Digital Direct Democracy
   
e-mail
-
�������
-
 
- -
  -��������� ����� | ���������
 
     
-  

� ����������� ��������� ��� ��������� ��� � ��������� ��������� ��� �������� �����

��� ��������� �������

 

Το βασικ� χαρακτηριστικ� της αληθιν�ς Δημοκρατ�ας

Ο διακεκριμ�νος Ελληνιστ�ς  Μωρ�ς Κρουαζ�[1]  στο βιβλ�ο του  «Ο πολιτισμ�ς της αρχα�ας Ελλ�δος», (Εκδ�σεις Γκοβ�στη, 1990) γρ�φει:  «Για τους πολ�τες της Αθηνα�κ�ς  Δημοκρατ�ας, η δημ�σια ζω� �ταν τ�σο βαθει� δεμ�νη με την ιδιωτικ�  ζω�, που δ�σκολα μπορο�σες να την ξεχωρ�σεις».

 Η διαπ�στωση του διακεκριμ�νου  μελετητ�, �τι στην Αθηνα�κ� Δημοκρατ�α υπ�ρχε   τα�τιση της ιδιωτικ�ς και της δημ�σιας ζω�ς,  που σημα�νει τα�τιση του ιδ�ου και του δημοσ�ου συμφ�ροντος, αποτελε� το βασικ� χαρακτηριστικ� και το μεγαλε�ο της Αληθιν�ς Δημοκρατ�ας.

Το  πολ�τευμα συνεπ�ς στο οπο�ο δεν υπ�ρχει αυτ� η τα�τιση, ο�τε ε�ναι, ο�τε δικαιο�ται να ονομ�ζεται Δημοκρατ�α .

Στο σημεριν� πολ�τευμα της  χ�ρας που γενν�θηκε η Δημοκρατ�α, αυτ� η τα�τιση δεν υπ�ρχει. Υπ�ρχει μ�νο το �διον συμφ�ρον και η ισχυρ� συσχ�τιση του  με το συντεχνιακ� και το κομματικ� συμφ�ρον. Αιτ�α αυτ�ς της σημαντικ�ς μετ�λλαξης ε�ναι οι θεσμο� και οι πρακτικ�ς της σημεριν�ς «δημοκρατ�ας»· ε�ναι η απ�λεια του στ�τους «του �ρχοντος και αρχ�μενου πολ�τη» και η αντικατ�σταση του με  το βερμπαλιστικ� δ�γμα:  «αφ�ντης ε�ναι οι πολ�τες», που η πλ�ρης Μακιαβελικ�  διατ�πωση του ε�ναι:  «αφ�ντης ε�ναι οι πολ�τες αρκε� να μη διαφεντε�ου, αλλ� να παραμ�νουν  απλ�  αναφορ� για κ�θε εξουσ�α»!!!

Στα θεσμικ� χαρακτηριστικ� και στις πρακτικ�ς  αυτο� του πολιτε�ματος,  ταιρι�ζει  περισσ�τερο το  �νομα Κομματοκρατ�α  και �χι Δημοκρατ�α. Θυμ�ζουμε �τι ετυμολογικ�, η λ�ξη Κομματοκρατ�α σημα�νει,  η ισχ�ς του Κ�μματος και Δημοκρατ�α , η ισχ�ς της Εκκλησ�ας του Δ�μου, η ισχ�ς των πολιτ�ν.  

 

Η �μφυτη δημοκρατικ�  νοοτροπ�α του ιδιωτικο� τομ�α.  

Ε�ν δηχθο�με �τι η τα�τιση του ιδ�ου και του δημοσ�ου συμφ�ροντος αποτελε� το  υποχρεωτικ� και κορυφα�ο  χαρακτηριστικ� ( mandatory characteristic) της Αληθιν�ς Δημοκρατ�ας, τ�τε ο ιδιωτικ�ς τομ�ας απ� τη φ�ση, απ� την κοιν� αν�γκη,   λειτουργε� με στ�χο την τα�τιση των δ�ο συμφερ�ντων:  των  παραγωγ�ν  (�διον συμφ�ρον) και αυτ�ν που αγορ�ζουν τα προ��ντα  � τις υπηρεσ�ες τους (δημ�σιο συμφ�ρον).  Συνεπ�ς �σο ο ιδιωτικ�ς τομ�ας λειτουργε� σε συνθ�κες ελευθερ�ας και υγιο�ς ανταγωνισμο�, τ�τε με φυσικ� νομοτ�λεια  αναπτ�σσεται και υπηρετε�ται σε αυτ�ν  η  δημοκρατικ� νοοτροπ�α.

