Digital Direct Democracy
   
e-mail
-
�������
-
 
- -
  -��������� ����� | ���������
 
     
-  

����� ���������� ��� ����������

��� ���������� ��������

                                                                       

 Η Δημοκρατ�α συνυφασμ�νη με τις ευγεν�στερες επιδι�ξεις του ανθρ�που αποτελε� τη μεγαλ�τερη προσφορ� της αρχα�ας Ελλ�δας στην ανθρωπ�τητα.

Σ�μερα το ζητο�μενο ε�ναι αν μπορε� να εφαρμοστε� και π�ς.

Σ�μφωνα με τον σημεριν� ομιλητ� μας κ. Δημοσθ�νη Κυριαζ�, καταλ�βαμε πως η ψηφιακ� τεχνολογ�α δηλαδ� το Internet, τα S.M.S., το κινητ� μας τηλ�φωνο, ε�ναι το �χημα της συμμετοχ�ς των πολιτ�ν στη λ�ψη των αποφ�σεων. Ε�ναι το εργαλε�ο ψηφιακ�ν δημοψηφισμ�των, που γ�νονται ε�κολα, γρ�γορα, με χαμηλ� κ�στος και χωρ�ς �σκοπες μετακιν�σεις. Μπορο�με να ψηφ�ζουμε απ’  �που κι αν βρισκ�μαστε!

�τσι μπορο�με ν’ απαντ�σουμε στο ερ�τημα πως μπορε� να υλοποιηθε� η �μεση Δημοκρατ�α στα σημεριν� κρ�τη, με τα εκατομμ�ρια των πολιτ�ν.

Την μεγ�λη σημασ�α του Δημοψηφ�σματος την διαπιστ�σαμε πρ�σφατα για την ψ�φιση του Ευρωσυντ�γματος, με τα δ�ο ΟΧΙ της Γαλλ�ας και της Ολλανδ�ας. Και μετ� απ’ αυτ� το αποτ�λεσμα, τρομοκρατημ�νες οι κοινοβουλευτικ�ς ολιγαρχικ�ς κυβερν�σεις, θ�λουν ν’ αλλ�ξουν τον ν�μο των χωρ�ν αυτ�ν για τα δημοψηφ�σματα και να λαμβ�νουν και σ’ αυτ�ς τα κοινοβο�λια τις αποφ�σεις χωρ�ς τη συμμετοχ� των Λα�ν.

Και αυτ� τα λ�γα ψ�γματα δημοκρατ�ας θ�λουν να τα καταργ�σουν. (Καρτ�λ κοινοβουλ�ων).

Ο Κορν�λιος Καστορι�δης ονομ�ζει τις σημεριν�ς δημοκρατικ�ς κυβερν�σεις, «φιλελε�θερες ολιγαρχ�ες».

Ο Δημοσθ�νης Κυριαζ�ς στο βιβλ�ο του «Η �μεση Δημοκρατ�α στην Τηλ�ρια» γρ�φει :

«Στην αρχα�α Ελλ�δα λειτουργο�σε απ� τα χρ�νια του Ομ�ρου �να �τυπο δημοκρατικ� πολ�τευμα. Η ονομασθε�σα απ� τον �γκελς «Αυθ�ρμητη Δημοκρατ�α». Γ�ννημα της «Αυθ�ρμητης Δημοκρατ�ας» ε�ναι η «κουλτο�ρα του πολ�τη» των αρχα�ων Ελλ�νων.

Η Αθηνα�κ� Δημοκρατ�α γενν�θηκε απ� τον μετασχηματισμ� της «Αυθ�ρμητης Δημοκρατ�ας» εν� η «�μμεση Δημοκρατ�α;» απ� τον μετασχηματισμ� των μοναρχι�ν και φεουδαρχι�ν»

 Στην αθηνα�κ� δημοκρατ�α Ν�μος δεν μπορο�σε να ψηφιστε�, αν δεν υπ�ρχε «προβο�λευμα» της Βουλ�ς, αλλ� π�λι ο�τε τον παραμικρ� ν�μο ε�χανε δικα�ωμα να ψηφ�σουν οι βουλευτ�ς μ�νοι τους, πολ� περισσ�τερο δεν ε�χαν εξουσ�α να κρ�νουν �να τ�σο σοβαρ� ζ�τημα �πως ο π�λεμος. Αυτ�ν τον ψ�φιζε προσωπικ� ο λα�ς.

