������� ��� �������� �����������.
Jacqueline De Romilly, ��� �������� ���������
Απ�σπασμα απ� το βιβλ�ο
«Π�σο επ�καιρη ε�ναι η Αθηνα�κ� Δημοκρατ�α σ�μερα;»,
της Jacqueline De Romilly.
Μετ�φραση : Ελ�νη Οικον�μου.
Εκδ�σεις : ΕΚΔΟΤΙΚΗ ΕΡΜΗΣ ΕΠΕ 2009.
Α. Απ�σπασμα απ� την Εισαγωγ�
Ε�ναι δ�σκολο να ε�σαι ν�ος σ�μερα. Να πιστε�εις σε �να κ�σμο και μ�α Κοινων�α �που η λ�ξη κρ�ση ακο�γεται πιο συχν� απ� ποτ� �λλοτε. Κρ�ση των θεσμ�ν, κρ�ση εμπιστοσ�νης, κρ�ση του εκπαιδευτικο� μας συστ�ματος ….Οι απανταχο� εσχατολ�γοι συναγων�ζονται σε φονικ�ς φρ�σεις για να προβλ�ψουν το τ�λος του πολιτικο� μας συστ�ματος, την παρακμ� του πολιτισμο� μας, τις τελευτα�ες στιγμ�ς της κοινωνικ�ς μας συνοχ�ς. Μπροστ� σε αυτ� την κατ�σταση, η παρα�τηση μιας γενι�ς που εγκαταλε�πει την πολιτικ� διαμ�χη και τις κ�λπες, που παραδ�δεται στην απελπισ�α και εν�οτε στη β�α, ε�ναι σχεδ�ν δικαιολογημ�νη.
« Τι να κ�νουμε;» Το ερ�τημα αυτ� που �θεσε ο Λ�νιν τον περασμ�νο αι�να αξ�ζει να επαν�λθει στο προσκ�νιο.
Μια επαν�σταση;
Να τα παρατ�σουμε;
�χι. Η δι�ξοδος απ� αυτ�ν την κρ�ση βρ�σκεται στον εαυτ� μας, εκε� πρ�πει να την αναζητ�σουμε, θαμμ�νη στο συλλογικ� μας φαντασιακ� και στην ιστορ�α μας: Μ�νον ε�ν ξανασμ�ξουμε με την αρχ� της δημοκρατ�ας μας καθαυτ�, ε�ν ξαναβρο�με το θ�ρρος των πρ�των βημ�των, θα μπορο�σε να ανακ�μψει η κοινων�α μας που σ�μερα νοσε�…….
Β. Απ�σπασμα απ� το κεφ�λαιο: Συμπερ�σματα - Εν�ντια στη σημεριν� απογο�τευση[1]
Fabrice Amedeo.
Για να επιστρ�ψουμε στη Αθ�να, εξηγ�σατε �τι ο ενθουσιασμ�ς αυτ�ς �ταν συνδεδεμ�νος με το γεγον�ς �τι οι Αθηνα�οι αισθ�νονταν �τι ανακαλ�πτουν τη Δημοκρατ�α, �τι βρ�σκονται σε �να ξεκ�νημα.
Αυτ� σημα�νει �τι η δικ� μας Δημοκρατ�α φτ�νει στο τ�λος του δρ�μου; Δεν θα �πρεπει να εφε�ρουμε κ�τι �λλο;
Jacqueline De Romilly.
Να εφε�ρουμε; �σως μ�λλον να ανανε�σουμε και να προσαρμ�σουμε. �λη η προσπ�θεια μας σε αυτ� το βιβλ�ο νομ�ζω �τι αναζητ� �χι τους θεσμο�ς που πρ�πει να τροποποιηθο�ν, αλλ� το δημιουργικ� πνε�μα που πρ�πει να αναβι�σουμε για να αποκτ�σουμε μια πιο ζωνταν� Δημοκρατ�α, στην οπο�α �λοι θα μπορο�ν να συμμετ�χουν καλ�τερα. Εδ� ακ�μη, το γενικ� πνε�μα φα�νεται �τι μετρ� περισσ�τερο απ� συγκεκριμ�νες μεταρρυθμ�σεις. Η Δημοκρατ�α υιοθετ�θηκε εδ� τη στιγμ� της Γαλλικ�ς επαν�στασης και γν�ρισε πολλ� σκαμπανεβ�σματα. Δεν ε�ναι λοιπ�ν και πολ�ς καιρ�ς που λειτουργε� στη χ�ρα μας. Αλλ� τ�ρα που υπ�ρχει η Ευρ�πη και που πρ�πει να δημιουργ�σουμε μια Δημοκρατ�α σ�μφωνα με τα διαφορετικ� καθεστ�τα, τ�ρα ε�ναι η στιγμ� για μια δημιουργικ� προσπ�θεια!
