 |
|
�� ���� ������� ���������� ��� ��������������
��� ��������� �������
Στο Δημοψ�φισμα της 5ης Ιουλ�ου 2015 τα κρ�σιμα προβλ�ματα που οι πολ�τες, ο Αφ�ντης Λα�ς πρ�πει να ξεκαθαρ�σει προκειμ�νου να δ�σει την εντολ� του στους �ρχοντες (στους αντιπρ�σωπους των πολιτ�ν / μ�λη της Κυβ�ρνησης) για το μεγ�λο θ�μα που τον ρωτ�νε, ε�ναι τα ακ�λουθα:
- Το αν το αποτ�λεσμα του Δημοψηφ�σματος συνιστ� κορυφα�α και αμετ�κλητη εντολ� των πολιτ�ν προς τους �ρχοντες, �πως �σχυε κ�ποτε στην κοιτ�δα της Δημοκρατ�ας, � αποτελε� επ�κληση της εξουσ�ας των αρχ�ντων �πως ο Μακιαβ�λι διδ�σκει.[1]
- Το αν το ερ�τημα ε�ναι σαφ�ς και δεν επιδ�χεται δε�τερη ερμηνε�α.
- Το αν διασφαλ�ζεται η πλ�ρης, ελε�θερη και με δημοκρατικ�ς διαδικασ�ες ενημ�ρωση των πολιτ�ν.
Ας επιχειρ�σουμε λοιπ�ν να δο�με αν τα ανωτ�ρω προβλ�ματα �χουν επιλυθε� �στε να διασφαλ�ζεται η �κφραση της εντολ�ς των πολιτ�ν με αξι�πιστο και μη αμφισβητο�μενο τρ�πο.
1.Σ�μφωνα με τις δηλ�σεις μελ�ν της κυβ�ρνησης, το δημοψ�φισμα θα αποτελ�σει διαπραγματευτικ� �πλο στα χ�ρια της κυβ�ρνησης και �χι μια κορυφα�α και αμετ�κλητη εντολ� των πολιτ�ν, που μπορε� να οδηγ�σει σε �ξοδο απ� το Ευρ�, να ανατρ�ψει δηλαδ� την εντολ� που δ�θηκε στις βουλευτικ�ς εκλογ�ς . Η δ�λωση αυτ� ε�ναι ασ�μβατη με το πνε�μα της Αληθιν�ς, της �μεσης Δημοκρατ�ας και ε�ναι συμβατ� με το δ�γμα Μακιαβ�λι που αναφ�ρεται στην υποσημε�ωση. Παρ� τα�τα αυτ� η δ�λωση ο�τε σχολι�στηκε, ο�τε εν�χλησε κ�ποιον απ� τους πολιτικο�ς � τους πνευματικο�ς ηγ�τες της σημεριν�ς Δημοκρατ�ας των Ελλ�νων. Αντ�θετα η δ�λωση, «αν συμφων�σουμε με τους θεσμο�ς θα πο�με στους πολ�τες να ψηφ�σουν ΝΑΙ», �γινε δεκτ� με ικανοπο�ηση απ� �λους· πολιτικ� κ�μματα, πνευματικ� ηγεσ�α της Χ�ρας, θεσμο�ς των δανειστ�ν.