Επ� πλ�ον, εντ�ς εν�ς �τους απ� την ψ�φιση μιας προτ�σεως ν�μου μπορο�σε να ασκηθε� καταγγελ�α, �ρα και δ�ωξη, απ� οποιονδ�ποτε πολ�τη κατ� του προτε�νοντος το ν�μο καθ�ς και κατ� των προεδρευ�ντων προτ�σεων, δι�τι η πρ�ταση ε�χε ψηφισθε� με παραπλ�νηση του Δ�μου και �ταν "παρ�νομη" δηλαδ� σε αντ�θεση με τους υφισταμ�νους ν�μους. Ε�ν ο κατηγορο�μενος με γραφ� παραν�μων κριν�ταν �νοχος, τ�τε ο ν�μος � το ψ�φισμα που ε�χε προτε�νει ακυρων�ταν και ο �διος, προσωπικ� υποχρε�νονταν σε πρ�στιμο, εν�οτε πολ� μεγ�λο, και σε ατιμ�α» ( Γ.Ν. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ «Η ΑΜΕΣΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ ΚΑΙ Η ΚΡΙΤΙΚΗ ΤΟΥ ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗ» σελ. 34.)

 

Το Μαντε�ο �δρυσε και προστ�τεψε την Αμφικτιον�α, τον Ο.Η.Ε. της αρχαι�τητας·  την �κανε αν�τατη εξουσ�α δικαιοσ�νης και ομ�νοιας. Κ�θε π�λη που κινδ�νευε απ� την πλεονεξ�α δυνατο� γε�τονα στην Αμφικτιον�α κατ�φευγε, για να σταματ�σει την υλικ� β�α. �τσι οδηγο�σε ο Απ�λλων τις ζωηρ�ς Ελληνικ�ς δημοκρατ�ες, τις π�ντα �τοιμες να γε�ρουν προς την αταξ�α. Αν�γκασε τις π�λεις να πολεμο�νε μ’ επιε�κεια μεταξ� τους, να μην καταστρ�φουν τα υδραγωγε�α η μια της �λλης, να μη σκοτ�σουν τους αιχμαλ�τους, να μη μολ�νουν τα εχθρικ� πηγ�δια.

Απ� την αντ�ληψη αυτ� ως το σ�γχρονο ατομικ� π�λεμο υπ�ρχει τερ�στια διαφορ�, που δεν ε�ναι καθ�λου προς τιμ� του πολιτισμο� μας. «Υπ�ρχουν �ψη που δεν τα φτ�νουν οι πρ�οδοι της τεχνικ�ς, μ�ρη που δεν πας ο�τε με π�ραυλο. Ε�ναι η χ�ρα της ηθικ�ς.» ( Χρ�στος Ζαλοκ�στας, ΜΕΓΑΣ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ )

Αν υπ�ρχε Δημοκρατ�α στην Αμερικ� και στην Ευρ�πη, θα ε�χαν αποφευχθε� οι δ�ο μεγ�λοι ολ�θριοι π�λεμοι στο Ιρ�κ και στη Γιουγκοσλαβ�α. Με το πρ�σχημα �τι δεν �χουν δημοκρατ�ες οι χ�ρες αυτ�ς, π�γαν να επιβ�λλουν δ�θεν την Δημοκρατ�α. Αλλ� απ� �σο γνωρ�ζουμε μ�νο οι δικτατορ�ες επιβ�λλονται με πολ�μους � και �λλες φορ�ς με �λλες μεθ�δους.