Fabrice Amedeo.
Με την Ευρ�πη βρισκ�μαστε στη αρχ� μιας ανθρ�πινης και πολιτικ�ς περιπ�τειας και παρ’ �λα αυτ� δεν �χουμε αυτ�ν τον ενθουσιασμ� που ε�χαν οι Αθηνα�οι �ταν δημιο�ργησαν τη Δημοκρατ�α; Υπ�ρχει κ�τι που δεν λειτουργε� πλ�ον;
Jacqueline De Romilly.
Ναι, ακριβ�ς �τσι ε�ναι. Δεν νομ�ζω �τι στην καθημεριν� ζω� των Γ�λλων, η ανησυχ�α τους ε�ναι πως π�ει η δημοκρατ�α στην Πολων�α και �τι αυτ�ς ε�ναι λ�γος στενοχ�ριας � χαρ�ς. Νομ�ζω �τι η απογο�τευση μας προ�ρχεται σε μεγ�λο βαθμ� απ� τον τρ�πο που εφαρμ�ζουμε τη δημοκρατ�α σε χ�ρες πιο μεγ�λες απ� την Αθ�να και λ�γω των δυσκολι�ν επικοινων�ας που εδραι�νονται μεταξ� των κυβερν�ντων και των κυβερνωμ�νων. Αυτ� που λε�πει και αυτ� που αποθαρρ�νει, ε�ναι �τι αυτ� τη στιγμ� στη χ�ρα μας οι πολ�τες δεν �χουν την α�σθηση �τι ε�ναι υπε�θυνοι, ο�τε σ�γουροι για το μ�λλον, ο�τε καλ� πληροφορημ�νοι. Διαισθ�νονται �τι η πολιτικ� ε�ναι κ�τι που λειτουργε� �ξω απ� αυτο�ς. Αυτ�ς ε�ναι νομ�ζω ο σημαντικ�τερος λ�γος της απογο�τευσης, γιατ� διαφορετικ� για ποιον λ�γο ζουν, αν �χι για να εξασφαλ�σουν τη ρουτ�να τους: την απαρα�τητη τροφ�, την ασφ�λεια, την �νεση και τις διακοπ�ς;
Ο υλισμ�ς επεκτε�νεται πολ� καλ�τερα �ταν δεν υπ�ρχει πια δεσμ�ς μεταξ� ατ�μου και συλλογικ�τητας.
Νομ�ζω �τι σε αυτ� το σημε�ο θ�γουμε κ�τι βασικ�. Θα �πρεπε στην παιδε�α στην πληροφ�ρηση, μ�σω του Τ�που, η ανησυχ�α μας να μην ε�ναι π�σες καταστροφ�ς να αναγγ�λλονται και π�σα εγκλ�ματα να αναφ�ρονται, αλλ� να μεταδ�σουμε μια τονωτικ� ορμ� και να ξαναγοητε�σουμε τον κ�σμο. Εμε�ς , οι καθηγητ�ς των κλασσικ�ν γραμμ�των μπορο�με να ξαναγοητε�σουμε τον κ�σμο με τα κε�μενα και δεν ε�ναι πιθαν� να μας πε�σετε �τι αυτ� δεν μπορε� να βοηθ�σει τους πολ�τες, �πως ισχυρ�ζονται ορισμ�νοι.
………………………………………………………………………………………………
Στο κε�μενο που παραλε�πεται, η συγγραφ�ας αναφ�ρει και τεκμηρι�νει, τη χαρ� και την περηφ�νια που ε�χαν οι Αθηνα�οι για τη δημοκρατ�α τους, για την ομορφι� της ζω�ς και την ομορφι� της φ�σης της Αττικ�ς.
……………………………………………………………………………………………….
Μου φα�νεται �τι η αναφορ� �λης αυτ�ς της ομορφι�ς θα αρκο�σε για να απομακρ�νουμε την απογο�τευση που οι �λληνες δεν γνωρ�ζουν προφαν�ς και που εμε�ς προσπαθο�με να ξεχ�σουμε.
