����������� ����������� � ������� �������� ��� ��������� ��� �����������
��� ��������� �������
Τι σημα�νει κοινων�α της πληροφορ�ας
Η κοινων�α στην οπο�α ο κ�θε πολ�της μπορε�, με τη χρ�ση των μ�σων της Πληροφορικ�ς και των Τηλεπικοινωνι�ν, να συμμετ�χει στην επιλογ� των στ�χων της και στις πολιτικ�ς, οικονομικ�ς, κοινωνικ�ς, εργασιακ�ς και λοιπ�ς δρ�σεις της, ονομ�ζεται Κοινων�α της Πληροφορ�ας. Μ�α τ�τοια κοινων�α ονομ�ζεται επ�σης: Κοινων�α της Γν�σης � Κοινων�α των Δικτ�ων. Στην Ευρ�πη επικρ�τησε ο �ρος Κοινων�α της Πληροφορ�ας, αλλ� πολλο� θεωρο�ν �τι ο �ρος Κοινων�α των Δικτ�ων �χει μεγαλ�τερη σαφ�νεια και προστατε�ει τους πολ�τες απ� τα φαιν�μενα παρανο�σεων που αναφ�ρονται στα επ�μενα.
Απ� τις προαναφερθε�σες συμμετοχ�ς των πολιτ�ν στις κοινωνικ�ς δρ�σεις, δεσπ�ζουσα ε�ναι αυτ� της συμμετοχ�ς τους στο πολιτικ� σ�στημα �σκησης της εξουσ�ας, γιατ� αυτ� �χει τη θεσμικ� αρμοδι�τητα αλλ� και την ισχ� να καθορ�ζει τις �λλες δρ�σεις των πολιτ�ν. Συνεπ�ς η συμμετοχ� των πολιτ�ν στις υπ�λοιπες δρ�σεις, χωρ�ς συμμετοχ� στην �σκηση της εξουσ�ας, �χει μικρ� και ασταθ� αξ�α. Χωρ�ς την πρ�τη συμμετοχ� οι �λλες γρ�γορα εξελ�σσονται σε βερμπαλιστικ�ς συμμετοχ�ς, τ�σο απ� την π�εση της νομοτ�λειας της Εντροπ�ας, �σο και απ� αυτ�ν της ιδιοτ�λειας των ανθρ�πων. Η ιδιοτ�λεια ε�ναι φυσικ� χαρακτηριστικ� που υπ�ρχει σε �λους τους ανθρ�πους και βεβα�ως και στους ασκο�ντες την εξουσ�α, παρ� τα αντιθ�τως διακηρυσσ�μενα απ� αυτο�ς. Στο χωρι� μου λ�νε: «κι ο παππ�ς βλογ�ει πρ�τα τα γ�νια του»
Γεγον�τα και Πληροφορ�ες
Στην Πληροφορικ� τα «προ��ντα» των αισθητ�ρων ονομ�ζονται Events (Γεγον�τα, ειδ�σεις, συμβ�ντα) και τα «προ��ντα» της επεξεργασ�ας των Events απ� τους υπολογιστ�ς, ονομ�ζονται Πληροφορ�ες. Αυτ� δηλαδ� που συμβα�νει και στον �νθρωπο. Πληροφορ�ες δεν ε�ναι αυτ� που βλ�πουμε και ακο�με, αλλ� τα προ��ντα της λογικ�ς επεξεργασ�ας τους απ� τον εγκ�φαλο. Αυτ� συν�γεται και απ� την ετυμολογ�α του �ρου πληροφορ�α (πληροφορ� = πλ�ρως + φ�ρω), που σαφ�ς δηλ�νει �τι πληροφορ�α ε�ναι κ�τι περισσ�τερο απ� αυτ� που ακο�με και βλ�πουμε.
Η πληροφορ�α συνεπ�ς ε�ναι προ��ν του κ�θε ανθρ�που που δημιουργε�ται απ� την εγκεφαλικ�/λογικ� επεξεργασ�α αυτ�ν που ακο�ει, βλ�πει και γενικ� αντιλαμβ�νεται με τα αισθητ�ρια �ργανα του. Η λογικ� επεξεργασ�α του εγκεφ�λου και �χι τα αισθητ�ρια �ργανα, δημιουργο�ν τις πληροφορ�ες. Η λογικ� επεξεργασ�α δημιουργε� επ�σης τη γν�ση και τη σοφ�α, με μια βαθμιδωτ� διαδικασ�α που με μαθηματικ� φορμαλισμ� μπορε� να διατυπωθε� ως ακολο�θως:
- Γεγον�τα + Λογικ� Επεξεργασ�α= Πληροφορ�ες.
- Πληροφορ�ες +Λογικ� Επεξεργασ�α= Γν�ση.