Αλλ� η αληθιν� δημοκρατ�α θα λειτουργ�σει την ημ�ρα που ο �διος ο λα�ς θα μπορε� να την εφαρμ�σει σε κ�θε χ�ρα. «Αν ε�ναι ο λ�κκος σου πολ� βαθ�ς χρ�ος με τα χ�ρια σου να σηκωθε�ς». (Κ. Β�ρναλης)

Ο π�λεμος στο Ιρ�κ �λοι γνωρ�ζουμε πλ�ον πως �γινε για τα πετρ�λαια και ε�χε ολ�θρια αποτελ�σματα πρωτ�στως στις ανθρ�πινες ζω�ς που χ�θηκαν και χ�νονται δυστυχ�ς καθημεριν� αλλ� και περιβαλλοντολογικ� και οικονομικ� και οι καταστροφ�ς σε �λες τις υποδομ�ς, σε αρχαιολογικ� μνημε�α και λεηλασ�ες �πως στο αρχαιολογικ� Μουσε�ο της Βαγδ�της.

Θα μπορο�σαμε να ψηφ�σουμε �λοι οι Λαο� μ�σω του Internet αν θ�λαμε να γ�νει � �χι αυτ�ς ο π�λεμος. �λοι οι λαο� σ�μφωνα με τις δημοσκοπ�σεις που βεβα�ως δεν λαμβ�νονται υπ’ �ψη, γιατ� δεν ε�ναι δημοψηφ�σματα που �χουν ισχ�, �μασταν κατ� του πολ�μου. Εμε�ς οι �λληνες �μασταν το 98% κατ�.

Τ�ρα η τιμ� του πετρελα�ου εκτοξε�θηκε στα �ψη, η φτ�χεια �χει αν�βει στο κρεβ�τι μας και στρογγυλοκ�θεται και �λοι μας υποφ�ρουμε.

Σ�μερα �λοι αισθαν�μαστε �τι βρισκ�μαστε στο περιθ�ριο σε �τι συμβα�νει σε μας, χωρ�ς εμ�ς.

�ταν �ταν να μπει η Ελλ�δα στην Ε.Ε. και πρ�σφατα στην Ο.Ν.Ε. δεν �γινε δημοψ�φισμα. Δεν μας ρ�τησαν. Νομ�ζαμε �τι �λοι οι λαο� της Ευρ�πης θα πα�ρναμε τη ζω� στα χ�ρια μας. �τι το �ραμα του Ρ�γα θα γιν�ταν πραγματικ�τητα. Δυστυχ�ς μας εξαπ�τησαν.

Τ�ρα βλ�πουμε πως στην Ε.Ε., υπ�ρχουν εργαζ�μενοι τρι�ν και τεσσ�ρων ταχυτ�των, εκατομμ�ρια αν�ργων, και δεν συμμετ�χουμε σε καμι� απ�φαση και οι γν�μες μας δεν εισακο�γονται πουθεν�.

Πρ�πει να πιστ�ψουμε στην �μεση Δημοκρατ�α και να προσπαθ�σουμε ν’ αλλ�ξουμε την κατ�σταση, προς �φελος �λης της κοινων�ας και �χι προς �φελος των ολ�γων που ε�ναι τ�ρα.

Ειδικ� εμε�ς οι �λληνες, �νας Λα�ς πολυταξιδεμ�νος απ� αρχαιοτ�των χρ�νων, θ�λουμε �ναν κ�σμο αδελφωμ�νο, ειρηνικ� και προπ�ντων ελε�θερο. Θ�λουμε �ναν κ�σμο με Δημοκρατ�α και Ελευθερ�α �χι μ�α παγκοσμιοποιημ�νη Δικτατορ�α!

Ο Μ�γας Αλ�ξανδρος ε�ναι ο πρ�τος που συλλαμβ�νει την ιδ�α της οικουμενικ�τητας. Η ιδ�α του αυτ� τον καθιστ� περισσ�τερο σ�γχρονο απ’ �λους. Και αυτ� ε�ναι που διατηρε� την προσωπικ�τητ� του και τη μν�μη του �σβεστη στο π�ρασμα του χρ�νου. Αυτ� το οφε�λει σε μεγ�λο βαθμ� στο μεγ�λο δ�σκαλο και φιλ�σοφο Αριστοτ�λη. «Η φ�ση διδ�σκει». Προτιμ� απ� τη γεμ�τη ζω� για λ�γους, τα γεμ�τα πι�τα για τους πολλο�ς. Χωρ�ς τον Αλ�ξανδρο, χωρ�ς τη βιβλιοθ�κη και το Μουσε�ο της Αλεξ�νδρειας, θα χαν�ταν η συνολικ� παρ�δοση του Ελληνικο� πολιτισμο�, γρ�φει ο Χρ�στος Ζαλοκ�στας. Στο σημε�ο αυτ� αξ�ζει να θυμηθο�με τον λ�γο του Μ. Αλεξ�νδρου στην �πη.