Αυτ� δεν ε�ναι πραγματικ� το συμπ�ρασμα στη συνομιλ�α μας. Αλλ� θα �πρεπε, νομ�ζω, �λος ο κ�σμος να β�λει το χ�ρι του: τα �τομα, οι σ�λλογοι, ο τ�πος, οι �διοι οι πολιτικο�. Οι δημοκρατικ�ς αξ�ες �λαμψαν στα ελληνικ� κε�μενα που στολ�ζονται με ομορφι� και �χουμε �δη κ�ποια παραδε�γματα· αυτ� �λοι μαζ� μπορο�με να τα αναβι�σουμε. Να τα αναβι�σουμε, να ζ�σουμε εκ ν�ου, να εξελιχθο�με, να ακμ�σουμε.
�λα τα πρακτικ� προβλ�ματα θα �ταν λοιπ�ν ε�κολο να λυθο�ν με ομ�νοια και αξιοπρ�πεια.
Πιστε�ω ακρ�δαντα �τι αυτ� ε�ναι εφικτ� και δεν θα �ταν τ�σο �σχημα, τι λ�τε και σεις;
Fabrice Amedeo.
«Δεν θα �ταν �σχημα». Η διατ�πωση σας ε�ναι αρκετ� μετρι�φρων.
Jacqueline De Romilly.
Μην σας ξεγελ� αυτ� η φαινομενικ� μετριοφροσ�νη.
Πιστε�ω απ�λυτα �τι ε�ναι δυνατ�ν και αυτ� θα �ταν �να θα�μα.
Σημει�σεις Ιστοσελ�δας των φ�λων της ΨΑΔ
(1)Η Jacqueline De Romilly, μ�λος της Γαλλικ�ς Ακαδημ�ας, ε�ναι εξ�χουσα Ελλην�στρια της σ�γχρονης εποχ�ς, που αν�λωσε τη ζω� της στη μελ�τη των κειμ�νων της αρχα�ας Ελληνικ�ς Γραμματε�ας. Εξ�δωσε περισσ�τερα απ� ε�κοσι βιβλ�α με θ�ματα, τα κλασσικ� κε�μενα, τον αρχαιοελληνικ� πολιτισμ� και την αρχαιοελληνικ� Δημοκρατ�α.
(2)Στο παρ�ν βιβλ�ο παρουσι�ζει το πολ�τευμα της Αθηνα�κ�ς Δημοκρατ�ας και τεκμηρι�νει την �ποψη �τι το πολ�τευμα ε�ναι σ�μερα ιδια�τερα επ�καιρο.
(3)Το σημαντικ�τερο συμπ�ρασμα / μ�νυμα του βιβλ�ου ε�ναι η γν�μη της Romilly, για την εφικτ�τητα λειτουργ�ας σ�μερα εν�ς πολιτε�ματος που να στηρ�ζεται στις αρχ�ς της Αθηνα�κ�ς Δημοκρατ�ας. Το συμπ�ρασμα αυτ� διατυπ�νεται στο τ�λος του βιβλ�ου της με δωρικ� λιτ�τητα :
« Πιστε�ω απ�λυτα �τι ε�ναι δυνατ�ν και αυτ� θα �ταν �να θα�μα.»
(4)Οι απ�ψεις της Jacqueline De Romilly συνιστο�ν μεγ�λη ηθικ� εν�σχυση των προσπαθει�ν των φ�λων της ΨΑΔ, οι οπο�οι στη Διακ�ρυξη τους αναφ�ρουν τα ακ�λουθα:
«4. Στρατηγικ� υπ�ρβασης της κρ�σης
Η ακ�ρωση της πραγματικ�ς αιτ�ας της κρ�σης μπορε� να πραγματοποιηθε� με τη διε�ρυνση των σημεριν�ν πολιτευμ�των κοινοβουλευτισμο� προς την κατε�θυνση της αρχαιοελληνικ�ς, της �μεσης, δημοκρατ�ας. Μια διε�ρυνση που θα ε�ναι προσανατολισμ�νη στις αρχ�ς της αρχαιοελληνικ�ς δημοκρατ�ας, αλλ� και προσαρμοσμ�νη στις κοινωνικ�ς, οικονομικ�ς, πολιτικ�ς και τεχνολογικ�ς συνθ�κες του 21ου αι�να. �χημα για αυτ� τη διε�ρυνση ε�ναι η ν�α ψηφιακ� τεχνολογ�α των αμφιενεργ�ν δικτ�ων· η τεχνολογ�α του Ιντερν�τ.»
Επιλογ�, αντιγραφ� και επιμ�λεια απ� το διαχειριστ� της www.dd-democracy.gr Δ.Κ
[1] Το βιβλ�ο αυτ�, που �χει ως υπ�τιτλο «Συνομιλ�ες με τον Fabrice Amedeo», ε�ναι �να δι�λογος μεταξ� της Jacqueline De Romilly και του δημοσιογρ�φου της Figaro Fabrice Amedeo.
|