Digital Direct Democracy
   
e-mail
-
�������
-
 
- -
  -��������� ����� | ���������
 
     
-  

� ������� ���������� ���� �������� ��� �����������

��� ��������� �������

Απ� τα π�ρα πολλ� που μπορε� κ�ποιος να πει γι’ αυτ� το θ�μα, θα περιορισθο�με να δ�σουμε κ�ποιες σ�ντομες απαντ�σεις στα ακ�λουθα τ�σσερα ερωτ�ματα:

1ο Ερ�τημα
Τι ε�ναι το πολ�τευμα της δημοκρατ�ας και ποιες οι διαφορ�ς του απ� το σημεριν� πολ�τευμα της κοινοβουλευτικ�ς δημοκρατ�ας

Η λ�ξη δημοκρατ�α, που υπ�ρχει στις γλ�σσες �λων των λα�ν του κ�σμου, ε�ναι Ελληνικ�. Προ�ρχεται απ� τη σ�ζευξη των λ�ξεων Δ � μ ο ς και Κ ρ � τ ο ς.
Δ�μος στην Αρχα�α Ελλ�δα ονομ�ζονταν το σ�νολο των πολιτ�ν, εν� πολ�τες ονομ�ζονταν το υποσ�νολο των κατο�κων μ�ας πολιτε�ας που ε�χαν το δικα�ωμα ψ�φου· που ε�χαν το δικα�ωμα συμμετοχ�ς στις γενικ�ς συνελε�σεις του λαο�.
Αυτ�ς οι γενικ�ς συνελε�σεις στην Πολιτε�α των Αθηνα�ων ονομ�ζονταν Εκκλησ�ες του Δ�μου. 
Κρ�τος σημα�νει δ�ναμη, ισχ�ς, εξουσ�α.
Δημοκρατ�α συνεπ�ς σημα�νει εξουσ�α του δ�μου, εξουσ�α των πολιτ�ν.
Η Εκκλησ�α του Δ�μου �ταν το κορυφα�ο και μοναδικ� �ργανο, που ασκο�σε τ�τε κ�θε εξουσ�α. Τη νομοθετικ� εξουσ�α, την κυβερνητικ� (την εκτελεστικ� �πως συνηθ�στερα ονομ�ζεται) και τη δικαστικ�.
Οι πολ�τες τ�τε, νομοθετο�σαν, λ�μβαναν τις  μεγ�λες πολιτικ�ς αποφ�σεις (πχ κ�ρυξη πολ�μων), δ�καζαν. Οι πολ�τες τ�τε ε�χαν �λη την εξουσ�α στα χ�ρια τους.

