� ����������� ��������� ��� ��������� ��� � ��������� ��������� ��� �������� �����
��� ��������� �������
Το βασικ� χαρακτηριστικ� της αληθιν�ς Δημοκρατ�ας
Ο διακεκριμ�νος Ελληνιστ�ς Μωρ�ς Κρουαζ�[1] στο βιβλ�ο του «Ο πολιτισμ�ς της αρχα�ας Ελλ�δος», (Εκδ�σεις Γκοβ�στη, 1990) γρ�φει: «Για τους πολ�τες της Αθηνα�κ�ς Δημοκρατ�ας, η δημ�σια ζω� �ταν τ�σο βαθει� δεμ�νη με την ιδιωτικ� ζω�, που δ�σκολα μπορο�σες να την ξεχωρ�σεις».
Η διαπ�στωση του διακεκριμ�νου μελετητ�, �τι στην Αθηνα�κ� Δημοκρατ�α υπ�ρχε τα�τιση της ιδιωτικ�ς και της δημ�σιας ζω�ς, που σημα�νει τα�τιση του ιδ�ου και του δημοσ�ου συμφ�ροντος, αποτελε� το βασικ� χαρακτηριστικ� και το μεγαλε�ο της Αληθιν�ς Δημοκρατ�ας.
Το πολ�τευμα συνεπ�ς στο οπο�ο δεν υπ�ρχει αυτ� η τα�τιση, ο�τε ε�ναι, ο�τε δικαιο�ται να ονομ�ζεται Δημοκρατ�α .
Στο σημεριν� πολ�τευμα της χ�ρας που γενν�θηκε η Δημοκρατ�α, αυτ� η τα�τιση δεν υπ�ρχει. Υπ�ρχει μ�νο το �διον συμφ�ρον και η ισχυρ� συσχ�τιση του με το συντεχνιακ� και το κομματικ� συμφ�ρον. Αιτ�α αυτ�ς της σημαντικ�ς μετ�λλαξης ε�ναι οι θεσμο� και οι πρακτικ�ς της σημεριν�ς «δημοκρατ�ας»· ε�ναι η απ�λεια του στ�τους «του �ρχοντος και αρχ�μενου πολ�τη» και η αντικατ�σταση του με το βερμπαλιστικ� δ�γμα: «αφ�ντης ε�ναι οι πολ�τες», που η πλ�ρης Μακιαβελικ� διατ�πωση του ε�ναι: «αφ�ντης ε�ναι οι πολ�τες αρκε� να μη διαφεντε�ου, αλλ� να παραμ�νουν απλ� αναφορ� για κ�θε εξουσ�α»!!!
Στα θεσμικ� χαρακτηριστικ� και στις πρακτικ�ς αυτο� του πολιτε�ματος, ταιρι�ζει περισσ�τερο το �νομα Κομματοκρατ�α και �χι Δημοκρατ�α. Θυμ�ζουμε �τι ετυμολογικ�, η λ�ξη Κομματοκρατ�α σημα�νει, η ισχ�ς του Κ�μματος και Δημοκρατ�α , η ισχ�ς της Εκκλησ�ας του Δ�μου, η ισχ�ς των πολιτ�ν.
Η �μφυτη δημοκρατικ� νοοτροπ�α του ιδιωτικο� τομ�α.
Ε�ν δηχθο�με �τι η τα�τιση του ιδ�ου και του δημοσ�ου συμφ�ροντος αποτελε� το υποχρεωτικ� και κορυφα�ο χαρακτηριστικ� ( mandatory characteristic) της Αληθιν�ς Δημοκρατ�ας, τ�τε ο ιδιωτικ�ς τομ�ας απ� τη φ�ση, απ� την κοιν� αν�γκη, λειτουργε� με στ�χο την τα�τιση των δ�ο συμφερ�ντων: των παραγωγ�ν (�διον συμφ�ρον) και αυτ�ν που αγορ�ζουν τα προ��ντα � τις υπηρεσ�ες τους (δημ�σιο συμφ�ρον). Συνεπ�ς �σο ο ιδιωτικ�ς τομ�ας λειτουργε� σε συνθ�κες ελευθερ�ας και υγιο�ς ανταγωνισμο�, τ�τε με φυσικ� νομοτ�λεια αναπτ�σσεται και υπηρετε�ται σε αυτ�ν η δημοκρατικ� νοοτροπ�α.
