Digital Direct Democracy
   
e-mail
-
�������
-
 
- -
  -��������� ����� | ���������
 
     
-  

����������� ��� ���������� ��� ��������� ��� �� ������� ��� ���������� ��� �����

��� ��������� �������

Τις μ�ρες αυτ�ς γρ�φονται και λ�γονται πολλ� για το δημοψ�φισμα που η κυβ�ρνηση σχεδι�ζει να κ�νει με σκοπ� να ξεκαθαρ�σει η σημεριν� κατ�σταση και να αναλ�βουν �λοι τις ευθ�νες τους· πολιτικο� και πολ�τες.

Η πρ�ταση ε�ναι ορθολογικ� και δημοκρατικ�, υπ� την αυτον�ητη προ�π�θεση �τι το δημοψ�φισμα θα αποτελ�σει ελε�θερη και γν�σια �κφραση της εξουσ�ας των πολιτ�ν και δεν θα αποτελ�σει μια μακιαβελικ� επ�κληση της εξουσ�ας των πολιτ�ν.

Να θυμ�σουμε �τι κατ� τον Ιταλ� κυνικ� πολιτικ� στοχαστ� και συγγραφ�α  Νικολ� Μακιαβ�λι (1460-1527),  ο ηγεμ�νας πρ�πει να λαμβ�νει ο �διος τις αποφ�σεις  αλλ� κατ�  τρ�πο που να φα�νεται �τι τις λαμβ�νει ο λα�ς· ο λα�ς δεν μπορε� να λαμβ�νει αποφ�σεις αλλ� πρ�πει μ�νο να ε�ναι αναφορ� για κ�θε εξουσ�α.

Βλ�πετε μ�πως �τι το σημεριν� πολιτικ� σ�στημα εφαρμ�ζει απ�ψεις σαν αυτ�ς του Μακιαβ�λι ;  

 

Ο θεσμ�ς των Δημοψηφισμ�των

Ο θεσμ�ς των δημοψηφισμ�των γενν�θηκε στην αρχα�α Ελλ�δα και αποτ�λεσε το �χημα της πραγματικ�ς  Δημοκρατ�ας. Στην αρχαιοελληνικ�  δημοκρατ�α, στην �μεση δημοκρατ�α �πως τη μετονομ�σαμε σ�μερα, τα δημοψηφ�σματα  αποτελο�σαν το μοναδικ� τρ�πο λ�ψεως �λων των μεγ�λων αποφ�σεων απ� τους �διους τους πολ�τες, εν� οι �ρχοντες δεν ελ�μβαναν μεγ�λες αποφ�σεις αλλ� ε�χαν την ευθ�νη υλοπο�ησης των αποφ�σεων της γενικ�ς συν�λευσης των πολιτ�ν, της εκκλησ�ας του Δ�μου.  Δε�τερο σημαντικ� χαρακτηριστικ� εκε�νης της δημοκρατ�ας ε�ναι �τι η αν�δειξη της πλειον�τητας των αρχ�ντων γιν�ταν με κλ�ρωση και μ�νο σε λ�γες περιπτ�σεις (στρατιωτικο� �ρχοντες) γιν�ταν με ψηφοφορ�α � ψηφοφορ�α  επιλογ�ς των αρ�στων και κλ�ρωση μεταξ� των αρ�στων για τελικ� επιλογ�. Το επ�πεδο ηθικ�ς, διαφ�νειας και ισ�τητας των πολιτ�ν αυτ�ς της δημοκρατ�ας ε�ναι ευκριν�ς.  

Στις σημεριν�ς αντιπροσωπευτικ�ς δημοκρατ�ες οι μεγ�λες αποφ�σεις δεν λαμβ�νονται πια απ� τους πολ�τες αλλ�  απ� τους εκλεγμ�νους εκπροσ�πους των πολιτ�ν· και αυτ� �μως, αν και αποτελε� συνταγματικ� επιταγ�,  στην πρ�ξη δεν ισχ�ει π�ντοτε. Σχετικ� ε�ναι η πρ�σφατη δ�λωση βουλευτ�: Δεν συμμετ�χω σε βουλ� που δεν γνωρ�ζω τι αποφ�σεις ψηφ�ζω.