 «Σας ε�χομαι, τ�ρα που τελε�ωσαν οι π�λεμοι, να ευτυχ�σετε με την ειρ�νη. �λοι οι θνητο� απ� δω και π�ρα να ζ�σουν σαν �νας λα�ς, μονιασμ�νοι, για την κοιν� προκοπ�. Θεωρε�στε την Οικουμ�νη πατρ�δα σας, με κοινο�ς τους ν�μους, �που θα κυβερνο�ν οι εν�ρετοι, ανεξ�ρτητα φυλ�ς. Δεν ξεχωρ�ζω τους ανθρ�πους, �πως κ�νουν οι στενοκ�φαλοι, σε �λληνες και Βαρβ�ρους. Δεν μ’ ενδιαφ�ρει η καταγωγ� των πολιτ�ν, ο�τε η ρ�τσα που γενν�θηκαν. Τους καταμερ�ζω μ’ �να κριτ�ριο – την αρετ�. Για μ�να κ�θε καλ�ς ξ�νος ε�ναι �λληνας, και κ�θε κακ�ς �λληνας ε�ναι χειρ�τερος απ� Β�ρβαρο. Αν ποτ� σας παρουσιαστο�ν διαφορ�ς, δε θα καταφ�γετε ποτ� στα �πλα, παρ� θα τις λ�νετε ειρηνικ�. Στην αν�γκη θα σταθ� εγ� διαιτητ�ς σας Το Θε� δεν πρ�πει να τον νομ�ζετε σαν αυταρχικ� Κυβερν�τη, αλλ� σαν κοιν� Πατ�ρα �λων, �στε η διαγωγ� μας να μοι�ζει με τη συζω� που κ�νουν τ’ αδ�λφια στην οικογ�νεια. Απ� μ�ρους μου σας θεωρ� �λους �σους, λευκο�ς � μελαψο�ς, και θα �θελα να μην ε�στε απλο� μ�νον υπ�κοοι της Κοινοπολιτε�ας μου, αλλ� �λοι μ�τοχοι, �λοι συν�ταιροι. �σο περν�ει απ� το χ�ρι μου, θα προσπαθ�σω να συντελεστο�ν αυτ� που υπ�σχομαι. Τον �ρκο που δ�σαμε με τη σπονδ� απ�ψε, κρατ�στε τον σαν συμβ�λαιο αγ�πης».

�τσι μ�λησε ο Αλ�ξανδρος σε ανθρ�πους που π�στευαν πως ο π�λεμος, ο αι�νιος π�λεμος,  �ταν αναγκα�ος στον κ�σμο, εν� αυτ�ς αντ�θετα τους ευαγγελ�στηκε «επ� γης ειρ�νην και ανθρ�ποις ευδοκ�αν», μιαν απ� τις ωραι�τερες ιδ�ες που ειπ�θηκαν ποτ�.»

Ο Πλο�ταρχος στα «Ηθικ�» γρ�φει πως ο Αλ�ξανδρος με τις κατακτ�σεις του δεν ζ�τησε για τον εαυτ� του ο�τε πρ�στυχες χαρ�ς, ο�τε ξεφαντ�ματα, παρ� το καλ� των ανθρ�πων, κ�νοντ�ς τους να ζ�σουν με αγ�πη. �τσι �θελε να δικαι�σει το α�μα που χ�θηκε �σο να κατακτ�σει την Ασ�α. Για να κρ�νει κανε�ς την πολιτικ� εν�ς Ηγ�τη, πρ�πει να τον τοποθετ�σει στην εποχ� που �δρασε και να εξετ�σει τα αισθ�ματα και τη νοοτροπ�α των συγχρ�νων του.