Ακ�μη, στον ιδιωτικ� τομ�α, ο �λεγχος και  η αξιολ�γηση του κ�θε παραγωγο� προ��ντων �  υπηρεσι�ν,  ε�ναι μ�α αυτον�ητη καθημεριν� διαδικασ�α που γ�νεται απ� �λους τους αγοραστ�ς/χρ�στες.  Αυτ� η αυθ�ρμητη αξιολ�γηση και ο �λεγχος,   ε�ναι πιο ισχυρ�, πιο αξι�πιστη και πιο  αποτελεσματικ� απ� αυτ�ν που γ�νεται απ� την πολιτε�α σ�μφωνα με καν�νες που θεσμοθετε�. Αυτ� ισχ�ει γιατ� η αξιολ�γηση απ� το σ�νολο των χρηστ�ν δεν μπορε� να νοθευτε� απ� ιδιοτελε�ς παρεμβ�σεις των παραγωγ�ν,  εν� η αξιολ�γηση απ� την πολιτε�α μπορε�.   

Για τον ανωτ�ρω  λ�γο,  η πολιτε�ας πρ�πει να περιορ�ζεται στη διασφ�λιση στον ιδιωτικ� τομ�α: (1)Ελευθερ�ας και θεσμ�ν υγιο�ς ανταγωνισμο�ς και (2) Θεσμικο�  φραγμο�  αν�πτυξης και λειτουργ�ας δεσποζουσ�ν παραγωγικ�ν επιχειρ�σεων· επιχειρ�σεων που �χουν την οικονομικ� ισχ� και μ�σω αυτ�ς τη δυνατ�τητα να νοθε�ουν τους θεσμο�ς του ελευθ�ρου ανταγωνισμο� υπ�ρ των συμφερ�ντων τους. Οι επιχειρ�σεις αυτ�ς �γιναν δεσπ�ζουσες,  ε�τε λ�γω του μονοπωλιακο� χαρακτ�ρα που ε�χαν πριν απ� την ψηφιακ� εποχ�[2], ε�τε λ�γω  διακριτικ�ν προνομ�ων που απ�κτησαν με τη συνεργασ�α (διαπλοκ� ) τους με τα πολιτικ� κ�μματα. Αυτ� τη «συνεργασ�α»  η σκωπτικ� σοφ�α του λαο� μας την ονομ�ζει λ�δωμα

 Η διαδικασ�α  του λαδ�ματος στη χ�ρα μας π�ρε τη μορφ� �τυπου θεσμο�, που με τα χρ�νια εξελ�χθηκε σε δυο μορφ�ς: (1)Το ηγεμονικ� λ�δωμα (λ�δωμα των ασκο�ντων την εξουσ�α του Δημοσ�ου τομ�α.  και (2) Το δημοκρατικ� λ�δωμα (λ�δωμα �λων που με κ�ποιο τρ�πο συμμετ�χουν στην πραγματοπο�ηση εν�ς δημοσ�ου �ργου· απ�  την δακτυλογρ�φο μ�χρι του κορυφα�ου αρμοδ�ου πολιτικο� �ρχοντα). Η ολοκλ�ρωσης και …βελτιστοπο�ηση  του �τυπου θεσμο� του λαδ�ματος, �γινε με τον  ορισμ� απ� τον πρωθυπουργ� της χ�ρας,  της αν�τατης επιτρεπομ�νης «ποσ�τητας ελα�ου» στα δι�φορα επ�πεδα διο�κησης του δημ�σιου τομ�α!!!!

.

Η ηγεμονικ� νοοτροπ�α του δημ�σιου τομ�α

Στο δημ�σιο τομ�α η τα�τιση του ιδ�ου και του δημοσ�ου συμφ�ροντος δεν υπακο�ει στην προαναφερθε�σα φυσικ� νομοτ�λεια της κοιν�ς αν�γκης. Αντ�θετα υπακο�ει στη φυσικ� νομοτ�λεια που η λα�κ� σοφ�α �χει διατυπ�σει με το απ�φθεγμα: «Ο παππ�ς βλογ�ει πρ�τα τα γ�νια του». �τσι στον υπ�ψη τομ�α, η τα�τιση του ιδ�ου και του δημοσ�ου συμφ�ροντος δεν διαμορφ�νεται απ� την κοιν� αν�γκη, αλλ� απ� την ηθικ� των ανθρ�πων που υπηρετο�ν σε αυτ�ν και απ� την ηθικ� των θεσμ�ν που αποφασ�ζουν τα αφεντικ� του, οι πολιτικο�.

