 |
|
�� ���������� ��� �������
��� �������� �����
.
Αντιγρ�φουμε απ� τη News.Kathimerini.gr, το ακ�λουθο, πολ� ενδιαφ�ρον σε διαπιστ�σεις και προτ�σεις, �ρθρο του πρ�ην Υπουργο� Στ�φανου Μ�νου, με θ�μα τα χρ�ματα που πληρ�νουν οι �λληνες πολ�τες στα κ�μματα:
«Η τακτικ� κρατικ� επιχορ�γηση των κομμ�των το 2009 �φθασε τα 68,2 εκατομμ�ρια ευρ�, σ�μφωνα με στοιχε�α που �δωσε στη δημοσι�τητα τον περασμ�νο Ιο�λιο ο υφυπουργ�ς Οικονομικ�ν κ. Σαχιν�δης. Το 2010 η τακτικ� επιχορ�γηση των κομμ�των θα περιοριστε� σε 52,7 εκατομμ�ρια ευρ�, π�ντα σ�μφωνα με τον κ. Σαχιν�δη. Αξιοσημε�ωτο ε�ναι �τι η τακτικ� επιχορ�γηση των κομμ�των στηρ�ζεται σε ν�μο που προσδιορ�ζει ακριβ�ς τι δικαιο�νται να εισπρ�ξουν τα κ�μματα. Ο περιορισμ�ς του 2010, �μως, δεν �χει κατοχυρωθε� νομοθετικ�, δηλαδ� δεν στηρ�ζεται πουθεν�. Δεδομ�νου �τι τα κ�μματα ε�ναι παμφ�γα και τα ποσ� που λαμβ�νουν δεν τους φθ�νουν �χουν δανειστε� απ� τις τρ�πεζες (κυρ�ως την Αγροτικ�) ποσ� που ισο�νται με τις κρατικ�ς επιχορηγ�σεις τεσσ�ρων ετ�ν. Γι’ αυτ� δεν θα εκπλαγ� αν ο περιορισμ�ς για το 2010 παραμε�νει στα χαρτι�. Τα κρατικ� λεφτ� δεν τελει�νουν εδ�. Στην τακτικ� επιχορ�γηση προστ�θεται εκλογικ� επιχορ�γηση, αποσπασμ�νοι δημ�σιοι υπ�λληλοι κ.λπ.
Προ�π�θεση για την κρατικ� χρηματοδ�τηση εν�ς κ�μματος ε�ναι να �χει συγκεντρ�σει στις προηγο�μενες εκλογ�ς ποσοστ� μεγαλ�τερο απ� 1,5%. Στις εκλογ�ς του 2009 τα κ�μματα που π�ρασαν το 1,5% συγκ�ντρωσαν περ� τα 6,75 εκατ. ψ�φους.
Το 2009 τα κ�μματα εισ�πραξαν 68,2 εκατ. ευρ�, που αντιστοιχο�ν σε 10,10 ευρ� αν� ψ�φο.
Για το ζ�τημα της υπερβολικ�ς δαπ�νης για τα κ�μματα �χω γρ�ψει και μιλ�σει επανειλημμ�νως, χωρ�ς �μως αποτ�λεσμα. Ε�ναι χαρακτηριστικ� �τι τον περασμ�νο Ιο�λιο επιχειρ�θηκε στη Βουλ� μια «νυχτεριν�» α�ξηση της επιχορ�γησης που απετρ�πη την τελευτα�α στιγμ�.
Δεν θα ξανα�γραφα, αν την περασμ�νη Τρ�τη δεν ε�χα λ�βει μ�ρος σε μια συν�ντηση της Διεθνο�ς Διαφ�νειας που επεξεργ�ζεται δι�φορες ιδ�ες για το πολιτικ� χρ�μα και τη χρηματοδ�τηση των κομμ�των �που πληροφορ�θηκα �τι στη Γερμαν�α το κρ�τος επιχορηγε� τα πολιτικ� κ�μματα που π�ρασαν το 0,5% με 0,70 ευρ� αν� ψ�φο.
Η χρεοκοπημ�νη Ελλ�δα που εκλιπαρε� τη Γερμαν�α να τη στηρ�ξει οικονομικ� επιχορηγε� τα κ�μματ� της με 10,10 ευρ� αν� ψ�φο και οι «φτωχο�» Γερμανο� με 0,70 ευρ�. Αν εφαρμ�ζαμε το γερμανικ� σ�στημα, η δαπ�νη των 68,2 εκατ. ευρ� θα περιοριζ�ταν σε 4,7 εκατομμ�ρια, μια ετ�σια οικονομ�α 63,5 εκατ. ευρ�.
Το �να δισεκατομμ�ριο που αναζητε� η κυβ�ρνηση απειλ�ντας μας με α�ξηση του ΦΠΑ � και α�ξηση του φ�ρου στο πετρ�λαιο θ�ρμανσης μπορε� να βρεθε� σχετικ� ε�κολα με τον περιορισμ� αδικαιολ�γητα προκλητικ�ν δαπαν�ν, �πως αυτ� για τα κ�μματα.