Οι ηγ�τες των πολιτ�ν ονομ�ζονταν �ρχοντες. Η λ�ξη �ρχοντας προ�ρχεται απ� τη λ�ξη αρχ� και προσδι�ριζε εκε�νους τους πολ�τες που �μπαιναν στην αρχ� εν�ς οργανωμ�νου σχηματισμο�. Τους επικεφαλε�ς, τους μπροστ�ρηδες.
Στις αρχαιοελληνικ�ς δημοκρατ�ες οι �ρχοντες ουσιαστικ� δεν ασκο�σανε καμι� εξουσ�α. Ο�τε νομοθετο�σαν, ο�τε �παιρναν τις μεγ�λες πολιτικ�ς αποφ�σεις, ο�τε ασκο�σανε, �μεσα � �μμεσα, δικαστικ� εξουσ�α. Οι �ρχοντες τ�τε διακονο�σα την  Εκκλησ�α του Δ�μου και υλοποιο�σαν τις αποφ�σεις των πολιτ�ν. �ταν οι υπηρ�τες των πολιτ�ν στην πρ�ξη  και �χι στη θεωρ�α.
Στις σημεριν�ς δημοκρατ�ες οι �διοι οι πολ�τες δεν ασκο�νε καμι� απ� προαναφερθε�σες τρεις εξουσ�ες. Οι εξουσ�ες αυτ�ς ασκο�νται σ�μερα απ� τους αντιπροσ�πους των πολιτ�ν, που ε�ναι και αυτο� πολ�τες, εκλ�γονται απ� τους πολ�τες και αποφασ�ζουν για λογαριασμ� των πολιτ�ν.
Οι αποφ�σεις στις Εκκλησ�ες του Δ�μου λαμβ�νονταν με β�ση την αρχ� της πλειοψηφ�ας, �πως γ�νεται και σ�μερα στη Βουλ�, στα Δημοτικ� Συμβο�λια, στα Διοικητικ� Συμβο�λια.
Η αρχ� της πλειοψηφ�ας ε�ναι μια σημαντικ� διαδικαστικ� αρχ� της δημοκρατ�ας αλλ� δεν ε�ναι η λογικ� αρχ�, η ψυχ� της δημοκρατ�ας. Ψυχ� της  δημοκρατ�ας ε�ναι η εφαρμογ� της αρχ�ς της πλειοψηφ�ας στο σ�νολο των πολιτ�ν.
Με το π�ρασμα των χρ�νων οι  δ�ο αρχ�ς – η λογικ� και η διαδικαστικ� – αλλοι�θηκαν ως ακολο�θως: Διαφυλ�χτηκε και διατηρ�θηκε η διαδικαστικ� αρχ� της πλειοψηφ�ας αλλ� παραμορφ�θηκε η λογικ� αρχ� της λ�ψεως των μεγ�λων αποφ�σεων απ� το σ�νολο των πολιτ�ν.
Στη ν�α λογικ� δημιουργ�θηκαν πολιτε�ματα στα οπο�α εφαρμ�ζονταν  η διαδικαστικ�, αλλ� �χι και η λογικ� αρχ� της δημοκρατ�ας.
Στα πολιτε�ματα αυτ� οι αποφ�σεις λαμβ�νονταν με την αρχ� της πλειοψηφ�ας, �χι απ� �λους τους πολ�τες,  αλλ� απ� τους ολ�γους· τους πλο�σιους, τους ευγενε�ς, τους ισχυρο�ς.
Τ�τοιας μορφ�ς πολιτε�ματα �ταν οι  δημοκρατ�ες των Καρχηδον�ων, των Ενετ�ν, των Ρωμα�ων. Οι συγκλητικο� της Ρ�μης και τα μ�λη της Ιερ�ς Εξ�τασης λ�μβαναν αποφ�σεις με τη αρχ� της πλειοψηφ�ας. Ε�ναι �μως αυτ� δημοκρατ�α; Ευτυχ�ς δεν υπ�ρχουν πολλο� που να πιστε�ουν �τι ε�ναι.
