�� ��������� ���������� ��� ����������.
��� ��������� �������
Οι εκτιμ�σεις γεγον�των που θα συμβο�ν στο μ�λλον λ�γονται προβλ�ψεις και ταξινομο�νται σε τρεις κατηγορ�ες: Στις προγν�σεις, τις προφητε�ες και τις απ�ψεις.
Προγν�σεις
Ε�ν οι προβλ�ψεις αποτελο�ν το προ��ν της επεξεργασ�ας , συν�θως μαθηματικ�ς[i], σχετικ�ν στοιχε�ων, λ�γονται προγν�σεις. Τ�τοιες προβλ�ψεις ε�ναι για παρ�δειγμα, η πρ�γνωση του καιρο�, η πρ�γνωση της �κβασης και των απωλει�ν μιας μ�χης � η πρ�γνωση χρεωκοπ�ας της Ελλ�δος. Διευκριν�ζεται �τι οι προγν�σεις δεν περιγρ�φουν απλ� το μελλοντικ� γεγον�ς, αλλ� εκτιμο�ν και την πιθαν�τητα πραγματοποι�σεως του εφ�σον θα ισχ�σουν κ�ποιες προ�ποθ�σεις. Η εκτ�μηση αυτ�ς της πιθαν�τητας, που εκφρ�ζει και την αξιοπιστ�α της πρ�γνωσης, ε�ναι το πιο κρ�σιμο συμπ�ρασμα, γι’ αυτ� συν�θως μιλ�με για αξιοπιστ�α προγν�σεως και �χι απλ� για πρ�γνωση. Η πιθαν�τητα πραγματοποι�σεως μιας πρ�βλεψης, δηλαδ� η αξιοπιστ�α της, ε�ναι π�ντοτε μικρ�τερη του 100%. Πιθαν�τητα 100%, δηλαδ� βεβαι�τητα, δεν υπ�ρχει στις προβλ�ψεις.
Για να �χουμε μ�α εικ�να που περ�που βρ�σκεται η αξιοπιστ�α των προγν�σεων αναφ�ρουμε �τι η αξιοπιστ�α των μετεωρολογικ�ν προγν�σεων, �πως προκ�πτει απ� την πρ�ξη, ε�ναι στην περιοχ� του 75-80 %. Ε�ν αυτ� ισχ�ει για αυτ�ς τις προγν�σεις – για τις οπο�ες διατ�θενται μ�σα και εργ�ζονται ειδικευμ�νοι επιστ�μονες – σκεφτε�τε τι αξιοπιστ�α �χουν οι «προγν�σεις» των πολιτικ�ν και των ειδημ�νων των τηλεοπτικ�ν παραθ�ρων.
Προφητε�ες
Ε�ν οι προβλ�ψεις αποτελο�ν το προ��ν της εν�ρασης Αντιπροσ�πων του Θεο� � Μεσσι�ν, λ�γονται προφητε�ες. Η αξιοπιστ�α των προφητει�ν �ταν και ε�ναι θ�μα π�στεως και �χι προ��ν μαθηματικ�ς/λογικ�ς επεξεργασ�ας. Σ�μερα οι �νθρωποι πιστε�ουν �τι δεν υπ�ρχουν πια γν�σιοι προφ�τες. Χαρακτηριστικ� οι απλο� �νθρωποι του χωριο� μου, λ�νε: «Πας μετ� Χριστ�ν Προφ�της γ�ιδαρος».
Απ�ψεις
Ε�ν οι προβλ�ψεις αποτελο�ν προ��ν της λογικ�ς και της συναισθηματικ�ς νοημοσ�νης ( IQ, EQ) του κ�θε ανθρ�που, τ�τε αυτ�ς ε�ναι απλ� απ�ψεις που δημιουργ�θηκαν απ� την εμπειρ�α και την �τυπη επεξεργασ�α κ�ποιων στοιχε�ων με το �ποιο, μικρ� � μεγ�λο, IQ και EQ που διαθ�τουν. Η πιθαν�τητα πραγματοποι�σεως των απ�ψεων, δηλαδ� η αξιοπιστ�α τους, ε�ναι απροσδι�ριστη και κατ� καν�να παρ�μοια με αυτ� των προφητει�ν· καθορ�ζεται δηλαδ� απ� την π�στη αυτο� που αξιολογε� την �ποψη προς αυτ�ν που την διατυπ�νει.
Οι γαλ�ζιες, ροζ, πρ�σινες � κ�κκινες απ�ψεις, �χουν υψηλ� αξιοπιστ�α, περ�που βεβαι�τητα, �ταν αξιολογο�νται απ� τους γαλ�ζιους, ροζ, πρ�σινους � κ�κκινους πιστο�ς αντιστο�χως. Στις περιπτ�σεις που δεν υπ�ρχει αυτ� η χρωματικ� αντιστοιχ�α, η αξιοπιστ�α των προβλ�ψεων ε�ναι π�ντοτε 0%. Η «χρωματικ� λογικ�» των νεοελλ�νων ε�ναι ασυγκρ�τως απλο�στερη και αποτελεσματικ�τερη απ� την Αριστοτ�λεια λογικ�.
Για την φ�ση και την αξιοπιστ�α των απ�ψεων, �νας καλ�ς φ�λος μου, γνωστ�ς για την ελευθερ�α εκφρ�σεως και το χιο�μορ του ισχυρ�ζεται �τι : « Ο κ�θε �νθρωπος �χει δ�ο χρ�σιμα και με πολλ�ς ομοι�τητες πρ�γματα· �ποψη και κ�λο».
