�� ����� ��� �������� ����������� ���� 33� ������ ��� �������
Η 33η Γιορτ� του Βιβλ�ου, πραγματοποιε�ται στο χ�ρο του Ζαππε�ου απ� 15.05 �ως 01.06.2025 και οργαν�θηκε απ� το Σ�λλογο Εκδοτ�ν Βιβλ�ου Αθην�ν και την �νωση Ελλ�νων Φυσικ�ν.
Οι οργανωτ�ς της Γιορτ�ς, πραγματοποιο�ν κ�θε μ�ρα σ�ντομες συνεντε�ξεις/ομιλ�ες, με συγγραφε�ς βιβλ�ων που υπ�ρχουν στη γιορτ�/�κθεση. Θ�μα της ομιλ�ας, οι ιδ�ες των βιβλ�ων τους.
Την Παρασκευ� 21 Μα�ου 2010 ομιλητ�ς �ταν ο πολιτειολ�γος-συγγραφ�ας Κ�στας Ζουρ�ρις και ο Φυσικ�ς- Ηλεκτρονικ�ς Δημοσθ�νης Κυριαζ�ς.
Στα επ�μενα υπ�ρχει η ομιλ�α/συν�ντευξη του Δημοσθ�νη Κυριαζ�, που οργ�νωσε η δημοσιογρ�φος Γιο�λα Ρ�πτη.
Γιο�λα Ρ�πτη
Ο δε�τερος ομιλητ�ς απ�ψε ε�ναι ο Δημοσθ�νης Κυριαζ�ς, Φυσικ�ς- Ηλεκτρονικ�ς πρ�ην Γενικ�ς Διευθυντ�ς Αν�πτυξης του ΟΤΕ.
Ο Δημοσθ�νης Κυριαζ�ς ασχολ�θηκε με την αλληλεπ�δραση Ψηφιακ�ς Τεχνολογ�ας – Δημοκρατ�ας και �γραψε τα βιβλ�α:
«Η Αναγ�ννηση της Δημοκρατ�ας», «Η �μεση Δημοκρατ�α στην Τηλ�ρια» και «Ψηφιακ� Δημοκρατ�α». Εκδ�σεις Πατ�κη 2002, Εκδ�σεις Πατ�κη 2005 και �νωσης Ελλ�νων Φυσικ�ν 2009 αντιστο�χως.
Θ�μα της ομιλ�ας μας ε�ναι «Ψηφιακ� Δημοκρατ�α»
Ερ�τηση (Γιο�λα Ρ�πτη )
Κ�ριε Κυριαζ�, απ� το βιογραφικ� σας φα�νεται �τι η παιδε�α σας και οι εμπειρ�ες σας βρ�σκονται στον τομ�α της Φυσικ�ς και της Ψηφιακ�ς τεχνολογ�ας των τηλεπικοινωνι�ν και της πληροφορικ�ς.
Γιατ� ασχοληθ�κατε με �να θ�μα που αν�κει σε �να ξ�νο τομ�α· στον τομ�α της κοινωνιολογ�ας και της πολιτικ�ς ;
Απ�ντηση (Δημοσθ�νης Κυριαζ�ς)
Ε�ναι μια ε�λογη ερ�τηση, που μου �χουν κ�νει αρκετο�.
Τα πρ�γματα ξεκ�νησαν κ�πως �τσι.
Απ� την ερασιτεχνικ� μελ�τη των αρχ�ν και των πρακτικ�ν του πολιτε�ματος της Αθηνα�κ�ς Δημοκρατ�ας, μου δημιουργ�θηκε η στ�ρεα �ποψη �τι θεμελι�δης προ�π�θεση αν�πτυξης και λειτουργ�ας Δημοκρατικ�ν θεσμ�ν, ε�ναι η �παρξη καλ�ν συνθηκ�ν επικοινων�ας των ανθρ�πων· �τι η δημοκρατ�α αναπτ�σσεται �που και �ταν υπ�ρχουν καλ�ς συνθ�κες αμφιενεργ�ς επικοινων�ας των ανθρ�πων.
Στην αρχα�α Ελλ�δα τεχνολογ�α επικοινων�ας των ανθρ�πων δεν υπ�ρχε. Ο μοναδικ�ς τρ�πος �ταν η συγκ�ντρωση τους στον �διο τ�πο – στην Πν�κα – και στον �διο χρ�νο για να ανταλλ�ξουν απ�ψεις και να π�ρουν αποφ�σεις με δημοψηφ�σματα.
Οι καλ�ς συνθ�κες επικοινων�ας στην αρχα�α Ελλ�δα διασφαλ�στηκαν απ� τρεις σημαντικο�ς παρ�γοντες: (1) το πολ� καλ� κλ�μα της, (2) την οργ�νωση της σε κρ�τη/ π�λεις μικρ�ς �κτασης και πληθυσμο�, �που οι συνθ�κες επικοινων�ας βελτιστοποιο�νται για ευν�ητους λ�γους, και (3) στη μεγ�λη επικοινωνιακ� ισχ� της Ελληνικ� γλ�σσας. �σως να �χετε διαβ�σει �τι η ελληνικ� γλ�σσα κρ�νεται ως η μ�νη κατ�λληλη για την επικοινων�α ανθρ�πων με υπολογιστ�ς.