Η Αν�γκη �μως ε�ναι η Θε� των Θε�ν η οπο�α κυριαρχε� των π�ντων, ακ�μα και των Θε�ν· Αν�γκα και Θεο�  πε�θονται.

Απ� τα προηγο�μενα προκ�πτει �τι στο δημ�σιο τομ�α  αναπτ�σσεται και υπηρετε�ται η ηγεμονικ� νοοτροπ�α  δι�τι,  ο�τε τα�τιση ιδ�ου και δημοσ�ου συμφ�ροντος, ο�τε αξιολ�γηση καθημεριν�  απ� τους χρ�στες των υπηρεσι�ν και των προ��ντων του, υπ�ρχει..

Ε�ναι χαρακτηριστικ� �τι στο δημ�σιο τομ�α της Χ�ρας μας, �χι μ�νο δεν υπ�ρχει η καθημεριν� και χωρ�ς δυνατ�τητα παρεμβ�σεων αξιολ�γηση  που  υπ�ρχει στον ιδιωτικ� τομ�α, αλλ� και η αξιολ�γηση απ� θεσμο�ς της πολιτε�ας �χει ουσιαστικ� καταργηθε� ως αντιδημοκρατικ� πρ�ξη !!  

Ο δημ�σιος τομ�ας σ�μερα στη χ�ρα μας  λειτουργε� σα λ�φυρο του εκ�στοτε κ�μματος που ασκε� την εξουσ�α, στελεχ�νεται με ανθρ�πους της εμπιστοσ�νης του κυβερν�ντος κ�μματος και �χει μετατραπε� σε φυτ�ριο αν�πτυξης και υπηρ�τησης της ηγεμονικ�ς και �χι της δημοκρατικ�ς  νοοτροπ�ας.

 

Η παρ�λογη καθεστηκυ�α αντ�ληψη

Παρ� τα παραπ�νω  αντικειμενικ� στοιχε�α, σε πολλο�ς  πολιτικο�ς και απλο�ς πολ�τες υπ�ρχει η λανθασμ�νη καθεστηκυ�α αντ�ληψη �τι ο ιδιωτικ�ς τομ�ας ε�ναι φυτ�ριο ολιγαρχ�ας και ο δημ�σιος φυτ�ριο δημοκρατ�ας!!.

Η λανθασμ�νη αυτ� αντ�ληψη οφε�λεται σε δ�ο αιτ�ες: (1) Στη δημιουργ�α  θεσμ�ν που δεν προστατε�ουν τον υγι�  ανταγωνισμ�, αλλ�  ευνοο�ν τη δημιουργ�α δεσποζουσ�ν επιχειρ�σεων με προν�μια που θεσμοθετο�νται  ειδικ� για αυτ�ς και (2) Στην Ιδεολογ�α των πολιτικ�ν συστημ�των που δογματικ� θεωρο�ν �τι τα�τιση ιδ�ου και του δημοσ�ου συμφ�ροντος,  μπορε� να διασφαλισθε� μ�νο με την κατ�ργηση της οικονομ�ας του ιδιωτικο� τομ�α και την πραγματοπο�ηση κ�θε παραγωγικ�ς/ οικονομικ�ς δραστηρι�τητας  απ� το δημ�σιο τομ�α. Ε�ναι φανερ� �τι σε αυτ� την περ�πτωση, �διον συμφ�ρον δεν υπ�ρχει και συνεπ�ς η επιδ�ωξη τα�τισης δεν �χει �ννοια.

 

Η Αυθ�ρμητη Δημοκρατ�α της Αγορ�ς

Τα πρ�σφατα ιστορικ� στοιχε�α απ� την εξ�λιξη των πολιτευμ�των των χωρ�ν  που υπ�ρχε μ�νο δημ�σιος τομ�ας, μ�νο δημ�σια οικονομ�α,  απ�δειξαν �τι  ουσιαστικ� και συνειδητ� τα�τιση του ιδ�ου και του δημοσ�ου συμφ�ροντος  αναπτ�σσεται και υπηρετε�ται μ�νο με τη λειτουργ�α   ελε�θερης και με συνθ�κες υγιο�ς ανταγωνισμο� «Αγορ�» και �χι με την κατ�ργηση της ιδιωτικ�ς οικονομ�ας· απ�δειξε �τι οι φυσικο� ν�μοι π�ντοτε  υπερισχ�ουν των ανθρωπ�νων.     