Σ�μερα η μ�νη εξουσ�α που �χουν οι πολ�τες ε�ναι να εκλ�γουν κ�θε τ�σσερα χρ�νια εκπροσ�πους με τις ακ�λουθες προ�ποθ�σεις:  (α) με ν�μο και πρακτικ�ς εκλογ�ς που αποφασ�ζουν οι αντιπρ�σωποι και (β) με εκλογ� απ� μια λ�στα προεπιλογ�ς που καταρτ�ζει η κομματικ� ελ�τ.  Στην πρ�ξη τα πρ�γματα ε�ναι ακ�μα πιο ολιγαρχικ�· στην πρ�ξη ο αρχηγ�ς του κ�μματος ε�ναι αυτ�ς που καθορ�ζει τη λ�στα προεπιλογ�ς και επιπλ�ον καθορ�ζει (διορ�ζει) τους βουλευτ�ς επικρατε�ας. Ακ�μη υπ�ρχουν σχ�δια ….διε�ρυνσης της εξουσ�ας των πολιτ�ν με εκλογ� σημαντικο� αριθμο� βουλευτ�ν απ� μια λ�στα που θα καταρτ�ζει η κομματικ� ελ�τ.

Στο  Σ�νταγμα, στο Πολ�τευμα[1] της χ�ρας μας,  προβλ�πεται η διεν�ργεια δημοψηφισμ�των, αλλ� με απ�φαση μ�νο των εκπροσ�πων και για θ�ματα που ορ�ζονται μ�νο απ� τους εκπροσ�πους και �χι απ� τους πολ�τες.

Απ� τα ανωτ�ρω  προκ�πτει �τι τα δημοψηφ�σματα σ�μερα δεν αποτελο�ν ελε�θερη απ�φαση των πολιτ�ν, αλλ� ουσιαστικ� αποτελο�ν  επικ�ρωση � απ�ρριψη μιας ειλημμ�νης απ� τους εκπροσ�πους απ�φασης. Το�το ενισχ�εται και απ� το γεγον�ς �τι τα δημοψηφ�σματα στη χ�ρα μας  �χουν τη μορφ� απ�ντησης ΝΑΙ � ΟΧΙ σε ερ�τημα που θ�τει η πλειοψηφ�α της Βουλ�ς (δηλαδ� η εκ�στοτε κυβερνητικ� πλειοψηφ�α, δηλαδ� ο εκ�στοτε πρωθυπουργ�ς),  και �τι η συχν�τητα πραγματοπο�ησης αυτ�ν φθ�νει στο �να δημοψ�φισμα κ�θε 35  περ�που χρ�νια!!!  

Ε�ναι φανερ� �τι οι εκπρ�σωποι μας αποφε�γουν τα δημοψηφ�σματα �πως ο δι�βολος το λιβ�νι. Οι λ�γοι ευν�ητοι. Οι μεν βουλευτ�ς της πλειοψηφ�ας απ� τον κ�νδυνο να απορριφτε� μια απ�φαση τους, οι δε της μειοψηφ�ας απ� τον κ�νδυνο παραπλανητικο� � �σχετου ερωτ�ματος που θα θ�σει η πλειοψηφ�α, το οπο�ο θα λειτουργ�σει σαν δεκαν�κι στ�ριξης των αποφ�σεων της.  

Και οι πολ�τες; Οι πολ�τες κατανοο�ν �τι η δικ� τους βο�ληση δεν μπορε�, δεν �χει πιθαν�τητες  να γ�νει απ�φαση της πολιτε�ας· κατανοο�ν �τι στην πρ�ξη δεν �χουν �λλη επιλογ� παρ�  να πιστ�ψουν τα λ�για κ�ποιου κ�μματος, που �λα χωρ�ς εξαιρ�σεις και ηθικ�ς αναστολ�ς, τους ονομ�ζουν … «Αφ�ντης Λα�ς».  