Ακ�μη, στον ιδιωτικ� τομ�α, ο �λεγχος και η αξιολ�γηση του κ�θε παραγωγο� προ��ντων � υπηρεσι�ν, ε�ναι μ�α αυτον�ητη καθημεριν� διαδικασ�α που γ�νεται απ� �λους τους αγοραστ�ς/χρ�στες. Αυτ� η αυθ�ρμητη αξιολ�γηση και ο �λεγχος, ε�ναι πιο ισχυρ�, πιο αξι�πιστη και πιο αποτελεσματικ� απ� αυτ�ν που γ�νεται απ� την πολιτε�α σ�μφωνα με καν�νες που θεσμοθετε�. Αυτ� ισχ�ει γιατ� η αξιολ�γηση απ� το σ�νολο των χρηστ�ν δεν μπορε� να νοθευτε� απ� ιδιοτελε�ς παρεμβ�σεις των παραγωγ�ν, εν� η αξιολ�γηση απ� την πολιτε�α μπορε�.
Για τον ανωτ�ρω λ�γο, η πολιτε�ας πρ�πει να περιορ�ζεται στη διασφ�λιση στον ιδιωτικ� τομ�α: (1)Ελευθερ�ας και θεσμ�ν υγιο�ς ανταγωνισμο�ς και (2) Θεσμικο� φραγμο� αν�πτυξης και λειτουργ�ας δεσποζουσ�ν παραγωγικ�ν επιχειρ�σεων· επιχειρ�σεων που �χουν την οικονομικ� ισχ� και μ�σω αυτ�ς τη δυνατ�τητα να νοθε�ουν τους θεσμο�ς του ελευθ�ρου ανταγωνισμο� υπ�ρ των συμφερ�ντων τους. Οι επιχειρ�σεις αυτ�ς �γιναν δεσπ�ζουσες, ε�τε λ�γω του μονοπωλιακο� χαρακτ�ρα που ε�χαν πριν απ� την ψηφιακ� εποχ�[2], ε�τε λ�γω διακριτικ�ν προνομ�ων που απ�κτησαν με τη συνεργασ�α (διαπλοκ� ) τους με τα πολιτικ� κ�μματα. Αυτ� τη «συνεργασ�α» η σκωπτικ� σοφ�α του λαο� μας την ονομ�ζει λ�δωμα
Η διαδικασ�α του λαδ�ματος στη χ�ρα μας π�ρε τη μορφ� �τυπου θεσμο�, που με τα χρ�νια εξελ�χθηκε σε δυο μορφ�ς: (1)Το ηγεμονικ� λ�δωμα (λ�δωμα των ασκο�ντων την εξουσ�α του Δημοσ�ου τομ�α. και (2) Το δημοκρατικ� λ�δωμα (λ�δωμα �λων που με κ�ποιο τρ�πο συμμετ�χουν στην πραγματοπο�ηση εν�ς δημοσ�ου �ργου· απ� την δακτυλογρ�φο μ�χρι του κορυφα�ου αρμοδ�ου πολιτικο� �ρχοντα). Η ολοκλ�ρωσης και …βελτιστοπο�ηση του �τυπου θεσμο� του λαδ�ματος, �γινε με τον ορισμ� απ� τον πρωθυπουργ� της χ�ρας, της αν�τατης επιτρεπομ�νης «ποσ�τητας ελα�ου» στα δι�φορα επ�πεδα διο�κησης του δημ�σιου τομ�α!!!!
.
Η ηγεμονικ� νοοτροπ�α του δημ�σιου τομ�α
Στο δημ�σιο τομ�α η τα�τιση του ιδ�ου και του δημοσ�ου συμφ�ροντος δεν υπακο�ει στην προαναφερθε�σα φυσικ� νομοτ�λεια της κοιν�ς αν�γκης. Αντ�θετα υπακο�ει στη φυσικ� νομοτ�λεια που η λα�κ� σοφ�α �χει διατυπ�σει με το απ�φθεγμα: «Ο παππ�ς βλογ�ει πρ�τα τα γ�νια του». �τσι στον υπ�ψη τομ�α, η τα�τιση του ιδ�ου και του δημοσ�ου συμφ�ροντος δεν διαμορφ�νεται απ� την κοιν� αν�γκη, αλλ� απ� την ηθικ� των ανθρ�πων που υπηρετο�ν σε αυτ�ν και απ� την ηθικ� των θεσμ�ν που αποφασ�ζουν τα αφεντικ� του, οι πολιτικο�.