Η ιστορικ� αλ�θεια ε�ναι πως απ� την αρχαιοελληνικ� δημοκρατ�α οι �νθρωποι σεβ�στηκαν και διατ�ρησαν μ�νο τη διαδικαστικ� αρχ� της, αλλ� ασ�λγησαν π�νω στη λογικ� αρχ� της· στη αρχ� της �σκησης της εξουσ�ας απ� το σ�νολο των πολιτ�ν.
Μ�α δε�τερη  διαφορ� ε�ναι ο τρ�πος αν�δειξης των ηγετ�ν των πολιτ�ν τ�τε και τ�ρα.
Τ�τε οι ηγ�τες των πολιτ�ν, οι �ρχοντες, αναδεικνυ�ταν με κλ�ρωση και κυκλικ� εναλλαγ�. Κατ’ εξα�ρεση η αν�δειξη των στρατιωτικ�ν αρχ�ντων, γ�νονταν με εκλογ� � με εκλογ� �λων των �ξιων  και στη συν�χεια κλ�ρωση μεταξ� αυτ�ν.
Στις σ�γχρονες δημοκρατ�ες η αν�δειξη ηγετ�ν γ�νεται αποκλειστικ� με εκλογ�· μια διαδικασ�α της οπο�ας οι καν�νες και οι πρακτικ�ς δεν καθορ�ζονται απ� τους πολ�τες αλλ� απ� τους ολ�γους , που στην καλλ�τερη περ�πτωση ε�ναι οι εκπρ�σωποι  των  πολιτ�ν.
Ο τρ�πος αν�δειξης των ηγετ�ν ε�ναι �να σ�νθετο και δ�σκολο πρ�βλημα.
Με την εκλογ� βελτιστοποιε�ται η αποτελεσματικ�τητα των πολιτευμ�των γιατ�, θεωρητικ� τουλ�χιστον, οι πολ�τες μπορο�ν να επιλ�ξουν τους αξι�τερους και ηθικ�τερους. Επιτυγχ�νεται �μως αυτ� π�ντα στην πρ�ξη;
Με την  κλ�ρωση  βελτιστοποιε�ται, στην πρ�ξη και �χι μ�νο στη θεωρ�α,  η ηθικ� των πολιτευμ�των γιατ� διασφαλ�ζεται η τ�ρηση των αρχ�ν της ισοκρατ�ας  και της παροχ�ς �σων ευκαιρι�ν σε �λους τους πολ�τες. Διασφαλ�ζεται η τ�ρηση του πνε�ματος της δημοκρατ�ας και η  προστασ�α της  απ� φαιν�μενα μετ�πτωσης της σε πολιτε�ματα �που η εξουσ�α αποτελε� κληρονομι� των ολ�γων, �πως γ�νεται στις ολιγαρχ�ες.
Τι κρ�ση �μως υπ�ρχει στις σημεριν�ς δημοκρατ�ες;
Ηθικ� κρ�ση � κρ�ση αποτελεσματικ�τητας;
Ο κ�θε �νας απλ�ς πολ�της �χει δικα�ωμα και υποχρ�ωση να δ�σει τη δικ� του απ�ντηση σε αυτ� το κρ�σιμο ερ�τημα.
Η δικ� μου απ�ντηση ε�ναι πως η κρ�ση ε�ναι ηθικ� αλλ� οι �νθρωποι που ασκο�ν  την εξουσ�α βολε�ονται να λ�νε πως ε�ναι κρ�ση αποτελεσματικ�τητας.

