραν�κα ε�ναι προγραμματ�στρια ΗΥ , μ�λος του συνδ�σμου των Φ�λων της Ψηφιακ�ς �μεσης Δημοκρατ�α. Τηλ 6945957343
|