- Γν�σεις + Λογικ� Επεξεργασ�α= Σοφ�α.
Αν συνεπ�ς ο �νθρωπος απολ�σει την ικαν�τητα μετασχηματισμο� των γεγον�των σε πληροφορ�ες, ε�κολα προκ�πτει το συμπ�ρασμα για την ικαν�τητα του παραγωγ�ς γν�σεως απ� τις πληροφορ�ες και παραγωγ�ς σοφ�ας απ� τις γν�σεις.
Η απ�κτηση πληροφορι�ν δεν ε�ναι μ�α παροχ� απ� τρ�τους, αλλ� μια κατ�κτηση, �πως αυτ� της γν�σεως και της σοφ�ας, του κ�θε ανθρ�που.
Παρ� τα�τα, πολλο� �νθρωποι θεωρο�ν �τι οι απ� τα ΜΜΕ και τους ιστ�τοπους του διαδικτ�ου παρουσιαζ�μενες ειδ�σεις και απ�ψεις (Events) ε�ναι παροχ� πληροφορι�ν και γι’ αυτ� τις… «καταναλ�νουν χωρ�ς να τις επεξεργ�ζονται, �πως ε�ναι».
Στην κοινων�α της πληροφορ�ας η απ�κτηση πληθ�ρας ειδ�σεων (events) ε�ναι ε�κολη. Πιο σημαντικ� �μως πλεον�κτημα της ε�ναι �τι η εγκεφαλικ�/λογικ� επεξεργασ�α των ειδ�σεων μπορε� σ�μερα να γ�νεται ευκολ�τερα, γρηγορ�τερα και με μικρ�τερο κ�στος, με τη χρ�ση των εργαλε�ων της τεχνολογ�ας. Αυτ� τη δυνατ�τητα τη γνωρ�ζουν �ριστα οι ερευνητ�ς, που πολλ�ς φορ�ς δεν χρησιμοποιο�ν απλ� τα υπ�ρχοντα εργαλε�α, αλλ� αναπτ�σσουν ν�α που διευκολ�νουν την προσπ�θεια τους για περισσ�τερη και ταχ�τερη εγκεφαλικ� επεξεργασ�α των events . �μως, πολλο� �νθρωποι πιστε�ουν �τι η σημεριν� τεχνολογ�α μπορε� να υποκαταστ�σει τη λογικ� δ�ναμη του ανθρ�που. Μεγ�λο και επικ�νδυνο λ�θος. «Τα εργαλε�α βοηθο�ν αλλ� δεν υποκαθιστο�ν το μ�στορα»
Το παραπ�νω συμπ�ρασμα πρ�πει να κατανοηθε� και να βιωθε� απ� τους ανθρ�πους «της Κοινων�ας της Πληροφορ�ας», γιατ� υπ�ρχει σοβαρ�ς κ�νδυνος να επικρατ�σει η �ποψη και κυρ�ως η πρακτικ�, �τι η απ�κτηση πληθ�ρας ειδ�σεων αποτελε� αυτομ�τως και χωρ�ς τη λογικ� επεξεργασ�α τους, απ�κτηση πληροφορι�ν, γν�σεως και σοφ�ας. Ε�ναι προφαν�ς �τι μια τ�τοια �ποψη και πρακτικ� θα οδηγ�σει στην ατροφ�α του «εγκεφαλικο� / λογικο� επεξεργαστ�» και θα μεταλλ�ξει τους ανθρ�πους σε �ντα που θα επεξεργ�ζονται τα γεγον�τα με τη δ�ναμη των ενστ�κτων και των κιν�τρων και �χι της λογικ�ς.
Το μεγαλ�τερο κατ� της ανθρωπ�τητας �γκλημα
Αν οι πολ�τες της κοινων�ας της πληροφορ�ας σταματ�σουν να επεξεργ�ζονται λογικ� τα προ��ντα των αισθητ�ρων τους γιατ� τα θεωρο�ν πληροφορ�ες, τ�τε νομοτελειακ� και με δαρβινικο� τ�που διαδικασ�α, η πλειον�τητα των ανθρ�πων θα μεταλλαχθε� απ� �ντα «κατ’ εικ�να και ομο�ωση του Θεο�», σε �ντα που θα επεξεργ�ζονται τα γεγον�τα με τη δ�ναμη των ενστ�κτων και των κιν�τρων· σε �λογα �ντα. Αυτ� η μετ�λλαξη θα αποτελ�σει το μεγαλ�τερο κατ� της ανθρωπ�τητας �γκλημα.
Οι θ�τες και τα α�τια του εγκλ�ματος
Ο εντοπισμ�ς των θυτ�ν και των αιτ�ων εν�ς εγκλ�ματος γ�νεται ε�κολα και αξι�πιστα με εφαρμογ� του «δ�γματος των εισαγγελ�ων». Κατ� το δ�γμα αυτ� θ�τες εν�ς εγκλ�ματος ε�ναι αυτο� των οπο�ων τα συμφ�ροντα υπηρετο�νται απ� το �γκλημα.