Το συμπ�ρασμα αυτ� ενισχ�εται και απ� την ιστορικ� διαπ�στωση �τι στην Ελλ�δα υπ�ρχε Δημοκρατ�α απ� την εποχ� που περιγρ�φουν τα ποι�ματα του Ομ�ρου, δηλαδ� χιλι�δες χρ�νια πριν απ� την Αθηνα�κ� Δημοκρατ�α. Αυτ� η Δημοκρατ�α, που ονομ�στηκε απ� τον Φρειδερ�κο �γκελς,  «Αυθ�ρμητη Δημοκρατ�α των ηρωικ�ν χρ�νων της  Ελλ�δας[3]»   αναπτ�χτηκε και λειτο�ργησε στην Αγορ� των κρατ�ν - π�λεων της αρχα�ας Ελλ�δας. Η Πν�κα ε�ναι  η εξ�λιξη της Αγορ�ς.

Ε�ναι γεγον�ς �τι η Αγορ� θεωρε�ται απ� τους περισσοτ�ρους ως χ�ρος λειτουργ�ας της Δημοκρατ�ας,  επειδ� �ταν χ�ρος συγκ�ντρωσης των πολιτ�ν και �χι επειδ� καλλιεργε�το σε αυτ�ν, απ� την κοιν� αν�γκη, η τα�τιση του ιδ�ου και του δημοσ�ου συμφ�ροντος.  �μως χ�ροι  συγκ�ντρωσης  πολιτ�ν �ταν και τα Γυμναστ�ρια, τα Θ�ατρα, τα Σχολε�α, οι Ναο�. Απ� �λους �μως αυτο�ς τους χ�ρους,  μ�νο η Αγορ� χαρακτηρ�σθηκε σαν ο  χ�ρος αν�πτυξης της δημοκρατ�ας.

 

Το συμπ�ρασμα για τη δημοκρατικ� νοοτροπ�α του ιδιωτικο� τομ�α ε�ναι ευν�ητο και ιστορικ� τεκμηριωμ�νο.



[1] Ο Μωρ�ς  Κρουαζ� (Maurice Croiset  1846-1935)  ε�ναι �νας απ� τους κορυφα�ους Ελληνιστ�ς/ μελετητ�ς του πολιτισμο� της αρχα�ας Ελλ�δας. Διατ�λεσε: καθηγητ�ς της Ελληνικ�ς Γλωσσ�ς και Λογοτεχν�ας στο Μονπελι� και σην  Ecole Mormale Superier, Μ�λος της Ακαδημ�ας της Γαλλ�ας και Γενικ�ς Διευθυντ�ς αυτ�ς απ� το 1911 �ως το  1929.    

[2] Πριν απ� την ψηφιακ� εποχ� πολλ�ς επιχειρ�σεις �πως αυτ�ς των τηλεπικοινωνι�ν, των σιδηροδρ�μων, της παροχ�ς ηλεκτρικ�ς ενεργε�ας, κλπ,  �ταν κατ’ αν�γκη μονοπ�λια γιατ� η ανταγωνιστικ� λειτουργ�α τους �ταν πρακτικ� αδ�νατη. Η ανταγωνιστικ� λειτουργ�α αυτ�ν απ�κτησε  λειτουργικ� και οικονομικ� εφικτ�τητα χ�ρη στην ψηφιακ� τεχνολογ�α.

[3] Φρειδερ�κος  �νγκελς,  «Η καταγωγ� του κρ�τους ……», �κδοση Μαρ� και Κορ�τζη 1945. Ο Φρειδερ�κος �νγκελς ( 1820-1895) ε�ναι γερμαν�ς φιλ�σοφος θεωρητικ�ς του Σοσιαλισμο�.

 

-Σχ�λια

������ /�������� (θα πρ�πει να κ�νετε login για να αναρτ�σετε ν�ο σχ�λιο)

-

 

 

2009-2012 ALL ABOUT WEB (��������� �����������, Web development, �������� �����������)