Ο Ερατοσθ�νης και ο Πλο�ταρχος γρ�φουν πως ο Αλ�ξανδρος δ�ο φορ�ς κατ� τη σπονδ� τ�νισε καθαρ� πως εννοε� την ευτυχ�α �λης της ανθρωπ�τητας, �χι μ�νο των υπηκ�ων του, λ�γοντας: «Π�σιν ανθρ�ποις ομ�νοιαν και ειρ�νην και κοινων�αν προς αλλ�λους» κι �στερα π�λι αναφ�ρθηκε στους «πανταχ�θεν ανθρ�πους». Ο Αλ�ξανδρος δε θ�λησε ποτ� να χωρ�σει τις φυλ�ς, και ε�πε το Θε� «Πατ�ρα �λων», �ρα τους ανθρ�πους αδ�λφια. Ο Πλο�ταρχος επαινε� τη φρ�ση ως «φιλοσοφ�τερη», απ’ �σα ε�χαν διδ�ξει ως τ�τε οι φιλ�σοφοι. Στο νου του Αλεξ�νδρου δε χωρο�σε ο μυωπικ�ς τοπικισμ�ς, το�το το σαρ�κι που καταπονε� ακ�μη τη Γη.

Το σ�στημα του να κτ�ζει π�λεις, δε�χνει π�σο εκτιμο�σε το Αθηνα�κ� �στυ, αυτ� το θαυμ�σιο κοινωνικ� κ�τταρο. �δρυε μικρ�ς αυτ�νομες πολιτε�ες και �ριζε Συμβο�λιο να τις διοικε� και Συν�λευση των πολιτ�ν ν’ αποφασ�ζει. Αν τ�χαινε να βι�ζεται, π�λι χ�ραζε μ�νος του τα σχ�δια για γυμναστ�ριο και θ�ατρο, που τα θεωρο�σε σαν το δημοτικ� σχολε�ο για τους βαρβ�ρους. �στερα �φευγε, �φηνε �μως π�σω του �ναν αρχιτ�κτονα κι �ναν κοινοτ�ρχη, τον «Επ�σκοπο», να την αποτελει�σουν. Στις ν�ες π�λεις εξελλην�ζονταν πρ�τα οι μορφωμ�νοι πολ�τες και αυτο� ανθρ�πευαν τους αγραμμ�τους πατρι�τες των. Αν ζο�σε, το κρ�τος του θα στερεων�ταν, επειδ� �ταν κρ�τος δ�καιο». (Χρ. Ζαλοκ�στας, ΜΕΓΑΣ  ΑΛΕΧΑΝΡΟΣ)

«Το �διο �κανε και για τις Ελληνικ�ς π�λεις της Μ. Ασ�ας που απελευθ�ρωνε, εξορ�ζοντας τους ολιγαρχικο�ς. Αυτ� αποδεικν�ει �τι δεν  αδιαφορο�σε για τους θεσμο�ς που �διναν περισσ�τερες ελευθερ�ες στο πλ�θος». ( Χρ. Μπαλ�γλου)

- Για να πα�ρνουμε σωστ�ς αποφ�σεις πρ�πει να �χουμε σωστ� πληροφορ�α.

- Στη Δημοκρατ�α δεν υπ�ρχουν κ�μματα ο�τε εκλογ�ς, συμμετ�χουν �λοι οι πολ�τες με κλ�ρωση.

- Οι ν�μοι και ο παραμικρ�ς πρ�πει να ψηφ�ζονται απ� το λα�.

Σ�μερα οι θεσμο� ε�ναι αναχρονιστικο�.. Ο Δημοσθ�νης Κυριαζ�ς στο βιβλ�ο του, τον�ζει την δυνατ�τητα της ψηφιακ�ς τεχνολογ�ας λ�γοντας:

 «Η σημεριν� ψηφιακ� τεχνολογ�α των αμφιενεργ�ν (interactive) δικτ�ων μπορε� – αν το θελ�σουν και οι �νθρωποι – να διασφαλ�σει:

Ελευθερ�α πρ�σβασης στην αποστολ� και στη λ�ψη της πληροφορ�ας, κ�τι που σ�μερα ε�ναι δικα�ωμα χωρ�ς πρακτικ� δυνατ�τητα �σκησ�ς του. Σ�μερα πρ�σβαση στην αποστολ� της πληροφορ�ας δεν �χουν �λοι οι πολ�τες αλλ� μ�νο οι �νθρωποι των ΜΜΕ.