Η χωρ�ς λογικ� επεξεργασ�α θε�ρηση γεγον�των και απ�ψεων ως πληροφορ�ες, που ουσιαστικ� ε�ναι το προαναφερθ�ν �γκλημα, υπηρετε� τα συμφ�ροντα των εκπροσ�πων των πολιτ�ν, των εκπροσ�πων των εργαζομ�νων και των ανθρ�πων των ΜΜΕ. Αυτ� συμβα�νει γιατ� υποχρ�ωση και ευθ�νη �λων αυτ�ν ε�ναι να υπηρετο�ν τα συμφ�ροντα του συν�λου των πολιτ�ν και �χι τα δικ� τους. Επειδ� �μως αυτ� πολλ�ς φορ�ς ε�ναι αντ�θετο με τις φιλοδοξ�ες και τα συμφ�ροντα τους, το καλ� το παλικ�ρι βρ�κε… �λλο μονοπ�τι· τη χειραγ�γηση των πολιτ�ν �στε τα συμφ�ροντα τους να… αποτελο�ν τη βο�ληση των πολιτ�ν!! Η χειραγ�γηση �μως αυτ� επιτυγχ�νεται μ�νο �ταν οι πολ�τες επεξεργ�ζονται τα γεγον�τα με τη δ�ναμη των ενστ�κτων και των κιν�τρων και �χι με την δ�ναμη της λογικ�ς.
Για να �χουν οι πολιτικο� , πνευματικο� και οικονομικο� «μεσσ�ες» μεγ�λη ισχ�, οι πολ�τες δεν πρ�πει να καταλαβα�νουν αλλ� να πιστε�ουν και εμπιστε�ονται. �μως, �πως μια κιν�ζικη παροιμ�α λ�ει, «οι γν�σιοι μεσσ�ες δεν χαρ�ζουν στους ανθρ�πους ψ�ρια, αλλ� τους μαθα�νουν να ψαρε�ουν».
Η προστασ�α απ� το με�ζον �γκλημα.
Ε�ναι γεγον�ς �τι η θε�ρηση των γεγον�των ως πληροφορι�ν, καλλιεργε�ται και αναπτ�σσεται στον τομ�α της κοινωνικ�ς ζω�ς, στον τομ�α �σκησης της πολιτικ�ς εξουσ�ας. Αντ�θετα, στον τομ�α της ατομικ�ς ζω�ς οι �νθρωποι δημιουργο�ν γν�σιες και αξι�πιστες πληροφορ�ες, επεξεργαζ�μενοι τα γεγον�τα με τη δικ� τους λογικ�. Παρ� τα�τα ο κ�νδυνος απ� την καταν�λωση «πληροφορι�ν» επιλεκτικ� στην κοινωνικ� ζω� ε�ναι πολ� μεγ�λος γιατ� εκε� καθορ�ζονται οι καν�νες και οι δυνατ�τητες της ατομικ�ς μας ζω�ς.
Τα προηγο�μενα οδηγο�ν στο συμπ�ρασμα �τι για να προστατευθο�ν οι �νθρωποι της Κοινων�ας της Πληροφορ�ας απ� το «μεγαλ�τερο κατ� της ανθρωπ�τητας �γκλημα» πρ�πει να αποκτ�σουν ξαν� το στ�τους «του �ρχοντος και αρχ�μενου πολ�τη»· το στ�τους που δημιουργε� υπευθ�νους πολ�τες· το στ�τους που θα διατηρ�σει και θα ενισχ�σει την ισχ� των ανθρ�πων για επεξεργασ�α των events με τη δ�ναμη της λογικ�ς.
Το σημεριν� πολ�τευμα[i] των Ελλ�νων, το οπο�ο παρ�χει τη δυνατ�τητα στους αντιπροσ�πους των πολιτ�ν να ενεργο�ν �τσι �στε οι πολ�τες: (1) να επεξεργ�ζονται τα γεγον�τα με τη δ�ναμη των κιν�τρων και των ενστ�κτων και (2)να �χουν ευθ�νη αλλ� �χι και εξουσ�α, ε�ναι ασ�μβατο με τους στ�χους και τις δυνατ�τητες της Κοινων�ας της Πληροφορ�ας .
[i] Κατ� τον αε�μνηστο καθηγητ� του Συνταγματικο� Δικα�ου Αριστ�βουλο Μ�νεση «η �ννοια του πολιτε�ματος συμπ�πτει με την ουσιαστικ� �ννοα του Συντ�γματος» � σε μαθηματικ� φορμαλισμ� Σ�νταγμα = Πολ�τευμα.
|