Η Αν�γκη �μως ε�ναι η Θε� των Θε�ν η οπο�α κυριαρχε� των π�ντων, ακ�μα και των Θε�ν· Αν�γκα και Θεο� πε�θονται.
Απ� τα προηγο�μενα προκ�πτει �τι στο δημ�σιο τομ�α αναπτ�σσεται και υπηρετε�ται η ηγεμονικ� νοοτροπ�α δι�τι, ο�τε τα�τιση ιδ�ου και δημοσ�ου συμφ�ροντος, ο�τε αξιολ�γηση καθημεριν� απ� τους χρ�στες των υπηρεσι�ν και των προ��ντων του, υπ�ρχει..
Ε�ναι χαρακτηριστικ� �τι στο δημ�σιο τομ�α της Χ�ρας μας, �χι μ�νο δεν υπ�ρχει η καθημεριν� και χωρ�ς δυνατ�τητα παρεμβ�σεων αξιολ�γηση που υπ�ρχει στον ιδιωτικ� τομ�α, αλλ� και η αξιολ�γηση απ� θεσμο�ς της πολιτε�ας �χει ουσιαστικ� καταργηθε� ως αντιδημοκρατικ� πρ�ξη !!
Ο δημ�σιος τομ�ας σ�μερα στη χ�ρα μας λειτουργε� σα λ�φυρο του εκ�στοτε κ�μματος που ασκε� την εξουσ�α, στελεχ�νεται με ανθρ�πους της εμπιστοσ�νης του κυβερν�ντος κ�μματος και �χει μετατραπε� σε φυτ�ριο αν�πτυξης και υπηρ�τησης της ηγεμονικ�ς και �χι της δημοκρατικ�ς νοοτροπ�ας.
Η παρ�λογη καθεστηκυ�α αντ�ληψη
Παρ� τα παραπ�νω αντικειμενικ� στοιχε�α, σε πολλο�ς πολιτικο�ς και απλο�ς πολ�τες υπ�ρχει η λανθασμ�νη καθεστηκυ�α αντ�ληψη �τι ο ιδιωτικ�ς τομ�ας ε�ναι φυτ�ριο ολιγαρχ�ας και ο δημ�σιος φυτ�ριο δημοκρατ�ας!!.
Η λανθασμ�νη αυτ� αντ�ληψη οφε�λεται σε δ�ο αιτ�ες: (1) Στη δημιουργ�α θεσμ�ν που δεν προστατε�ουν τον υγι� ανταγωνισμ�, αλλ� ευνοο�ν τη δημιουργ�α δεσποζουσ�ν επιχειρ�σεων με προν�μια που θεσμοθετο�νται ειδικ� για αυτ�ς και (2) Στην Ιδεολογ�α των πολιτικ�ν συστημ�των που δογματικ� θεωρο�ν �τι τα�τιση ιδ�ου και του δημοσ�ου συμφ�ροντος, μπορε� να διασφαλισθε� μ�νο με την κατ�ργηση της οικονομ�ας του ιδιωτικο� τομ�α και την πραγματοπο�ηση κ�θε παραγωγικ�ς/ οικονομικ�ς δραστηρι�τητας απ� το δημ�σιο τομ�α. Ε�ναι φανερ� �τι σε αυτ� την περ�πτωση, �διον συμφ�ρον δεν υπ�ρχει και συνεπ�ς η επιδ�ωξη τα�τισης δεν �χει �ννοια.