Για να ε�ναι τα δημοψηφ�σματα ελε�θερες και γν�σιες αποφ�σεις των πολιτ�ν, μη ελεγχ�μενες και μη χειραγωγο�μενες απ� τους εκπροσ�πους τους, πρ�πει να ψηφιστε� Ν�μος αναβ�θμισης των δημοψηφισμ�των που θα ενισχ�ει την �σκηση εξουσ�ας απ� τους �διους τους πολ�τες και �χι απ� τους π�σης μορφ�ς εκπροσ�πους.  Τ�τοιος ν�μος �μως ε�ναι πολ� δ�σκολο να ψηφισθε� απ� τους αντιπροσ�πους μας γιατ� ε�ναι ασ�μβατος με τα συμφ�ροντα του συστ�ματος εξουσ�ας και γιατ� θα μει�σει τον �λεγχο που το σ�στημα σ�μερα �μμεσα ασκε� στους πολ�τες. Με τα δημοψηφ�σματα η εξουσ�α λ�ψεως των αποφ�σεων διαχ�εται απ� τους 300 βουλευτ�ς σε 6 περ�που εκατομμ�ρια πολ�τες και ε�ναι προφαν�ς �τι  «οι λ�γοι ελ�γχοντα,  οι πολλο� �χι».

Για τους λ�γους αυτο�ς  �να μ�ρος των εκπρ�σωπων μας αντ� να υποστηρ�ζει τη μεταρρ�θμιση του θεσμο�, υποστηρ�ζει τη μη πραγματοπο�ηση δημοψηφισμ�των, ακλουθ�ντας την παλι� συνταγ� «πον�ει κεφ�λι, κ�βει κεφ�λι», εν� �να �λλο μ�ρος επιδι�κει την πραγματοπο�ηση τους με τους ισχ�οντες θεσμο�ς και πρακτικ�ς ελπ�ζοντας σε ευνο�κ� για το κ�μμα αποτελ�σματα.

Κ�ποιες �λλες χ�ρες �μως, οι οπο�ες δεν κληρον�μησαν τον τιμητικ� τ�τλο του «Λ�κνου της Δημοκρατ�ας» που η Ελλ�δα κληρον�μησε, βελτ�ωσαν τους θεσμο�ς τους �στε τα δημοψηφ�σματα να συνιστο�ν ελε�θερη και γν�σια απ�φαση των πολιτ�ν. Σε αυτ�ς τις χ�ρες τα δημοψηφ�σματα συνιστο�ν  καθαρ� λ�ψη απ�φασης των πολιτ�ν, που δομε�ται  με την επιλογ� μιας απ� τις εναλλακτικ�ς προτ�σεις των κ�μματων � �λλων φορ�ων υψηλο� κ�ρους.   

Τ�τοια δημοψηφ�σματα πολλαπλ�ν επιλογ�ν (Multichoice  Referendums)  πραγματοποιο�νται στην Ελβετ�α, αλλ� �χουν  πραγματοποιηθε�  και σε �λλες χ�ρες (πχ Σουηδ�α το 1957 και το 1980, Αυστραλ�α το 1977). 