Λειτουργ�α των δημοκρατικ�ν θεσμ�ν (ενημ�ρωση – δημοψηφ�σματα) με «ψηφιακ� τρ�πο», που �χει εξαιρετικ� βελτιωμ�νες τιμ�ς ευελιξ�ας, ταχ�τητας, αξιοπιστ�ας και κ�στους.

Οι παραπ�νω εξαιρετικ� βελτιωμ�νες τιμ�ς αποτελο�ν καθημεριν� πραγματικ�τητα στην παραγωγ� υπηρεσι�ν και αγαθ�ν στην εκπα�δευση και την διο�κηση, στην �ρευνα και την αν�πτυξη.

Η επερχ�μενη παγκοσμιοπο�ηση και η περαιτ�ρω αν�πτυξη της τεχνολογ�ας, καθιστο�ν τη συμμετοχ� των πολιτ�ν στη λ�ψη των «μ�γιστων» αποφ�σεων κρ�σιμη και ζωτικ�.

Η δ�ναμη της ψηφιακ�ς τεχνολογ�ας ε�ναι τ�σο μεγ�λη, �στε να αποτελε� πειρασμ� αν �χι κ�νδυνο �ταν χρησιμοποιε�ται για την �σκηση της εξουσ�ας απ� τους ολ�γους και �χι απ’ �λους τους πολ�τες.

Και �να μ�νο δημοψ�φισμα αν γιν�ταν κ�θε χρ�νο, θα συν�βαλλε αποφασιστικ� στην αντιμετ�πιση της κρ�σης.

 Σ�μερα �ργανα εξουσ�ας ε�ναι οι εκλεγμ�νοι απ� τους πολ�τες εκπρ�σωπο� τους. Η εξουσ�α των πολιτ�ν �χει περιορισθε� στην επιλογ� των εκπροσ�πων τους, που γ�νεται με καν�νες και πρακτικ�ς που δεν καθορ�ζονται απ� τους πολ�τες, αλλ� απ� τους �ρχοντες.

Η αντιμετ�πιση συνεπ�ς της κρ�σης, απαιτε� την ακ�ρωση των αιτ�ων που την προκαλο�ν. Απαιτε� την ορθολογικ� συμμετοχ� των πολιτ�ν στη λ�ψη των «μεγ�στων» αποφ�σεων. Η «εξουσ�α» της επιλογ�ς των αρχ�ντων που �χουν σ�μερα ο πολ�τεςι   δεν ε�ναι αρκετ�».

 

Εμπρ�ς λοιπ�ν για την επαναφορ� της �μεσης Δημοκρατ�ας με �χημα την ψηφιακ� τεχνολογ�α.


                                                                       

Το κε�μενο ε�ναι η ομιλ�α της Αναστασ�ας Καραν�κα, στις 10/1/2025 στο Πνευματικ� Κ�ντρο του Δ�μου Αθηνα�ων, α�θουσα Αντ�νη Τρ�τση,  στα πλα�σια των φιλοσοφικ�ν σεμιναρ�ων, με θ�μα «Ψηφιακ�  Τεχνολογ�α και Δημοκρατ�α».

Ομιλητ�ς αυτο� του σεμιναρ�ου �ταν:  Ο Δημοσθ�νης Κυριαζ�ς,  φυσικ�ς-ηλεκτρονικ�ς και η Αναστασ�α Καραν�κα,  Προγραμματ�στρια Η/Υ.

 

 

 

-Σχ�λια

������ /�������� (θα πρ�πει να κ�νετε login για να αναρτ�σετε ν�ο σχ�λιο)

-

 

 

2009-2012 ALL ABOUT WEB (��������� �����������, Web development, �������� �����������)