Οι υβριδικ�ς προβλ�ψεις
Οι προβλ�ψεις αυτ�ς κυκλοφορο�ν συν�θως στο διαδ�κτυο και γενικ�τερα σε χ�ρους και ανθρ�πους �που η ευθ�νη μπορε� να ε�ναι υποβαθμισμ�νη � αν�παρκτη. Οι υβριδικ�ς[ii] προβλ�ψεις αν�κουν στην κατηγορ�α των απ�ψεων αλλ� παρουσι�ζοντα ως προφητε�ες.
Οι προβλ�ψεις αυτ�ς π�ντοτε αποτελο�νται απ� δ�ο κατηγορ�ες: (1) Τις προβλ�ψεις γεγον�των που κατ� τον χρ�νο της πρ�βλεψης αν�καν στο μ�λλον αλλ� σ�μερα αν�κουν στο παρελθ�ν και επομ�νως υπ�ρχει 100% βεβαι�τητα αν �χουν επαληθευθε� και (2) Τις προβλ�ψεις γεγον�των που τ�τε και σ�μερα αν�κουν στο μ�λλον.
Να πως μπορε� αυτ� να επιτευχθε�.
Βρ�σκουμε �να βιβλ�ο που γρ�φτηκε πχ το 1950 και περι�χει τις παραπ�νω δ�ο κατηγορ�ες προβλ�ψεων. Απ� αυτ�ς, οι προβλ�ψεις της 1ης κατηγορ�ας, αυτ�ς που σ�μερα αν�κουν στο παρελθ�ν/παρ�ν, διαπιστ�νουμε �τι �χουν επαληθευθε�. Το συμπ�ρασμα του απλο� ανθρ�που ε�ναι �τι και οι υπ�λοιπες προβλ�ψεις του βιβλ�ου, αυτ�ς που αφορο�ν σε γεγον�τα που εξακολουθο�ν να ε�ναι μελλοντικ�, θα επαληθευθο�ν με πιθαν�τητα 100%· με βεβαι�τητα.
Το παραπ�νω συμπ�ρασμα ε�ναι συνειρμικ�, και �χι λογικ�· πηγ�ζει απ� τα συναισθ�ματα και �χι απ� τη λογικ�. Συνεπ�ς αποτελε� παραλογισμ� και παγ�δα ανεξ�ρτητα απ� το αν η 1η κατηγορ�α των προβλ�ψεων, ε�ναι αλ�θεια � ψ�ματα.
Τ�τοια βιβλ�α και κε�μενα πιθαν�ν να υπ�ρχουν. Εν αν�γκη �μως τα δημιουργο�με προκειμ�νου να υπηρετ�σουμε �ναν προφαν� «υψηλ� στ�χο». Ο σκοπ�ς αγι�ζει τα μ�σα. Ο σκοπ�ς αγι�ζει το ψ�μα και τον παραλογισμ�.
Ε�ναι β�βαιο �τι �λοι μας θα �χουμε διαβ�ζει � θα �χουμε ακο�σει, κ�ποιες τ�τοιες προβλ�ψεις, που «αποδεδειγμ�να» �χουν 100% πιθαν�τητα να επαληθευθο�ν!!
Η μ�θοδος των υβριδικ�ν προβλ�ψεων παραπ�μπει στη μ�θοδο του τοξ�τη που πετυχα�νει το στ�χο σε ποσοστ� 100%. Η μ�θοδος ε�ναι απλ�. Ο τοξ�της ρ�χνει πρ�τα το β�λος και στη συν�χεια με κ�ντρο το σημε�ο πρ�σκρουσης του β�λους ζωγραφ�ζει τους ομ�κεντρους κ�κλους του στ�χου. Κ�τι παρ�μοιο γ�νεται και με τις υβριδικ�ς προβλ�ψεις των «φωτισμ�νων» ανθρ�πων, των σ�γχρονων προφητ�ν.
Συμπ�ρασμα
Αν ακο�σετε � διαβ�σετε τ�τοιες υβριδικ�ς προβλ�ψεις ε�ναι αν�γκη να τις αξιολογ�σετε με τη δικ� σας λογικ�· ε�ναι αν�γκη να μην π�σετε στην παγ�δα και να τις αξιολογ�σετε με τα αισθ�ματα που αυτ�ς δημιουργο�ν. Αν �χετε μ�λιστα τη δυνατ�τητα, β�λτε να ακο�σετε το παλι� τραγο�δι: «και με�ς ζητ�με την αλ�θεια στης Χαλιμ�ς τα παραμ�θια». Σ�γουρα θα σας βοηθ�σει για μια λογικ� και αντικειμενικ� αξιολ�γηση.
[i] Η επεξεργασ�α σ�μερα των προγν�σεων πραγματοποιε�ται με τη βο�θεια μαθηματικ�ν μοντ�λων (εξισ�σεων) που επιλ�ονται απ� Υπολογιστ�ς.
[ii] Υβριδικ� λ�γεται το γ�ννημα, το προ��ν , που προκ�πτει απ� τη διαστα�ρωση δ�ο ετερογεν�ν ζ�ων � φυτ�ν, πχ το γ�ννημα απ� τη διαστα�ρωση αλ�γου και γα�δουριο�, ε�ναι το υβριδικ� ζ�ο μουλ�ρι.
|