Επαν�σταση των Βουλευτ�ν και Δημοψηφ�σματα

Η σημεριν� κρ�ση της χ�ρας μας δεν οφε�λεται στον χαμηλ� ορθολογισμ� των αποφ�σεων που �λαβαν για την αντιμετ�πιση της οι εκπρ�σωποι μας, αλλ� οφε�λεται στην αρνητικ� � πολ� χαμηλ� - αδικαιολ�γητη � δικαιολογημ�νη -  αποδοχ� αυτ�ν.  Ο ορθολογισμ�ς των αποφ�σεων τους �σως δεν ε�ναι ο β�λτιστος, αλλ� δεν ε�ναι και το απ�λυτα λ�θος. Το λ�θος ε�ναι �τι η αποδοχ� των αποφ�σεων επιχειρε�ται να διασφαλισθε� με την επικοινωνιακ� πολιτικ� και �χι με την πολιτικ� τους· με τα μεγ�λα και ψε�τικα λ�για τους και �χι με τα �ργα τους. Θεωρο�ν �τι η αποδοχ�, ε�ναι δευτερε�ον χαρακτηριστικ� των αποφ�σεων τους επειδ� οι �διοι �χουν τη θεσμικ� ισχ� να τις μετασχηματ�ζουν σε ν�μους, που οι πολ�τες ε�ναι υποχρεωμ�νοι  να εφαρμ�ζουν. Η εμπειρ�α και η ιστορ�α �μως διδ�σκει, �τι η ελε�θερη και γν�σια  αποδοχ� ε�ναι το βασικ�τερο χαρακτηριστικ� των αποφ�σεων και �τι μια απ�φαση μεγ�λης αποδοχ�ς αλλ� μικρο� ορθολογισμο� ε�ναι αποτελεσματικ�τερη απ� μια απ�φαση μεγ�λου ορθολογισμο� αλλ� αρνητικ�ς � μικρ�ς αποδοχ�ς.

Σ�μερα, την εποχ� της πληροφορ�ας και του Ιντερν�τ, η επικοινωνιακ� πολιτικ� δεν μπορε� να γενν�σει αποδοχ� �πως �σως γιν�ταν στο παρελθ�ν. Αποδοχ� μπορε� να γενν�σει μ�νο η ελε�θερη απ�φαση των πολιτ�ν, ανεξ�ρτητα αν αυτ� �χει μεγ�λο ρ�σκο � ε�ναι λανθασμ�νη.

Αυτ�ς οι σκ�ψεις οδηγο�ν στο συμπ�ρασμα �τι για τη σωτηρ�α της Χ�ρας αντ� να ζητ�σουμε τις συμβουλ�ς των πρ�ην πρωθυπουργ�ν - που �χουν ευθ�νη για τη σημεριν� κρ�ση – να ζητ�σουμε τη  υπε�θυνη βο�ληση/απ�φαση των πολιτ�ν με �να Δημοψ�φισμα που θα ε�ναι �χημα ελε�θερης και γν�σιας �κφρασης της εξουσ�ας τους· που θα γενν�σει την σωτ�ρια αποδοχ� και συνοχ� των πολιτ�ν στις �ποιες προσπ�θειες τους. Και ακ�μα κ�τι σημαντικ�τερο· που θα αποτελ�σει την αρχ� αναγ�ννησης της Δημοκρατ�ας στη χ�ρα που γενν�θηκε η Δημοκρατ�α, στη Χ�ρα μας.

�να τ�τοιο, για παρ�δειγμα, δημοψ�φισμα θα �ταν αυτ� που η πολ�τες θα καλο�ντο να επιλ�ξουν την καλ�τερη πρ�ταση απ� τις ακ�λουθες : των κομμ�των του Ελληνικο� Κοινοβουλ�ου και δ�ο εμπε�ρων κοινωνικ�ν φορ�ων πχ της ΓΣΕΕ και των Συνδ�σμων Βιομηχαν�ας/Εμπορ�ου. Οι προτ�σεις αυτ�ς (7 για το παρ�δειγμα μας) θα ε�χαν �λες την �δια δομ� και �κταση (πχ 300 λ�ξεις)και θα συνιστο�σαν επ�σημο κε�μενο αναφορ�ς των πολιτ�ν. Αν κατ� την πρ�τη ψηφοφορ�α καμι� απ� αυτ�ς δεν θα ε�χε την �γκριση της πλειοψηφ�ας, θα ακολουθο�σε δε�τερη· �πως γ�νεται για την εκλογ� των δημοτικ�ν αρχ�ντων.

Με τον τρ�πο αυτ� η χ�ρα θα αποκτο�σε μ�α στρατηγικ� αντιμετ�πισης της κρ�σης,  που αδιαφιλον�κητα θα ε�χε τη μ�γιστη αποδοχ� των πολιτ�ν· μια αποδοχ� σεβαστ� απ� το σ�νολο των πολιτ�ν.