 

2ο Ερ�τημα
Ποια ε�ναι η βασικ� προ�π�θεση �παρξης και λειτουργ�ας της Δημοκρατ�ας

Αποτελε� ιστορικ� διαπ�στωση �τι βασικ� προ�π�θεση �παρξης και λειτουργ�ας της δημοκρατ�ας ε�ναι οι καλ�ς συνθ�κες επικοινων�ας των ανθρ�πων.
Στην αρχα�α Ελλ�δα τεχνολογ�α επικοινωνι�ν δεν υπ�ρχε. Ο μοναδικ�ς τρ�πος επικοινων�ας �ταν η συγκ�ντρωση των ανθρ�πων στον �διο χ�ρο και στον �διο χρ�νο.
Οι καλ�ς συνθ�κες επικοινων�ας που δημιουργ�θηκαν στην αρχα�α Ελλ�δα οφε�λονται:

  • Στο κλ�μα της Ελλ�δας που επιτρ�πει τη συγκ�ντρωση των ανθρ�πων σε ανοικτο�ς χ�ρους  με �ριστες συνθ�κες φυσικο� κλιματισμο� για να επικοινων�σουν.
  • Στη ευφυ� οργ�νωση της Ελλ�δας σε κρ�τη μικρ�ς �κτασης και πληθυσμο�, σε  κρ�τη – π�λεις,  �που οι συνθ�κες επικοινων�ας βελτιστοποιο�νται γιατ� οι �νθρωποι ε�ναι λ�γοι και κατοικο�ν σε κοντιν�ς αποστ�σεις.
  • Στη μεγ�λη επικοινωνιακ� δ�ναμη της Ελληνικ�ς γλ�σσας που πηγ�ζει απ� τη μονοσ�μαντη σχ�ση μεταξ� των λ�ξεων και της �ννοιας τους. Αν οι �λληνες ε�χαν μια γλ�σσα αμφ�σημη και παρδαλ�, τ�τε το κλ�μα και η οργ�νωση της δεν θα �ταν αρκετ� για να γ�νει η Ελλ�δα το λ�κνο της δημοκρατ�ας. Ενδεχομ�νως να �χετε ακο�σει  �τι,  λ�γω της μεγ�λης επικοινωνιακ�ς δ�ναμης της, η ελληνικ� γλ�σσα κρ�νεται ως η μ�νη κατ�λληλη για την επικοινων�α των υπολογιστ�ν.

Η  βασικ� προ�π�θεση δημοκρατ�ας, προκ�πτει επ�σης απ� το εξ�ς ιστορικ� γεγον�ς:
Το πολ�τευμα της Δημοκρατ�ας ουσιαστικ� λειτο�ργησε μ�νο στα κρ�τη – π�λεις της αρχα�ας Ελλ�δας. �ταν τα κρ�τη – π�λεις π�θαναν, π�θανε και η δημοκρατ�α.
Στα κρ�τη με τις απ�ραντες εκτ�σεις και τους πολλο�ς ανθρ�πους – κοινοπολιτε�ες, αυτοκρατορ�ες -  που δημιουργ�θηκαν στα μετ�πειτα χρ�νια, δεν �ταν δυνατ�ν να λειτουργ�σει δημοκρατ�α γιατ� οι συνθ�κες επικοινων�ας �ταν πολ� δ�σκολες· γιατ� η αμφιενεργ� ενημ�ρωση,  η διαβο�λευση  και οι ψηφοφορ�ες των πολιτ�ν  �ταν  πρακτικ� πολ� δ�σκολο, αν �χι αδ�νατο, να πραγματοποιο�νται.
Η βασικ� προ�π�θεση της δημοκρατ�ας προκ�πτει ακ�μη και απ� το Ν�μο της Εντροπ�ας, ο οπο�ος ισχ�ει για �λα τα φυσικ� συστ�ματα και συνεπ�ς και τα  πολιτικ� συστ�ματα �σκησης της εξουσ�ας. Η αν�πτυξη  �μως αυτο� του θ�ματος δεν ε�ναι τ�σο ε�κολη και μ�λιστα στα χρονικ� πλα�σια μ�ας σ�ντομης ομιλ�ας.
Η καταν�ηση �τι η δημοκρατ�α φυτρ�νει εκε� που υπ�ρχουν καλ�ς συνθ�κες επικοινων�ας των ανθρ�πων, ε�ναι �να σημαντικ� και βασικ� συμπ�ρασμα.

 

3ο Ερ�τημα
Πως σχετ�ζεται η ν�α τεχνολογ�α με τη δημοκρατ�α και τι ε�ναι Ψηφιακ� Δημοκρατ�α