2. Το ερ�τημα του δημοψηφ�σματος, ΝΑΙ � ΟΧΙ στην πρ�ταση των θεσμ�ν, κρ�θηκε ως ασαφ�ς και παραπλανητικ� δι�τι στην πρ�ξη ταυτ�ζεται με το ερ�τημα «Ευρ� � Δραχμ�». Η �ποψη αυτ� διατυπ�θηκε: απ� πολιτικο�ς , ειδ�μονες και πολ�τες της Ελλ�δας, απ� αρχηγο�ς κρατ�ν της ΕΕ και απ� το Ευρωπα�κ� Συμβο�λιο . Η �παρξη �μως δ�ο τρ�πων αν�γνωσης/ ερμηνε�ας του ερωτ�ματος του δημοψηφ�σματος συνιστ� επικ�νδυνη ασ�φεια, ανεξ�ρτητα απ� το πια απ� τις δ�ο απ�ψεις ε�ναι η πιο σωστ�. Συνιστ� πολ� μεγ�λο εμπ�διο στην �κφραση συνειδητ�ς και μη χειραγωγημ�νης εντολ�ς απ� τους πολ�τες. Αν οι �ρχοντες της σημεριν�ς δημοκρατ�ας �θελαν το δημοψ�φισμα της Κυριακ�ς να αποτελε� κορυφα�α και αμετ�κλητη εντολ� του Αφ�ντη Λαο�, θα το πραγματοποιο�σαν με τα ακ�λουθα τ�σσερα και �χι δ�ο ερωτ�ματα: (1)Παραμον� στο Ευρ� , (2)Επιστροφ� στη Δραχμ�, (3) �χι στις προτ�σεις (4)Ναι στις προτ�σεις των θεσμ�ν. Σε αυτ� την περ�πτωση οι πολ�τες θα καλο�νταν να επιλ�ξουν (να σταυρ�σουν) �να � δ�ο απ� τα παραπ�νω τ�σσερα ερωτ�ματα �πως και στην περ�πτωση της εκλογ�ς βουλευτ�ν. Να μην ανησυχο�ν οι αντιπρ�σωποι μας. Οι πολ�τες δεν θα μπερδευ�ταν. Θα �διναν μια απ�ντηση με μεγαλ�τερο ορθολογισμ� και σαφ�νεια απ� αυτ�ν των αντιπροσ�πων τους. Ας σημειωθε� �τι τ�τοια δημοψηφ�σματα πολλαπλ�ν επιλογ�ν (Multichoice Referendums) πραγματοποιο�νται στην Ελβετ�α, αλλ� �χουν πραγματοποιηθε� και σε �λλες χ�ρες (πχ Σουηδ�α το 1957 και το 1980, Αυστραλ�α το 1977).
3.Ο χρ�νος των 5 ημερ�ν ε�ναι ανεπαρκ�ς για την πλ�ρη, ελε�θερη και με δημοκρατικ�ς διαδικασ�ες ενημ�ρωση των πολιτ�ν προκειμ�νου να δ�σουν την εντολ� τους για �να τ�σο μεγ�λο θ�μα. Εντ�ς 5 ημερ�ν ενημ�ρωση των πολιτ�ν ε�ναι, τυπικ� και ουσιαστικ�, απαρ�δεκτα μικρ�ς χρ�νος για την εκλογ� του Δημ�ρχου εν�ς μικρο� δ�μου � του προ�δρου εν�ς επιμελητηρ�ου. Κρ�θηκε �μως επαρκ�ς για να ενημερωθο�ν οι πολ�τες και να δ�σουν τη μεγαλ�τερη και κρισιμ�τερη εντολ� που θα εκτελ�σουν, υποχρεο�νται να εκτελ�σουν, οι αντιπρ�σωποι τους.
Το γεγον�ς �τι μ�νο το Συμβο�λιο της Ευρ�πης εξ�φρασε �ποψη για τα παραπ�νω θ�ματα, εν� παρ�μοια κ�νηση δεν �γινε απ� τους κορυφα�ους πνευματικο�ς, επιστημονικο�ς και πολιτικο�ς θεσμο�ς της Ελλ�δας, δημιουργε� στον απλ� πολ�τη αισθ�ματα, απορ�ας, αλλ� και ανησυχ�ας για το π�ς εννοο�ν τη Δημοκρατ�α αυτο� που σ�μερα ζουν στην Κοιτ�δα της Δημοκρατ�ας.
Ο κ�θε πολ�της που θ�λει να ε�ναι «λογικ�ς επεξεργαστ�ς και �χι καταναλωτ�ς των πληροφορι�ν του κατεστημ�νου της εξουσ�ας» , πρ�πει να δ�σει τις δικ�ς του απαντ�σεις στα παραπ�νω προβλ�ματα και �στερα να αποφασ�σει αν θα ψηφ�σει την ερχ�μενη Κυριακ�, ΝΑΙ � ΟΧΙ .
[1] Ο πρ�γκιπας πρ�πει να λαμβ�νει ο �διος τις αποφ�σεις αλλ� με τ�τοιο τρ�πο που να φα�νεται �τι τις λαμβ�νει ο Λα�ς· ο Λα�ς δεν πρ�πει να ε�ναι εξουσ�α, αλλ� αναφορ� για κ�θε εξουσ�α.
|