Το παρ�δοξο ε�ναι �τι η κοινων�α στο σ�νολ� της δε�χνει αδιαφορ�α απ�ναντι σε αυτ� τα φαιν�μενα. Η αδιαφορ�α της βοηθ�ει τη διαι�νιση της αθλι�τητας.
Τα πολλ� και ε�κολα λεφτ� στα κ�μματα ε�ναι το �δαφος για την αν�πτυξη της διαφθορ�ς και την προσ�λκυση κομπιναδ�ρων.
Στη Γερμαν�α τα κ�μματα λαμβ�νουν επιπλ�ον απ� το κρ�τος 0,38 ευρ� για κ�θε ευρ� που συγκεντρ�νουν απ� δηλωμ�νες ιδιωτικ�ς εισφορ�ς. Κανε�ς δεν μπορε� να συνεισφ�ρει ποσ� μεγαλ�τερο απ� 3.000 ευρ� ετησ�ως. Το γερμανικ� παρ�δειγμα πρ�πει να ακολουθ�σουμε και εμε�ς. Θα �λεγα μ�λιστα �τι τα πρ�τα δ�κα χρ�νια η κρατικ� επιχορ�γηση θα μπορο�σε να ε�ναι 0,5 ευρ� για κ�θε �να ευρ� που συγκεντρ�νεται απ� ιδιωτικ�ς εισφορ�ς. Επιπλ�ον, �σοι συνεισφ�ρουν στα κ�μματα μ�χρι 3.000 ευρ� ετησ�ως θα πρ�πει να μπορο�ν να �χουν �κπτωση της δαπ�νης στη φορολογικ� τους δ�λωση. Ενα τ�τοιο σ�στημα θα σπρ�ξει το πολιτικ� χρ�μα στην επιφ�νεια, δι�τι τ�σο τα κ�μματα �σο και οι χορηγο� θα �χουν συμφ�ρον να το δημοσιοποιο�ν.
Στη συν�ντηση της Διεθνο�ς Διαφ�νειας υποσχ�θηκα να επισημ�νω στην τρ�ικα την αθλι�τητα με την κρατικ� επιχορ�γηση των κομμ�των. Το σημεριν� δημοσ�ευμα ε�ναι το πρ�το β�μα. Την προσεχ� εβδομ�δα που θα �λθουν για τον προ�πολογισμ� του 2011 ελπ�ζω να παρ�μβουν δι�τι δυστυχ�ς εκε� καταντ�σαμε: να εξαρτ�μεθα απ� την τρ�ικα για να κ�νουμε τα αυτον�ητα.
Ο κ. Στ�φανος Μ�νος ε�ναι πρ�εδρος της Δρ�σης.»
|
|
Οι διαπιστ�σεις και προτ�σεις ε�ναι ορθολογικ�ς και εποικοδομητικ�ς. Ε�ναι ακ�μη απ�λυτα συμβατ�ς με τις διαπιστ�σεις και τις απ�ψεις των Φ�λων της Ψηφιακ�ς �μεσης Δημοκρατ�ας, �πως �χουν συνοψισθε� στη Διακ�ρυξη της 8ης Νοεμβρ�ου 2009, http://www.dd-democracy.gr/statement.asp .
�μως νομ�ζουμε �τι κ�τι λε�πει· η �ποψη για τη βαθ�τερη αιτ�α των σημαντικ�ν γεγον�των που αναφ�ρονται στο �ρθρο.
Η εντ�πωση που σχηματ�ζει ο αναγν�στης ε�ναι πως αιτ�α των γεγον�των, ε�ναι οι μικρ�ς πνευματικ�ς και ηθικ�ς δυν�μεις αυτ�ν που εκλ�ξαμε για να ασκο�ν την εξουσ�α και πως αν ε�χαμε εκλ�ξει κ�ποιους �λλους, θα λαμβ�νονταν αποφ�σεις με περισσ�τερο ορθολογισμ� και ηθικ�.
Εμε�ς δεν �χουμε την �δια �ποψη. Πιστε�ουμε �τι η βαθ�τερη αιτ�α δεν ε�ναι οι ικαν�τητες και το �θος των αντιπροσ�πων που επιλ�ξαμε, αλλ� τα βασικ� χαρακτηριστικ� του πολιτικο� μας συστ�ματος που επιλ�ξαμε· εν�ς συστ�ματος που το αποφ�σισαν οι θεσμικο� εκπρ�σωποι μας, χωρ�ς τη συμμετοχ� των πολιτ�ν.