Ε�ναι γνωστ� σε �λους, �τι χ�ρη στην ψηφιακ� τεχνολογ�α των τηλεπικοινωνι�ν και της πληροφορικ�ς, οι �νθρωποι σ�μερα απολαμβ�νουν �χι απλ� καλ�ς, αλλ� φανταστικ�ς συνθ�κες επικοινων�ας.
Αυτ� την πραγματικ�τητα την καταλαβα�νουν και τη βι�νουν �λοι οι �νθρωποι. Περισσ�τερο �μως την καταλαβα�νουν οι μεγαλ�τεροι σε ηλικ�α, γιατ� αυτο� �χουν γνωρ�σει και �χουν βι�σει τις συνθ�κες επικοινων�ας που υπ�ρχαν μ�χρι το πρ�σφατο παρελθ�ν.
Το πιο σημαντικ� �μως δεν ε�ναι η επ�τευξη των φανταστικ�ν δυνατοτ�των επικοινων�ας αλλ� το �τι οι δυνατ�τητες αυτ�ς ε�ναι οικονομικ� και λειτουργικ� προσιτ�ς σε �λους τους ανθρ�πους.
Ποιος δεν �χει σ�μερα στην Πελασγ�α σταθερ� � κινητ� τηλ�φωνο;
Π�σοι απ� τους συμπατρι�τες μας �χουν σ�μερα υπολογιστ� και πρ�σβαση στο Ιντερν�τ; 
Τι �σχυε πριν απ� 30 χρ�νια;
Τι θα ισχ�ει α�ριο;
Ε�ναι π�ρα απ� κ�θε αμφισβ�τηση �τι οι σημεριν�ς δυνατ�τητες επικοινων�ας ε�ναι οι καλλ�τερες των τελευτα�ων π�ντε χιλι�δων χρ�νων της γνωστ�ς ιστορ�ας του ανθρ�που (3000 πΧ – 2009 μΧ).
Το γεγον�ς αυτ�  και η βασικ� προ�π�θεση δημοκρατ�ας, οδηγο�ν ε�κολα στο στ�ρεο συμπ�ρασμα, �τι η ν�α τεχνολογ�α μπορε� να γ�νει η ευκαιρ�α και το �χημα βελτ�ωσης και διε�ρυνσης της δημοκρατ�ας. Μπορε�, αν το θελ�σουν και οι �νθρωποι, να γ�νει ευκαιρ�α και �χημα Αναγ�ννησης της Δημοκρατ�ας.
Η Ψηφιακ� Δημοκρατ�α δεν ε�ναι �να καινο�ργιο πολ�τευμα. Ε�ναι το πολ�τευμα της γν�σιας δημοκρατ�ας που λειτουργε� με μ�σα της ψηφιακ�ς τεχνολογ�ας· ε�ναι το πολ�τευμα της εξουσ�ας των πολιτ�ν που �χει προσαρμοσθε� στα τεχνολογικ�, αλλ� και στα κοινωνικ� και οικονομικ� δεδομ�να του 21ου αι�να.
Μ�χρι σ�μερα η λειτουργ�α εν�ς γν�σια δημοκρατικο� πολιτε�ματος  με τους παραδοσιακο�ς τρ�πους, ε�χε αξεπ�ραστα προβλ�ματα.
Το �μεσο και το �μμεσο κ�στος εν�ς δημοψηφ�σματος �ταν δυσβ�σταχτο και φυσικ� το πλ�ρωναν οι πολ�τες.
Η αμφιενεργ�  ενημ�ρωση και η διαβο�λευση των πολιτ�ν, εκτ�ς απ� το υψηλ� κ�στος , ε�χαν και αξεπ�ραστες  λειτουργικ�ς δυσχ�ρειες. �ταν συγκεντρ�νονται  σε �να γ�πεδο τ�σσερες χιλι�δες �νθρωποι κ�θε τρ�α χρ�νια, τι αμφιενεργ� ενημ�ρωση και διαβο�λευση μπορε� να επιτευχθε� ;
�λα τα προαναφερθ�ντα αποτελο�ν μια αντικειμενικ� και σοβαρ� αιτ�α για την οπο�α η δημοκρατ�α των συγχρ�νων κοινωνι�ν λειτο�ργησε στην αντιπροσωπευτικ� μορφ� της.
Σ�μερα �μως αυτ� τα προβλ�ματα αντιμετωπ�ζονται αποτελεσματικ� με τη βο�θεια της ψηφιακ�ς τεχνολογ�ας,  που διασφαλ�ζει την ε�κολη, γρ�γορη και απ� το σπ�τι μας πραγματοπο�ηση αμφιενεργ�ς ενημ�ρωσης, διαβο�λευσης και δημοψηφισμ�των, μει�νοντας αποφασιστικ� το κ�στος  λειτουργ�ας αυτ�ν των δημοκρατικ�ν θεσμ�ν.
Το στ�ρεο συμπ�ρασμα ε�ναι  πως σ�μερα υπ�ρχουν οι προ�ποθ�σεις για να ξαναγ�νουν οι δημοκρατ�ες τα πολιτε�ματα της εξουσ�ας των πολιτ�ν.

