��� � �������� ������� �� �������� ��� ������ ��� �������.
��� ������� �������-�������
Για το στοιχει� η μαγ�στρα τους συμβο�λεψε
το β�λτο να χαλ�σουν και να φ�γει·
κι αλ�θεια φ�ντας β�θυναν την κο�τη του στο κ�θε κεφαλ�βρυσο
και κ�ψαν καλ�μια και ρακ�τες και τα σ�λινα
και σ�ραν τα σαπ�νερα στις κο�τες,
κανε�ς το μο�γκρισμα τους δεν ματ�κουσε.
Και π�λι με τα ατρ�μητα �ρματ� τους,
απ� τους Σβαλι�τες π�ραν το «Πρι�τικο»
και απ� τους Δαδι�τες «Φτ�ρη» και «Πετρ�λα».
Οι παραπ�νω στ�χοι ε�ναι απ�σπασμα απ� το βιβλ�ο του «Ποιητ� της Αγ�ραννης» Γι�ννη Κοφ�νη, « Η Φων� της Πατρ�δας» . Εκδ�σεις Λ. ΚΑΡΑΒΙΑ 1968.
Το κε�μενο μας το �στειλε ο φ�λος μας και φ�λος της ΨΑΔ Γι�ννης Καμ�ρας PhD οικονομολ�γος, πρ�ην επ�τροπος στην Τρ�πεζα Κρ�της, που κατ�γεται απ� την Αγ�ριανη (Λιλα�α).
Τι σχ�ση �μως μπορε� να �χει η αντιμετ�πιση του «στοιχειο� του β�λτου» με τις ιδ�ες της ΨΑΔ ; Ε�ναι αυτ� το θ�μα συμβατ� με τον Κανονισμ� Λειτουργ�ας της ιστοσελ�δας www.dd-democracy.gr ;
Για να απαντ�σετε στο ερ�τημα αυτ�, προφαν�ς, χρει�ζεται να ξ�ρετε κ�ποια περισσ�τερα στοιχε�α για το μ�θο του β�λτου της Λιλα�ας.
Απ� αυτ� που ε�χα ακο�σει ως καταγ�μενη απ� την �δια περιοχ� ,την Αμφ�κλεια, αλλ� κυρ�ως απ� αυτ� που μας ε�πε ο φ�λος μας Γι�ννης Καμ�ρας, συγκεντρ�θηκαν τα ακ�λουθα στοιχε�α για το μ�θο.
Η Λιλα�α. πιο γνωστ� ως Αγ�ριανη , ε�ναι �να απ� τα τρ�α χωρι� που βρ�σκονται στις πλαγι�ς του Παρνασσο� εν� τα χωρ�φια των κατο�κων τους βρ�σκονται στη μικρ� κοιλ�δα του Κηφισο�. Τα �λλα δ�ο χωρι� ε�ναι η Αμφ�κλεια (Δαδ�) και το Πολ�δροσο (Σουβ�λα) . �σως να τα �χετε επισκεφθε� γιατ� και �μορφα και κοντ� στο χιονοδρομικ� κ�ντρο Παρνασσο� ε�ναι.
Στην Αμφ�κλεια και το Πολ�δροσο το κλ�μα ε�ναι ξηρ� και υγιειν� εν� η περιοχ� δεν �χει κουνο�πια, που ε�ναι φορε�ς της ελονοσ�ας, της ν�σου του �λους.
Αντ�θετα στη Λιλαια λ�γω του �λους που υπ�ρχε, το κλ�μα �ταν ανθυγιειν� και η περιοχ� γεμ�τη απ� κουνο�πια/ φορε�ς της ελονοσ�ας.
Οι κ�τοικοι της Λιλα�ας του16ου αι�να αντιλαμβαν�ντανε �τι η αιτ�α της αρρ�στιας και της ταλαιπωρ�ας τους �ταν κ�ποιο «στοιχει�» που �τρεφε ο β�λτος· σ�μερα το στοχει� �χει το �νομα κουνο�πια.
Τ�τε, προσπαθο�σαν να δι�ξουν το στοιχει� με ξ�ρκια, παρακλ�σεις και προσευχ�ς, αλλ� το στοιχει� �χι μ�νο δεν π�θαινε αλλ� θ�ριευε. �τσι αποφ�σισαν να καλ�σουν μια μαγ�στρα απ� τα Σ�λωνα, για να τους πει πως θα σκοτ�σουν το θερι� του β�λτου. Κ�ποιοι μ�λιστα λ�γανε πως η μαγ�στρα γν�ριζε πολλ� γιατ� �ταν απ� το σ�ι της Πυθ�ας, της ι�ρειας του Απ�λλωνα στο μαντε�ο των Δελφ�ν, που ως γνωστ� βρ�σκεται στην περιοχ� αυτ�.
Η μαγ�στρα π�γε στη Λιλα�α και σε αντ�θεση με τους χρησμο�ς που �διδε η Πυθ�α, αυτ� τους �δωσε το σαφ� και �χι διφορο�μενο χρησμ� : Να αποξηρ�νετε το �λος στ�λνοντας τα νερ� του στο ποτ�μι.
Αυτ� και �πραξαν οι κ�τοικοι της Λιλα�ας και απ� τ�τε «κανε�ς το μο�γκρισμα τους δεν ματ�κουσε».
Ακ�μη, �ταν οι �νθρωποι απαλλ�χτηκαν απ’ το «στοιχει�», �γιναν πιο δραστ�ριοι και αποτελεσματικο� και �τσι π�ραν ξαν�: απ� τους Σουβαλι�τες το «Πρι�τικο» και απ� τους Δαδι�τες, τη «Φτ�ρη» και την «Πετρ�λα».Τα τρ�α αυτ� μ�ρη μ�χρι τ�τε τα καλλιεργο�σαν οι υγι�στεροι, εργατικ�τεροι και πιο δραστ�ριοι γε�τονες τους.
�χω την γν�μη �τι τα «στοιχει�» του σημερινο� πολιτικο� β�λτου, μ�νο με τον �διο τρ�πο μπορο�ν να φ�γουν · με την παροχ�τευση των «σαπ�νερων» στο ποτ�μι· με την παροχ�τευση της απ�λυτης εξουσ�ας των ολ�γων στο ποτ�μι της εξουσ�ας των πολιτ�ν.
�σως μετ� τα παραπ�νω να διαμορφ�σατε την �ποψη �τι οι ιδ�ες της ΨΑΔ �χουν αρκετ�ς ομοι�τητες με το χρησμ� της μαγ�στρας απ� τα Σ�λωνα, που �ταν απ� το σ�ι της Πυθ�ας.
Η Γιο�λα Τζ�ρτη- Κυριαζ� ε�ναι Φυσικ�ς- Ηλεκτρονικ�ς, μ�λος του συνδ�σμου των φ�λων της Ψηφιακ�ς �μεσης Δημοκρατ�ας e-mail:
|