Η ισχ�ς αυτ�ς της προ�π�θεσης νομ�ζουμε πως αποδεικν�εται και απ� το ακ�λουθο ιστορικ� γεγον�ς:
Η Δημοκρατ�α, ουσιαστικ� λειτο�ργησε μ�νο στα κρ�τη-π�λεις της αρχα�ας Ελλ�δας. �ταν τα κρ�τη π�λεις π�θαναν, π�θανε και η δημοκρατ�α. Τα δημοκρατικ� πολιτε�ματα που δημιουργ�θηκαν στα χρ�νια που ακολο�θησαν, �χουν ως το πιο σημαντικ� κοιν� γν�ρισμα με εκε�νη την αυθεντικ� δημοκρατ�α, το �νομα «δημοκρατ�α».
Σ�μερα υπ�ρχει μεγαλ�τερη ακ�μη σ�γχυση για το τι τελικ� ε�ναι δημοκρατ�α.. Σ�μερα, �λα τα πολιτε�ματα ονομ�ζονται δημοκρατ�ες. Ακ�μη και αυτ� στα οπο�α �λη η εξουσ�α ασκε�ται δικτατορικ� απ� τον �να «φωτισμ�νο ηγ�τη».
Ερ�τηση
Π�ς συσχετ�ζεται η ψηφιακ� τεχνολογ�α και η δημοκρατ�α ;
Απ�ντηση
Η σχ�ση δημοκρατ�ας και ψηφιακ�ς τεχνολογ�α γ�νεται φανερ�, αν δεχθε�τε �τι η δημοκρατ�α αναπτ�σσεται �που οι συνθ�κες διακ�νησης της πληροφορ�ας, ε�ναι ε�κολες και αξι�πιστες.
Σ�μερα, την εποχ� των αμφιενεργ�ν δικτ�ων και του Ιντερν�τ, οι �νθρωποι βι�νουν φανταστικ�ς συνθ�κες ευχερο�ς επικοινων�ας. Σ�μερα χ�ρη στην τεχνολογ�α �λος ο κ�σμος επικοινωνιακ� ε�ναι �να χωρι�.
Το συμπ�ρασμα ε�ναι πως σ�μερα, χ�ρη στην τεχνολογ�α, υπ�ρχουν οι προ�ποθ�σεις για να λειτουργ�σει �να πολ�τευμα, με αρχ�ς παρ�μοιες με αυτ�ς της Αθηνα�κ�ς Δημοκρατ�ας, οι οπο�ες προφαν�ς θα προσαρμοσθο�ν στα κοινωνικ�, πολιτικ� και τεχνολογικ� δεδομ�να του 21ου αι�να.
Ερ�τηση
Η λειτουργ�α των δημοκρατικ�ν θεσμ�ν με μ�σα της ψηφιακ�ς τεχνολογ�ας �χει σοβαρ� πλεονεκτ�ματα σε σ�γκριση με τη συμβατικ� λειτουργ�α τους ;
Απ�ντηση
Ναι �χει. Τα πλεονεκτ�ματα της ψηφιακ�ς λειτουργ�ας των θεσμ�ν ε�ναι φανταστικ� περισσ�τερα, απ� εκε�να της σημεριν�ς λειτουργ�ας.
Τα σημαντικ�τερα απ� αυτ� ε�ναι η διασφ�λιση στους ανθρ�πους �σων δυνατοτ�των για αμοιβα�α ενημ�ρωση και η πολ� μεγ�λη με�ωση του �μεσου και �μμεσου κ�στους λειτουργ�ας των θεσμ�ν.
Μια εικ�να της αναμενομ�νης βελτ�ωσης μπορε� να σχηματ�σει κανε�ς αν συγκρ�νει τον τρ�πο λειτουργ�ας, �λλοτε και τ�ρα μιας τρ�πεζας � εν�ς αεροδρομ�ου.
Ερ�τηση
Το βιβλ�ο σας που �χει εκδοθε� απ� την �νωση Ελλ�νων Φυσικ�ν �χει τ�τλο ΨΗΦΙΑΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ και υπ�τιτλο «Η επ�δραση της σ�γχρονης Φυσικ�ς και της Ψηφιακ�ς τεχνολογ�ας στη Δημοκρατ�α»
Με �σα μας ε�πατε προηγουμ�νως, �γινε κατανοητ� η επ�δραση της ψηφιακ�ς τεχνολογ�ας στη Δημοκρατ�α. Θα μπορο�σατε να μας πε�τε δ�ο λ�για για την επ�δραση της μοντ�ρνα Φυσικ�ς στη Δημοκρατ�α ;
Απ�ντηση
Θα προσπαθ�σω αν και η απ�ντηση χρει�ζεται κ�πως περισσ�τερο χρ�νο για να γ�νει κατανοητ�.
Οι αρχα�οι �λληνες θεωρο�σαν τη λογικ� και την ηθικ� της Δημοκρατ�ας, σαν κ�τι το προφαν�ς και αυτον�ητο.