 

4ο Ερ�τημα
Τι σημα�νει κοινων�α της πληροφορ�ας

Οι τεχνολογ�ες που αναπτ�χθηκαν απ� το 3000 πΧ μ�χρι τα μ�σα του 20ου μΧ αι�να, ε�χαν ως στ�χο την πραγματοπο�ηση εργασι�ν που –κυρ�ως – βασ�ζονταν στις μυ�κ�ς δυν�μεις του ανθρ�που. Ε�χαν ως στ�χο την παραγωγ� μηχανικο� �ργου.
Απ� τα μ�σα �μως του 20ου αι�να �ρχισε να αναπτ�σσεται μια ν�α τεχνολογ�α που ε�χε ως στ�χο την πραγματοπο�ηση εργασι�ν που βασ�ζονται στις εγκεφαλικ�ς δυν�μεις του ανθρ�που. Ε�χε ως στ�χο την παραγωγ� πνευματικο� �ργου. Τ�τοιο �ργο ε�ναι η διαχε�ριση και η διακ�νηση των πληροφορι�ν και η πραγματοπο�ηση μαθηματικ�ν και λογικ�ν υπολογισμ�ν.
Η απογε�ωση της τεχνολογ�ας παραγωγ�ς πνευματικο� �ργου �γινε στα τ�λη του 20ου αι�να, 1970 – 2000, με την αλματ�δη αν�πτυξη της τεχνολογ�ας των ημιαγωγ�ν και της ψηφιακ�ς τεχνολογ�ας.
Χ�ρη στη ν�α τεχνολογ�α απολαμβ�νουμε σ�μερα φανταστικ�ς βελτι�σεις σε τ�σους και τ�σους τομε�ς:
Στην �ρευνα , στην παιδε�α, στην ιατρικ�, στην παραγωγ� υπηρεσι�ν και αγαθ�ν, στη διο�κηση των επιχειρ�σεων, στη δημ�σια διο�κηση, στη δημ�σια και εθνικ� ασφ�λεια,  στη λειτουργ�α των πολιτικ�ν και των πολιτικ�ν κομμ�των.
Η κοινων�α της οπο�ας οι �νθρωποι �χουν την οικονομικ� και λειτουργικ� δυνατ�τητα να χρησιμοποιο�ν τη ν�α τεχνολογ�α σε �λους τους τομε�ς που προαναφ�ραμε, ε�ναι η κοινων�α της πληροφορ�ας.
Το βασικ� χαρακτηριστικ� της κοινων�ας της πληροφορ�ας, δεν ε�ναι η �παρξη αυτ�ν των δυνατοτ�των. Το βασικ� χαρακτηριστικ� ε�ναι η απ�κτηση αυτ�ν των δυνατοτ�των απ� �λους τους ανθρ�πους. Πλο�σιους και φτωχο�ς, αν�τατης και στοιχει�δους εκπα�δευσης, απ� αυτο�ς που ζουν στην π�λη, στο χωρι� � σε μια αγροικ�α.