Ο ισχυρισμ�ς των πολιτικ�ν, «Δεν ε�μαστε �λοι �διοι», ε�ναι αναμφισβ�τητα σωστ�ς. �μως αναμφισβ�τητα σωστ�ς ε�ναι και ο ισχυρισμ�ς κ�ποιων απλ�ν πολιτ�ν: « Το πολιτικ� σ�στημα που επ�τρεψε και αν�θρεψε παρ�λογα και αν�θικα φαιν�μενα, παραμ�νει ουσιαστικ� το �διο»
Στη σημεριν� αντιπροσωπευτικ� Δημοκρατ�α μας, η λ�ψη �λων των μεγ�λων αποφ�σεων δεν γ�νεται απ� τους πολ�τες. Θεωρητικ� γ�νεται απ� τους 300 αντιπροσ�πους τους, πρακτικ� �μως απ� πολ� λιγ�τερους ανθρ�πους της θεσμικ�ς και παρα-θεσμικ�ς εξουσ�ας.
Σε �να τ�τοιο σ�στημα �σκησης της εξουσ�ας, που οι ολ�γοι μπορο�ν να αποφασ�ζουν �τι θεωρο�ν σωστ� και συμφ�ρον, «για το καλ� των πολιτ�ν, αλλ� με την πλ�ρη απουσ�α των πολιτ�ν», τα αναφερ�μενα γεγον�τα θα συμβα�νουν με νομοτελειακ� βεβαι�τητα.
Αν ρ�ξεις απ� το καμπαναρι� μια π�τρα, η πτ�σης της θα εξελιχθε� σ�μφωνα με τους φυσικο�ς ν�μους του Νε�τωνα χωρ�ς αυτ� να μπορε� να αλλ�ξει απ� τις διαφορετικ�ς επιθυμ�ες και προσπ�θειες των ανθρ�πων του Ναο�.
Κ�τι αν�λογο ισχ�ει και με την υπ�ρβαση των γεγον�των που αναφ�ρονται.
Πιο απλ�. Προβλ�ματα �πως αυτ�, �χουν στην πρ�ξη πολ� μικρ� πιθαν�τητα να αντιμετωπισθο�ν επιλ�γοντας αντιπροσ�πους με μεγ�λες πνευματικ�ς και ηθικ�ς δυν�μεις. Αυτ� ισχ�ει �χι μ�νο γιατ� μια τ�τοια επιλογ� �χει – συμφων� με τους ν�μους των κανονικ�ν κατανομ�ν - πολ� μικρ� πιθαν�τητα, αλλ� και γιατ� δεν ακυρ�νει την πραγματικ� αιτ�α αυτ�ν των φαινομ�νων. Συν�πεια του τελευτα�ου ε�ναι, πως και αν αντιμετωπισθε�, σ�ντομα θα �χουμε τα �δια.
Αν �μως οι μεγ�λες αποφ�σεις λαμβ�νονταν απ� το σ�νολο των πολιτ�ν με δημοψηφ�σματα, τ�τε οι αποφ�σεις θα ε�χαν κανονικ� μεν ορθολογισμ� και �θος, αλλ� μεγ�λη αποδοχ� απ� τους πολ�τες.
Αντ�θετα οι αποφ�σεις του ισχ�οντος πολιτικο� συστ�ματος, �σως �χουν προσδοκ�α μεγ�λου ορθολογισμο� και �θους, αλλ� μικρ� πιθαν�τητα πραγματοπο�ησης της προσδοκ�ας καθ�ς και μικρ�τερη αποδοχ�.
Και κ�τι ακ�μα. Στην πρ�ξη μια απ�φαση «κανονικο�» ορθολογισμο� αλλ� μεγ�λης αποδοχ�ς, ε�ναι προτιμ�τερη απ� μια απ�φαση υψηλο� ορθολογισμο� αλλ� μικρ�ς αποδοχ�ς.
Αν μ�α μεγ�λη απ�φαση λαμβ�νονταν κ�θε χρ�νο με δημοψ�φισμα, αυτ� θα �ταν αρκετ� να οδηγ�σει σταδιακ� στη δημιουργ�α πολιτικ�ν και πολιτ�ν με πραγματικ� εξουσ�α και ευθ�νη.
Η σημεριν� Ψηφιακ� Τεχνολογ�α διασφαλ�ζει οικονομικ� και λειτουργικ� εφικτ�τητα για την πραγμ�τωση μιας τ�τοιας συμμετοχ�ς των πολιτ�ν στην �σκηση της εξουσ�ας. Για τη διε�ρυνση της αντιπροσωπευτικ�ς Δημοκρατ�ας προς το πνε�μα της αρχαιοελληνικ�ς Δημοκρατ�ας.
Μακ�ρι Ειδ�μονες, Πολιτικο� και απλο� Πολ�τες να πιστ�ψουν �τι φαιν�μενα σαν αυτ� του �ρθρου, με �να μ�νο τρ�πο αντιμετωπ�ζονται. Με περισσ�τερη και γνησι�τερη Δημοκρατ�α.
Δ.Κ
�νας απλ�ς πολ�της, φ�λος των ιδε�ν της ΨΑΔ
|