Η Αυθ�ρμητη Δημοκρατ�α της Αγορ�ς
Τα πρ�σφατα ιστορικ� στοιχε�α απ� την εξ�λιξη των πολιτευμ�των των χωρ�ν που υπ�ρχε μ�νο δημ�σιος τομ�ας, μ�νο δημ�σια οικονομ�α, απ�δειξαν �τι ουσιαστικ� και συνειδητ� τα�τιση του ιδ�ου και του δημοσ�ου συμφ�ροντος αναπτ�σσεται και υπηρετε�ται μ�νο με τη λειτουργ�α ελε�θερης και με συνθ�κες υγιο�ς ανταγωνισμο� «Αγορ�» και �χι με την κατ�ργηση της ιδιωτικ�ς οικονομ�ας· απ�δειξε �τι οι φυσικο� ν�μοι π�ντοτε υπερισχ�ουν των ανθρωπ�νων.
Το συμπ�ρασμα αυτ� ενισχ�εται και απ� την ιστορικ� διαπ�στωση �τι στην Ελλ�δα υπ�ρχε Δημοκρατ�α απ� την εποχ� που περιγρ�φουν τα ποι�ματα του Ομ�ρου, δηλαδ� χιλι�δες χρ�νια πριν απ� την Αθηνα�κ� Δημοκρατ�α. Αυτ� η Δημοκρατ�α, που ονομ�στηκε απ� τον Φρειδερ�κο �γκελς, «Αυθ�ρμητη Δημοκρατ�α των ηρωικ�ν χρ�νων της Ελλ�δας[3]» αναπτ�χτηκε και λειτο�ργησε στην Αγορ� των κρατ�ν - π�λεων της αρχα�ας Ελλ�δας. Η Πν�κα ε�ναι η εξ�λιξη της Αγορ�ς.
Ε�ναι γεγον�ς �τι η Αγορ� θεωρε�ται απ� τους περισσοτ�ρους ως χ�ρος λειτουργ�ας της Δημοκρατ�ας, επειδ� �ταν χ�ρος συγκ�ντρωσης των πολιτ�ν και �χι επειδ� καλλιεργε�το σε αυτ�ν, απ� την κοιν� αν�γκη, η τα�τιση του ιδ�ου και του δημοσ�ου συμφ�ροντος. �μως χ�ροι συγκ�ντρωσης πολιτ�ν �ταν και τα Γυμναστ�ρια, τα Θ�ατρα, τα Σχολε�α, οι Ναο�. Απ� �λους �μως αυτο�ς τους χ�ρους, μ�νο η Αγορ� χαρακτηρ�σθηκε σαν ο χ�ρος αν�πτυξης της δημοκρατ�ας.
Το συμπ�ρασμα για τη δημοκρατικ� νοοτροπ�α του ιδιωτικο� τομ�α ε�ναι ευν�ητο και ιστορικ� τεκμηριωμ�νο.
[1] Ο Μωρ�ς Κρουαζ� (Maurice Croiset 1846-1935) ε�ναι �νας απ� τους κορυφα�ους Ελληνιστ�ς/ μελετητ�ς του πολιτισμο� της αρχα�ας Ελλ�δας. Διατ�λεσε: καθηγητ�ς της Ελληνικ�ς Γλωσσ�ς και Λογοτεχν�ας στο Μονπελι� και σην Ecole Mormale Superier, Μ�λος της Ακαδημ�ας της Γαλλ�ας και Γενικ�ς Διευθυντ�ς αυτ�ς απ� το 1911 �ως το 1929.
[2] Πριν απ� την ψηφιακ� εποχ� πολλ�ς επιχειρ�σεις �πως αυτ�ς των τηλεπικοινωνι�ν, των σιδηροδρ�μων, της παροχ�ς ηλεκτρικ�ς ενεργε�ας, κλπ, �ταν κατ’ αν�γκη μονοπ�λια γιατ� η ανταγωνιστικ� λειτουργ�α τους �ταν πρακτικ� αδ�νατη. Η ανταγωνιστικ� λειτουργ�α αυτ�ν απ�κτησε λειτουργικ� και οικονομικ� εφικτ�τητα χ�ρη στην ψηφιακ� τεχνολογ�α.
[3] Φρειδερ�κος �νγκελς, «Η καταγωγ� του κρ�τους ……», �κδοση Μαρ� και Κορ�τζη 1945. Ο Φρειδερ�κος �νγκελς ( 1820-1895) ε�ναι γερμαν�ς φιλ�σοφος θεωρητικ�ς του Σοσιαλισμο�.
|