Τις δεκαετ�ες του 50 και του 60 αυτ�ς οι δυνατ�τητες υπ�ρχαν αλλ� �ταν οικονομικ� και λειτουργικ� προσιτ�ς σε ελ�χιστους ανθρ�πους. Για να �χει κ�ποιος τ�τε υπολογιστ� �πρεπε να �χει τις οικονομικ�ς δυνατ�τητες της Εθνικ�ς Τρ�πεζας. Για να μπορε� να γρ�φει κ�ποιος στον υπολογιστ� μια σελ�δα, �πρεπε να �χει ντοκτορ� στην πληροφορικ�.
Τι ισχ�ει σ�μερα το ξ�ρετε. Υπολογιστ�ς �χουν ακ�μη και τα μικρ� παιδι� για να πα�ζουν και να μαθα�νουν να γρ�φουν τα πρ�τα τους γρ�μματα, �πως  μαθα�ναμε εμε�ς οι παλι�τεροι να γρ�φουμε με το «κοντ�λι στην πλ�κα».
Στο παρελθ�ν,  μον�χα οι βασιλι�δες μπορο�σαν να �χουν �να σ�στημα παραγωγ�ς πνευματικο� �ργου. Για το σκοπ� αυτ�, διατηρο�σαν στην αυλ� τους μια ομ�δα σοφ�ν και σπουδασμ�νων ανθρ�πων, οι οπο�οι πραγματοποιο�σαν κατ’ εντολ� και λογαριασμ� του βασιλι� δι�φορες πνευματικ�ς εργασ�ες.
Σ�μερα ο κ�θε απλ�ς �νθρωπος – ο μαθητ�ς, ο αγρ�της, ο επαγγελματ�ας, ο επιστ�μονας – μπορε� να �χει �να σ�στημα παραγωγ�ς πνευματικο� �ργου,  �χι β�βαια διατηρ�ντας ομ�δα σοφ�ν, αλλ� �χοντας μηχαν�ς της ν�ας τεχνολογ�ας· �χοντας �ναν υπολογιστ� με πρ�σβαση στο Ιντερν�τ.
Με τα μ�σα αυτ� ο σημεριν�ς απλ�ς πολ�της μπορε� να συγκεντρ�νει και να διαχειρ�ζεται περισσ�τερες πληροφορ�ες και στοιχε�α απ� τους βασιλι�δες του παρελθ�ντος.
Η παρουσ�α κοινων�ας της πληροφορ�ας ε�ναι �δη σ�μερα και αισθητ� και σημαντικ�. Να μερικ� παραδε�γματα κοινων�ας της πληροφορ�ας απ� την Πελασγ�α.