Αντ�θετα στα νε�τερα χρ�νια οι ουμανιστ�ς φιλ�σοφοι, �πως ο Τ�μας Χ�μπς, ο Ζαν Ζακ Ρουσσ� και �λλοι, προκειμ�νου να πε�σουν για τη λογικ� και την ηθικ� της δημοκρατ�ας κατ�φυγαν στα επιχειρ�ματα που περιλαμβ�νονται στα βιβλ�α τους που ε�ναι γνωστ� ως « Κοινωνικ� Συμβ�λαια» .
Παρ’ �λα αυτ�, οι δ�ο βασικ�ς αρχ�ς της δημοκρατ�ας: (1) Η �σκηση εξουσ�ας απ� το σ�νολο των πολιτ�ν και (2) η αν�δειξη αρχ�ντων με την κλ�ρωση (τυχα�α επιλογ�), θεωρο�νται ακ�μη και σ�μερα, σαν πρ�ξεις παρ�λογες και συνεπ�ς πρ�ξεις προς αποφυγ�.
Για παρ�δειγμα η �σκηση της εξουσ�ας απ� το σ�νολο των πολιτ�ν θεωρε�το πρ�ξη ουτοπικ� που οδηγε� στην καταστροφ�. Τα τυχα�α γεγον�τα, η τυχαι�τητα, θεωρε�το πρ�ξη τυφλ�· μια πρ�ξει που στερε�ται στ�χων και νο�ματος.
Η σ�γχρονη Φυσικ� και ειδικ�τερα η Στατιστικ� και η Κβαντικ� Μηχανικ�, χρησιμοποιε� στη μελ�τη των προβλημ�των, τη λογικ� «του συν�λου και του τυχα�ου», μια λογικ� δηλαδ�, που ε�ναι ασ�μβατη με τις προαναφερθε�σες κρατο�σες αντιλ�ψεις.
Το συμπ�ρασμα μας ε�ναι �τι η λογικ� του συν�λου και του τυχα�ου των αρχα�ων Ελλ�νων, �ταν μια επιλογ� προχωρημ�νου ορθολογισμο�, που βρ�σκει τη λογικ� της δικα�ωση, μετ� απ� 2500 χρ�νια. στα συμπερ�σματα της μοντ�ρνας Φυσικ�ς.
Ερ�τηση
Στο βιβλ�ο σας αναφ�ρετε �τι Δημοκρατ�α ε�ναι το πολ�τευμα της χαμηλ� εντροπ�ας.
Τι σημα�νει αυτ�ς �ρος ;
Απ�ντηση
Το θ�μα θ�λει χρ�νο για να απαντηθε�. �μως θα προσπαθ�σουμε για μ�α απλ� και ελπ�ζω κατανοητ� απ�ντηση.
Στα φυσικ� συστ�ματα ως εντροπ�α ορ�ζεται το «αντ�στροφο του μ�τρου της πληροφορ�ας».
Χαμηλ� συνεπ�ς εντροπ�α στα κοινωνικ� συστ�ματα, σημα�νει ελε�θερη και αν�θευτη διακ�νηση της πληροφορ�ας.
Νομ�ζω πως ο �ρος διαφ�νεια που χρησιμοποιο�ν οι πολιτικο� και οι κοινωνιολ�γοι, σημα�νει κατ� β�θος χαμηλ� εντροπ�α.
Η εντροπ�α ε�ναι το σημαντικ�τερο χαρακτηριστικ� των φυσικ�ν συστημ�των.
Το γιατ� η διαφ�νεια - η χαμηλ� εντροπ�α - ε�ναι το σημαντικ�τερο χαρακτηριστικ� των κοινωνικ�ν συστημ�των, ε�ναι μ�λλον κατανοητ�.
Ερ�τηση
Θ�λετε να προσθ�σετε κ�τι πριν κλε�σουμε τη συζ�τηση μας ;
Απ�ντηση
Ναι. Θ�λω να πω με �μφαση �τι η ψηφιακ� τεχνολογ�α μπορε� να υπηρετ�σει, εξ �σου αποτελεσματικ�, τ�σο γν�σιους δημοκρατικο�ς θεσμο�ς, �σο και ψευδο-δημοκρατικο�ς � ολιγαρχικο�ς θεσμο�ς.
Αν υπηρετ�σει γν�σιους δημοκρατικο�ς θεσμο�ς η τεχνολογ�α θα ε�ναι ευλογ�α και �χημα αναγ�ννησης της δημοκρατ�ας.
Αν �μως υπηρετ�σει ψευδο- δημοκρατικο�ς θεσμο�ς θα γ�νει κατ�ρα και �χημα θαν�του της δημοκρατ�ας και επικρ�τησης των πολιτευμ�των των «μεγ�λων αδελφ�ν».
Η δημιουργ�α �μως των θεσμ�ν δεν ε�ναι ευθ�νη της τεχνολογ�ας.
Ε�ναι ευθ�νη των πολιτικ�ν, των ειδημ�νων και �λων των απλ�ν πολιτ�ν.
|