Τα προαναφερθ�ντα προφαν�ς ε�ναι πολ� δ�σκολο να γ�νουν απ� τους  �χοντες την θεσμικ� ισχ� βουλευτ�ς μας γιατ�: ο�τε συμβατ� με τα κομματικ� και προσωπικ�  συμφ�ροντα τους ε�ναι, αλλ� ο�τε και με τους υφιστ�μενους ν�μους. Αυτ� μπορο�ν να γ�νουν μ�νο με μ�α επαν�σταση·  ε�τε των πολιτ�ν που �χουν την ουσιαστικ� ισχ�, ε�τε των βουλευτ�ν που �χουν τη θεσμικ� ισχ�, αλλ� και το καθ�κον για τη σωτηρ�α της χ�ρας. Η επαν�σταση αυτ� των βουλευτ�ν �χι μ�νο ε�ναι ειρηνικ�, αλλ� ε�ναι και απ�λυτα συμβατ� με το Σ�νταγμα, αφο� ουσιαστικ� αποτελε� ανατροπ� της κομματικ�ς εξουσ�ας και αντικατ�σταση της με την εξουσ�α των πολιτ�ν· αφο� κατ� β�θος ανατρ�πει την Κομματοκρατ�α  και αποκαθιστ� τη Νομοκρατ�α,  την ισχ� του πνε�ματος του Συντ�γματος.   

Για λ�γους ευν�ητους, την υλοπο�ηση αυτ�ς της απ�φασης των πολιτ�ν, οι βουλευτ�ς πρ�πει, αυτ�ν την κρ�σιμη περ�οδο, να την αναθ�σουν σε κυβ�ρνηση απ� ικανο�ς τεχνοκρ�τες που οι βουλευτ�ς θα επιλ�ξουν, θα ελ�γχουν και θα στηρ�ζουν. Να την αναθ�σουν σε μια κυβ�ρνηση ειδημ�νων, που χωρ�ς δισταγμο�ς και ταλαντε�σεις θα εκτελ�σει την εντολ� των πολιτ�ν υπ� την επ�βλεψη των εκπροσ�πων τους.  

Αντιλαμβαν�μαστε πως οι παραπ�νω σκ�ψεις εν�ς απλο� πολ�τη θα θεωρηθο�ν απ� την πλειον�τητα των πολιτικ�ν και των πολιτ�ν σαν παραμ�θι για παιδι�. Δεν �χουμε επιχειρ�ματα για το αντ�θετο, παρ� μ�νο να θυμ�σουμε τα λ�για του δικο� μας Καζαντζ�κη: «Ποιο αληθιν� και απ� την αλ�θεια ε�ναι τα παραμ�θια»  

Μακ�ρι οι βουλευτ�ς να κρ�νουν �τι η κορυφα�α ιδι�τητα τους ε�ναι αυτ� του εκπροσ�που των συμφερ�ντων �λων των πολιτ�ν και να πραγματοποι�σουν αυτ� το παραμ�θι· την επαν�σταση που θα στηρ�ξει τις αποφ�σεις των πολιτ�ν και �χι των κομματικ�ν ηγετ�ν τους.

Μακ�ρι η σωτηρ�α και η αναγ�ννηση της χ�ρας να ε�ναι το αποτ�λεσμα της επαν�στασης των Βουλευτ�ν και �χι των Πολιτ�ν.

 



[1] Κατ� τον αε�μνηστο καθηγητ� του Συνταγματικο� Δικα�ου Α. Μ�νεση, «Η �ννοια του πολιτε�ματος συμπ�πτει με την ουσιαστικ� �ννοια του Συντ�γματος»

 

 

-Σχ�λια

������ /�������� (θα πρ�πει να κ�νετε login για να αναρτ�σετε ν�ο σχ�λιο)

-

 

 

2009-2012 ALL ABOUT WEB (��������� �����������, Web development, �������� �����������)