  • Η λειτουργ�α ηλεκτρονικο� ταχυδρομε�ου ( e-mail ), στο δημοτικ� σχολε�ο, στο γυμν�σιο, στο λ�κειο και σε αρκετ�ς δημ�σιες και ιδιωτικ�ς επιχειρ�σεις.
  • Η λειτουργ�α ιστ�τοπου (web Site) στο λ�κειο και σε κ�ποιες επιχειρ�σεις.
  • Η ψηφιακ� λειτουργ�α των υπηρεσι�ν του Δ�μου και �λλων ιδιωτικ�ν επιχειρ�σεων.
  • Η λειτουργ�α μηχαν�ς  ΑΤΜ για την αυτ�ματη αν�ληψη και κατ�θεση χρημ�των στην τρ�πεζα.
  • Η χρ�ση υπολογιστ�ν για την εργασ�α των υπαλλ�λων  του δημ�σιου και ιδιωτικο� τομ�α, των επαγγελματι�ν και των μαθητ�ν.

�λα αυτ� και πολλ� �λλα παραδε�γματα αποτελο�ν τα σημεριν� δομικ� στοιχε�α της κοινων�ας της πληροφορ�ας. Ποιος �μως μπορε� να προβλ�ψει τα αυριαν� δομικ� της στοιχε�α ; 
Εν� �μως η παρουσ�α της κοινων�ας της πληροφορ�ας ε�ναι �δη τ�σο σημαντικ� στους τομε�ς που προαναφ�ραμε, ε�ναι ασ�μαντη �ως μηδενικ� στον τομ�α της συμμετοχ�ς των �διων των πολιτ�ν στην �σκηση της εξουσ�ας.
Οι λ�γοι αυτ�ς της αδρ�νειας ε�ναι μ�λλον ε�κολο να τους καταλ�βει κ�ποιος.
Η αδρ�νεια �μως αυτ� εν�χει σοβαρο�ς  κινδ�νους για τους ανθρ�πους, επειδ� η ν�α τεχνολογ�α με τις φανταστικ�ς δυνατ�τητες μπορε� να υπηρετ�σει, εξ �σου αποτελεσματικ�, τ�σο γν�σια δημοκρατικο�ς θεσμο�ς, �σο και ολιγαρχικο�ς � ψευτοδημοκρατικο�ς θεσμο�ς.
Αν υπηρετ�σει δημοκρατικο�ς θεσμο�ς, η ν�α τεχνολογ�α θα ε�ναι ευλογ�α.
Αν �μως υπηρετ�σει ολιγαρχικο�ς και ψευτοδημοκρατικο�ς θεσμο�ς θα ε�ναι κατ�ρα και εφι�λτης.
Για το ε�δος �μως των θεσμ�ν που αυτ� θα υπηρετ�σει, υπε�θυνη δεν ε�ναι η τεχνολογ�α.
Υπε�θυνοι ε�ναι �λοι ανεξαιρ�τως οι �νθρωποι. Οι πολιτικο�, οι ειδ�μονες και με�ς οι απλο� πολ�τες.

 

 

 


 

Σημε�ωση: Ομιλ�α του Δ.Κ, που �γινε την 1η Αυγο�στου 2009 στο Πολιτιστικ� Κ�ντρο Πελασγ�ας. Αναρτ�θηκε στις ιστοσελ�δες, www,solon.org.gr και  www.doureios.gr     

 

-Σχ�λια

   
...

�������: ����. / ���: 26/11/2024 12:45:10

��������

   
...

�������: ����. / ���: 26/11/2024 12:45:23

��������

   
...

�������: ����. / ���: 26/11/2024 12:45:24

��������

   
...

�������: ����. / ���: 26/11/2024 12:45:24

��������

   
...

�������: ����. / ���: 26/11/2024 12:45:25

��������

   
...

�������: ����. / ���: 26/11/2024 12:45:25

��������

   
...

�������: ����. / ���: 26/11/2024 12:45:25

��������

   
...

�������: ����. / ���: 26/11/2024 12:45:25

��������

   
...

�������: ����. / ���: 26/11/2024 12:45:26

��������

   
...

�������: ����. / ���: 26/11/2024 12:45:26

��������

   
...

�������: ����. / ���: 26/11/2024 12:45:26

��������

   
...

�������: ����. / ���: 26/11/2024 12:45:27

��������

   
...

�������: ����. / ���: 26/11/2024 12:45:27

��������

   
...

�������: ����. / ���: 26/11/2024 12:45:28

��������

   
...

�������: ����. / ���: 26/11/2024 12:45:28

��������

   
...

�������: ����. / ���: 26/11/2024 12:45:28

��������

   
...

�������: ����. / ���: 26/11/2024 12:45:29

��������

   
...

�������: ����. / ���: 26/11/2024 12:45:29

��������

   
...

�������: ����. / ���: 26/11/2024 12:45:29

��������

   
...

�������: ����. / ���: 26/11/2024 12:45:30

��������

   
...

�������: ����. / ���: 26/11/2024 12:45:30

��������

   
...

�������: ����. / ���: 26/11/2024 12:45:31

��������

   
...

�������: ����. / ���: 26/11/2024 12:45:31

��������

   
...

�������: ����. / ���: 26/11/2024 12:45:32

��������

������ /�������� (θα πρ�πει να κ�νετε login για να αναρτ�σετε ν�ο σχ�λιο)

-

 

 

2009-2012 ALL ABOUT WEB (��������� �����������, Web development, �������� �����������)